• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Volvo XC90 begagnade?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Ludde, försök hitta en utan dragkrok om du inte behövver en sådan. Bilar som släpar på tunga hästtransporter od tar mer stryk i växellåda och vinkelväxel.
//W

Jag behöver dragkrok, men den kan jag ju tänka mig att montera i efterhand. Jag vet också om att slitaget ökar. Sen kan man ju kolla med tidigare ägare om den har använts mycket, en del plockar ju bara på extrautrustning utan att behöva den.

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Funderar nu ett varv till på en nyare, av modell 2008. Om banken säger ja förståss...:wub:

Nyare motor i dessa, nyare växellåda o.s.v. Vad bör jag se upp med när det gäller dessa årsmodeller?

/Ludde
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Hej,
Hade en 03:a ett par år, men en 2.5T. En underbar bil med ett enda fel. Törstig ! Dieseln är snålare, men du får en del bensin för prisskillnad och skillnad i skatt. Köpte den begagnad med garanti. En styrled byttes på garanti, annars inga problem.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Hej igen Ludde.
Om du tittar på nyare så är mitt tips en "R-design" då de har många fina extradelar samt lite tuffare chassi, en kanonbil!
Den nya 205hk D5 kom till -09 (tror jag) och är starkare samt snålae, en bättre motor på allt än en D5 185 alltså men frågan är om det alls märks när man kör?
Vidare är det för mig så attt en bil utan drag är oanvändbar och en Volvo AWD utan drag rent löjlig, varför ha en suverän dragare utan drag?
Att montera drag då det gäller dessa bilar är busenkelt och bör vara billigt på verkstad, jag har monterat en hel del drag på P2-bilar men bara V70/XC70, jag är övertygad att det är lika lätt då det gäller XC90.
Allt är fördraget så man kopplar bara in Volvos kabelsats och skruvar fast draget.
Extraljus är lika lätt att montera då nästan allt är fördraget, en knapp samt en egenbyggd reläkabelsats är allt som behövs.
Motorvärmare är lite jobbgare men har man lyft tar det det 2-3 timmar vilket inte är så farligt.

Sedan är det 7-sits varianten som gäller för mig då den har många fördelar men inga nackdelar.
Det är den 7-sitsiga varianten som verkligen fick många att välja Volvo XC90 framför konkurrenterna.
Min chef ägde en 04 XC90 D5 ett par år, han är en äkta Audifanatiker och har bland annat en R8 V-10 och givetvis en Q7.
Han gillade Volvon skarp vilket är det bästa betyg en bil som inte heter Audi kan få, det var först när Q7 kom ut som han bytte bort Volvon.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Hej Bäckmark!

Det är en 08 det gäller i så fall. Den kostar tillräckligt ändå...:wub:...
185 hk motorn är det på den. Drag ska jag som jag skrev ovan ha. Nu sitter det redan ett drag på det objektet jag tittar på, jag ska kolla med förre ägaren hur han använt bilen.
Låter bra det där med att det är lätt att montera extraljus. Det finns inte på den bilen men det ska jag definitivt ha. Bilen är utmärkt att dra hästkärra med (iofs lastad med får för vår del).
Det som är lite intressant är att vi kommer att få två års garanti på allt utom slitage. Och då hinner man förhoppningsvis upptäcka fel av allvarligare art i god tid.
Bör man lämna bilen till typ M eller liknande för genomgång innan köp? Det är Bilia som säljer den och de garanterar förvisso att de går igenom hela bilen innan köp, men de är ju partiska s.a.s.

/Ludde
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Tror inte du behöver vara ett dugg orolig om den köps på en Volvohandlare. Och jag kan lova du blir jätte nöjd med AWD.
Har själv precis köpt en AWD V60 R som jag idag gjorde en 25milaresa i norduppland på riktiga skitvägar som inte va plogade. Helnöjd.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Håller med. Såna här dagar med snösträngar kvar på vägen är 4-hjulsdrift helt underbart. Inga ryck i ratten, eller kast. Det man får tänka på är att bromssträckan är lika lång för en 4wd som en 2wd :mad:. Lätt att glömma när det rullar på lika stabilt som på sommarväglag.

PS. Kör inte själv XC90, utan Audi Q5. XC90 är dock en mycket trevlig bil.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Inte för att förstöra festen men.....
med XC90 så måste du få framhjuls-släpp/spinn innan bakhjulen kopplar in.... släpper du gasen är bilen helt och hållen att betrakta som en framhjulsdriven...dvs ingen motorbroms på bakhjulen

Haldex beräknar skillnaden i rotation mellan fram och bakaxel.
Ingen skillnad= framhjulsdrift,
skillnad (tror det va 7 graders förändring) så kopplar bakhjulen in till ett visst moment innan de kopplar ur. (nej ....de klarar inte av att växla på lika stort moment som framhjulen)

Rör du handbroms eller färdbroms kopplar bakhjulen ur och bilen blir helt och hållet framhjulsdriven.
Behärskar man tekniken med vänsterbroms får man en rolig upplevelse när man släpper färdbromsen, efter att ha vänsterbromsat, då kopplar bakhjulen in med en smäll och bilen överstyr likt en gammal 745 TiC!!!

Läskigt i början men ack så roligt och publikfriande när man kommer på det :D:D

Att köra en AWD likt Volvos XC-modeller kräver övning då bilen ändrar karaktär beroende på handhavande. (om man nu är road av att köra aktivt)

Att starta i en backe med släp eller ta sig fram på en oplogad väg, starta i en hal korsning så löser de uppgiften ypperligt.

Ni som kört "riktig" fyrhjulsdrift vet vad jag talar om. Med "riktig" avser jag då, enkelt förklarat, en bil som har motorbroms både fram och bak när gaspedalen släpps och rätt växel ligger i ;)

Och till de som älskar att klanka ner och ifrågasätta så tillägger jag.......:twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Ni som kört "riktig" fyrhjulsdrift vet vad jag talar om. Med "riktig" avser jag då, enkelt förklarat, en bil som har motorbroms både fram och bak när gaspedalen släpps och rätt växel ligger i ;)
Har bara kört Audis Torsen 4wd och kan inte uttala mig hur haldex funkar. Audis 4wd är i vart fall stabiliteten själv (alltid 4wd vad jag begriper). Tror dock att Haldexen räcker långt och ESP:n finns alltid som extra hängslen.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Inte för att förstöra festen men.....
med XC90 så måste du få framhjuls-släpp/spinn innan bakhjulen kopplar in.... släpper du gasen är bilen helt och hållen att betrakta som en framhjulsdriven...dvs ingen motorbroms på bakhjulen

Då var vi här igen, i Sverige tror så många helt fel saker om Haldexbilar.

Ingen bakhjulsdrift vid motorbroms är korrekt, det övriga fel.
Det är endast 03-05 som behöver ett visst hjulsläpp vid start från stilla, och bara då,, från 06 mer Pre-X är det full koppling från start.

Haldex är ett ypperligt AWD-system som ger konstant fyrhjulsdrift i alla lägen när man har gaspådrag, att de ska betaraktas som framhjulsdrivna är totalt svammel baserat på felaktig insikt om hur det fungerar.
Att man ska ha motorbroms på bakhjulen för att det ska bvara riktig AWD är en missuppfattning, det är möjligheten att slippa motorbroms trots AWD som är en av Haldex stora fördelar.
Bakhjulen kopplas ur när ABS och DSTC arbetar samt vid motorbroms och även när handbromsen aktiveras vid övriga körförhållanden är kopplingen aktiverad i den grad som behövs.

För att testa en Haldexbil kan man som sagt dra år handbromsen ett snäpp så att lampan för handbromsen tänds men handbromsen ska inte ta och DSTC ska vara i begränsat läge.
Då är bilen framhjulsdriven och helt värdelös i snö, som alla framhjulsdrivna bilar.
Gör en rivig start och stanna, släpp sedan handbromsen och gör om starten.
Den som tror att "Haldexbilar är att betrakta som framhjulsdrivna" efter detta test har testat en defekt bil.

Här ser vi hur bra Haldexbilar är jämfört med ett annat AWD system:

Embarrasing moment for the new Q5 - YouTube
 
Senast redigerad av en moderator:

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Hej Bäckmark!


Bör man lämna bilen till typ M eller liknande för genomgång innan köp? Det är Bilia som säljer den och de garanterar förvisso att de går igenom hela bilen innan köp, men de är ju partiska s.a.s.

/Ludde

Om det är Motormännens M-test du tänker på så har de tyvärr lagt ner det.

"För dålig beläggning och upprepade förluster gör att Motormännens Riksförbund nu lägger ner sina testcenter för begagnade bilar!"

Motormännen lägger ner sina testcenter | Bil och trafik | Teknikens Varld
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.725
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Angående fyrhjulsdriften så tror jag att många blandar ihop Haldex med de gamla systemen med viscokopplingar, där kunde det ta en bra stund innan bakhjulen började driva. Fanns vad jag vet aldrig på XC90?
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Volvo XC90 begagnade?

V70XC-00 Winterdriving - YouTube

Vovo AWD, ett kärt ämne då bilar diskuteras i Sverige.
Undrar varför just svenskar har så starka åsikter om Volvo AWD?

Här är ett test med min V70XC-00, en kanonfin vinterbil trots att den hade det utskällda Viscosystemet.
Det är ett ganska brutalt mekaniskt system med permanet AWD.
Kraften till bakhjulen går via en koppling som alltid är i men blir helt stum efter en viss tids hjulspinn.
Dessa bilar är lite av individer då vissa kopplingar har ett lågt moment innan hjulspinn och andra (som min) ett mycket högt moment.
Min bil var som sagt brutal och nästan farlig på blankis med sommardäck.
Bakhjulen sladdade villt vid motorbroms och att trycka ner kopplingen hjälpte inte alls, bara gaspådrag var vad som gällde!
En buskul men lite skrämmande bil, om man har dåliga däck alltså.
Volvo kunde inte få DSTC att fungera med detta AWD-system (att ABS fungerar är för mig konstigt) så i stället valde men en riktgt mjuk Visco på 01-02 V70XC, det är dessa bilar som många skäller på.
Man tog dessutom bort slungdiffen (automatisk diffsärr) på 01-02 som 97-00 hade och vissa av dessa bilar har allt för slö viscokoppling, därav kritiken mot dessa.

Till 03 valde Volvo Haldex (02 på liten serie S60) och man marknadsförde den på ett riktigt tokigt sätt.
Fokus lades på att den inte hade viscos nackdelar med högre förbrukning (en viscobil går tungt) och problem men DSTC, man påstod i princip att bilen var till största del framhjulsdriven.
Att man vid pådrag alltid har inkopplad bakhjulsdrift och att det endast är vid start från still som en viss rotation av framhjul kan mätas (på 03-05) framkom inte.
En XC90 har alltså alltid Haldex som samverkar med bilens övriga system och styrs helt av programering.
De är alltid fyrhjulsdrivna, när man har drivkraft så är bakhjulen med men man ska alltid begränsa DSTC när man kör en Volvo AWD i snö.
DSTC kopplar ut bakhjulen när systemet känner fara för sladd och då fungerar inte AWD-systemet bra, i begränsat lägre är 3 dm nysnö och 2 skotrar på släpet rent roligt.

Haldex är för övrigt sålt till Borg Wagener sedan en tid så numera heter det inte "Haldex-koppling", lite synd tycker jag.

Här är en tuff bil från MB, fyrhjulsdriften från Borg Wagner/Haldex:

Mercedes-Benz A45 AMG goes official
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Att köra en Volvo XC-bil kontra en 4WD med manuell fördelningslåda, ställbar/låsbar mellandiff är som natt och dag vid aktiv körning.

Mycket har hänt sedan viskon försvann (de var helt värdelösa, bakhjulen stod bara och ryckte, när man kört fast, tills fördelningslådan brakade ihop)
Om jag inte kommer ihåg helt fel så var sista versionen med Visko XC70 -2001 (kan var fel)

Sen har Haldex systemet utvecklats oerhört.

Har kört volvos XC-bilar aktivt från årsmodell 1999-2012, då med fokus på xc70 eller V70 awd.

Kör nu Volvo T6 awd 2011/2012 och det är en trevlig bil men fortfarande så ändrar bilen karaktär om gasen resp bromsen ansätts.
Som jag tidigare skrev. En Volvo XC måste man lära sig att köra aktivt för den är inte som en "normal" 4wd bil.
För vanlig körning är det som även tidigare sagt ett ypperligt system för fyrhjulsdrift =)
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Är det terrängbil (fördelningslåda för inkoppling av framhjul+låsbara diffar) kontra personbil med fyrhjulsdrft vi jämför?
En trerrängbil är natuligvis bättre i terräng men har brister som personbil, Volvos C303/TGB11 är ett bra exempel på grymma egenskaper i terräng men dåliga egenskaper som personbil.
För personbilsbruk är terrängbilssystem helt uteslutet, en terrängbil är exempelvis bara tvåhjulsdriven när man kör normalt.

Sista versionen Volvo med visco såldes som 2002 årsmodell och den mest sålda hette V70XC, till 03 döptes den om till XC70 och fick Haldex (när XC90 kom alltså).
S60 AWD-02 hade Haldex gen 1, den är helt ensam om Haldex -02 samt Haldex gen 1.

Volvo har ingen fördelninslåda av vanlig typ utan en vinkelväxel som kan ge problem.
Det är hylsan som kan bli sliten och vid haveri kan den ta med vinkelväxeln.
De tidiga Volvo med AWD har stora problem med läkande vinkelväxlar och när olja tar slut så havererar vinkelväxeln, även Haldexbilar kan ha läkande vinkelväxlar.

Jag körde två år men min Volvo V70XC och det jag gillade hos den bilen var AWDsystemet.
Den var brutal, rolig och drog som en häst på oplogade vägar, Youtubeklippet är filmat av min fru och där ser man att den verkligen är fyrhjulsdriven.
Att alla viscobilar är värdelösa är därför för mig felaktigt, min var helt underbar att dra tungt med i snö.
Den hade andra brister, lite farlig på blöt isväg som sagt, och jag är inte så glad i den karossen då jag gillar P2 bättre.

Om man ska återvända till XC90 så kom jag på en annan sak jag ogillar.
Om man har torkarna på och lägger i backväxeln så startar baktorkaren och gnuggar på den smutsiga bakruten.
Vilken totalidiotisk programering!
Det går att ta bort på en bra Volvoverkstad, att det fanns från fabrik är en gåta, vem vill ha det så?
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Om man ska återvända till XC90 så kom jag på en annan sak jag ogillar.
Om man har torkarna på och lägger i backväxeln så startar baktorkaren och gnuggar på den smutsiga bakruten.
Vilken totalidiotisk programering!
Det går att ta bort på en bra Volvoverkstad, att det fanns från fabrik är en gåta, vem vill ha det så?

Jag! :p: Så funkar det även på min Skoda Octavia, perfekt när det regnar så man får hjälp att se bättre när man backar. Har även märkt att baktorkaren startar ibland av sig själv om regnsensorn känner av att det "spöregnar" vid vanlig körning.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Det där med bakrutetorkaren är lika på v70 med. Räcker att man har regnsensorn inkopplad och lägger i backen.... Minst sagt irriterande...

Det som brukar rasa på de nyare XC-bilarna (det vi bytt mest) är automatlådor.
På gamla viskobilarna så var det just viskokopplingen som fick bytas.
Haldexsystemet är riktigt driftsäkert vad jag iaf kunnat erfara. Det som kan haverera (vissa årsmodeller) är elförsörningen till ABS (Antispinn mm) då säkringen kan gå sönder när man belastar systemet tungt vid körning i halkutbildning. Dstc brukar också slås ut vid hård belastning pga av för hög temeperatur i bromssystemet. Återställer sig själv efter att tag.

Annat som bruka strula är laddluftröret som går under motorerna på dieslarna. Det spricker. Gjort utav plast. Inget laddtryck till motorn. Bilen går som ett lass med sågspån och serviceläget inträder efter ett tag när datorns alla värden blir helgalna.

Lite annat som man lärt sig med åren är också att om man gasar så motorn har laddtryck och bromsar samtidigt så kan ibland bromsservon helt försvinna. (typisk vänsterbroms). Detta medför att pedalen bil stenhård och bromskraften upplevs som den helt försvinner. Har fått förklarat att detta beror på att när turbon laddar så försvinner vakuumet i insuget vilket bromsservon behöver för att fungera.

Detta kan hända av misstag om man kör med för stora skor/kängor.
Har bara inträffat på modellerna med turboladdade bensinmotorer.

Nu hamnade jag lite snett i ämnet, men det bjuder vi på =)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Volvo XC90 begagnade?

jag kan bara stå för mina egna erfarenheter med Volvo. Leriga sönderregnade Kostigar för att komma upp på bergstopparna där jag servar radiomaster.

I förra veckan ville en kund upp med sin nya KIA 4WD lätt lastad.

Jag körde före för att visa vägen, men hans bil gick inte att köra upp.
Den började att spinna på ett hjul och när den automatiska 4hjulsdriften kom orkade inte motorn. Med mera gas så slirade lamellerna och det rök ur den.

Med min XC70 så var det bara att köra lite försiktigt uppåt utan några som helst problem.
 

Bilagor

  • 2012-10-12 14.06.00.jpg
    2012-10-12 14.06.00.jpg
    1,5 MB · Visningar: 2

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.838
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Volvo XC90 begagnade?

jag kan bara stå för mina egna erfarenheter med Volvo. Leriga sönderregnade Kostigar för att komma upp på bergstopparna där jag servar radiomaster.

I förra veckan ville en kund upp med sin nya KIA 4WD lätt lastad.

Jag körde före för att visa vägen, men hans bil gick inte att köra upp.
Den började att spinna på ett hjul och när den automatiska 4hjulsdriften kom orkade inte motorn. Med mera gas så slirade lamellerna och det rök ur den.

Med min XC70 så var det bara att köra lite försiktigt uppåt utan några som helst problem.

Det hade varit intressant om ni bytt fordon. Alla system är beroende av föraren. Särskilt här, där det verkar vara mer terrängkörning än halkkörning.

:-/<rister
 
Toppen