• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vitaminfasta - En riktig kick !!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
De som har provat på vitaminfasta vet vilken kick det ger i livet. Vi har just nu genomgått en sådan under 12 dagar. En helt otrolig känsla så här första dagen efter den perioden.

Vi följde följande schema enligt den vitamfasta vi valde:
2 dagars nedtrappning 8 dagar med rent flytande närningsämnen samt 2 dagars upptrappning med försiktig återgång till det normala livet. Under denna period är ex kaffe helt förbjudet. En rekommendation är att man slutar dricka kaffe några dagar före i syfte att förebygga huvudvärken då kroppen ställs om till avgiftning. Morotsjuice, katrinplommonjuice, grönsksbuljong samt grönt te är några av ingredienserna. Den viktigaste ingrediensen är dock målmedvetenheten. Många belackare menar dock att den stora viktminskningen snart äts upp igen. Mitt svar är att de t är helt upp till en själva att avgöra det. I våras åkte vi direkt till Teneriffa efter fastan. Inte ett hekto gick jag upp trots att vi hade all inclusive på hotellet! Det ska nämnas att det går att föra ett mycket aktivt liv där också!

Om man går tillbaka till startvikten så kan man ju fylla de kilona med något betydligt bättre än de som försvann under fastan. Dock är ju inte viktminskningen det stora målet. Det är ju avgiftningen i kroppen som är det primära. Kroppen storstädar s.a.s.

Så mitt tips till er: Prova det under en period antingen vår eller höst. Sluta med kaffet så tidigt som möjligt.
De första dagarna är mycket tuffa. Själva valde vi att cykla sjuhärasrundan på totalt 13 mil på 2 dagar. Det gör att förbränningen i kroppen startar. Tankegångarna fokuseras på annat än fastan

En av Husbilsklubbens grundtankar är ju att vi ger varandra tips! Jag har fått många värdefulla tips här. Därför försöker jag emellanåt också att ge tillbaka något.
Detta är ett av dem!

Mvh Tommy F
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Vitaminfasta - En riktig kick !!!

Hej Tommy
Låter intressant. Har du en matsedel morgon, middag, kväll? Är det något annat man ska tänka på?
Lennart
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Vitaminfasta - En riktig kick !!!

Hej Tommy
Låter intressant. Har du en matsedel morgon, middag, kväll? Är det något annat man ska tänka på?
Lennart

Hej!

Jo, jag hade ett schema som följde med det fastepaket jag köpte på hälsokostaffären. Jag är mycket tveksam till att laborera med en fastekur på eget bevåg. Det gäller ju att få det så optimerat som möjligt med viatminer mineraler m.m. Det finns en mängd varianter på detta. I vårt fall bestod fastekuren av 12 dagar totalt.
Det är väldigt viktigt att sluta med kaffet några dagar i förväg. De som röker eller snusar har här en verklig utmaning framför sig.
Eftersom jag är förvärvsarbetare så måste planeringen vara extra nogrann. Av de 12 dagarna är 3-4-5 de svåraste. En av dem måste då läggas på arbetstid och vi valde dag 3. Det betyder att man börjar på onsdagen med nedtrappning. Huvudfastan startar då på fredagen. Jag jobbar inom IT-branchen med kundsupport på mjukvarusidan så man hoppas ju att den dagen inte ställer till några extra problem eftersom man är lite skakig. Några tyngre analyser i programmen är inte att rekommendera :)

Hur ser då en "vanlig" dag ut enligt schemat.
6.00 - 3 dl grönt te
8.00 - 2 dl (vatten + katrineplommonjuice)
10:00- 3 dl grönt te
12:00- 4 dl (vatten + morotsjuice + vitaminjuice (!?))
14:00- 3 dl grönt te
16:00- 5 dl grönsaksbuljong (usch!!!)
19:00- 3 dl grönt te

Som sagt var.....
Underbart när man gått igenom en sådan kur.
Vikterna på gymmet kändes extra lätta idag :):):)

Avslutningsvis så ger en sådan kur en extra eftertanke när hungern är som värst.
Jag tänker då på de som inte har förmånen att kunna få äta sig mätta utan tvingas leva i svält och armod. För dem är tanken på ett glamoröst liv i en husbil mycket långt, långt borta!

Mvh Tommy F
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Vitaminfasta - En riktig kick !!!

Tack, nu gäller bara det enkla att bestämma sig när, det är en utmaning
Lennart
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vitaminfasta - En riktig kick !!!

Var det Ledins Vitaminfasta som du följde eller var det någon annan?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen