• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Votronic solcells mätare

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Om du kopplat ihop Votronic MPP 250 och Votronic Solar Computer med medföljande kabel så borde den visa korrekta mätvärden. Jag har en likadan sedan några år och det har inte varit några problem med den. Jag har i och för sig inte kollat om min visar helt rätt men värdena ser ut att vara rimliga så jag har utgått från att allt är ok. Hur vet du att din inte visar rätt?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Om du kopplat ihop Votronic MPP 250 och Votronic Solar Computer med medföljande kabel så borde den visa korrekta mätvärden. Jag har en likadan sedan några år och det har inte varit några problem med den. Jag har i och för sig inte kollat om min visar helt rätt men värdena ser ut att vara rimliga så jag har utgått från att allt är ok. Hur vet du att din inte visar rätt?
Det vet jag inte om den visar rätt till min anläggning. Får inte ihop det med bruksanvisningen

http://image.solexperten.se/data/manualer/LCD-soldator-S-installations-och-bruksanvisning-sv.pdf
 
J

Jarn

Guest
Jag har en likadan regulator och också 2x100W solpaneler med denna display.
Det som går att justera in är stapeldiagrammet som visar hur många procent som produceras i W och då i 10% steg. Siffrorna är detsamma oavsett hur du ställer in detta diagram.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Håll inne knapp 3 i 3 sek när solen skiner max och displayen står i läge för visning av ström (A). Batteriet bör ju inte vara fulladdat för att kunna ta emot den ström som panelerna levererar. När anläggningen laddar som bäst justerar du stapeln till 100% … klart.
 
Toppen