• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Kul att drt närmar sig boksläpp Ralph. Hur köper man den när den väl är klar?

:)

Eftersom det var jag som gjorde Jappes bokningssida, så har jag gjort en sida till mig själv också. Jag släpper länken/adressen när jag fått status att böckerna är på väg till min lakej i Sweden som kan skicka. ;) Boken blev ju på drygt 220 sidor + omslag.

Skärmklipp 2019-01-05 09.50.01.png

Tackar för intresset.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Håller på att planera resan upp genom Europa. Färjan är ju bokad till 6 april. Ska plocka upp frugan i Malaga 9 april. Vi får se om några finns kvar i Funkan, Torre del Mar eller Castillo de Baños. I så fall blir det nog några strandhugg där. Ska väl kolla om det finns några försenade kvar på Bahia och Altea också.

Inget är ju hugget i sten. Men det finns ju några man inte träffat på länge som man kan swish:a förbi. Tänkte följa våren upp genom Europa och kanske hamna i Sweden i början eller mitten på maj.

I frugans släkt är de numera 11 syskon, räknar man in släkten runt i kring, blir dom en miljard minst, känns det som. Det blir några stopp där i Sverige och Finland. Frugan har ju en kåk i Kristinestad i Finland tillsammans med syskonen också, som vi ska titta till. Och morsan bor ju i Norge. Puh! Men har jag tur kan jag hugga henne i Linköping där hon har en hytte.

Om det passar min färdväg tänkte jag ev. åka förbi Årsmötesträffen, men ser ingen information vart den ska vara? Fågel fisk eller mittemellan skulle har räckt för min del, för planeringen. Vi ska ju även upp till Örträsk i Lappland, samt Åland på resan.

Det enda som är riktigt bestämt är att vi tänkte vara med på Boulen i Motala. Tycker det är kul att den överlevt. Kanske arrangerar jag någon träff själv också på kort varsel? Jag gillar ju att träffas och äta, med olika teman. Helst på någon plats som är kostnadsfri där alla står för sitt, så slipper man palta med pengar.

Jag har ju öppen retur på färjan tillbaka till Gran Canaria, så vädret får bestämma om det blir någon kräftskiva eller inte. Annars kanske vi tar Sydtyskland eller Kroatien och väntar där en stund före vi åker hem till GC. Spanien kommer vi nog att bara swish:a förbi när det är så varmt i augusti/september.

Att åka upp till norden kommer vi inte att göra varje år. Var annat eller var tredje år kanske. Finns ju så många andra ställen man inte har varit på som man behöver se. Albanien ligger högt på listan, samt delar av Grekland.

Nä! nu ska jag ut på min dagliga strandpromenad.

20190101_132948.jpg 20190101_132942.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Lite glad idag. Fått tillbaka boken för godkännande idag från förlaget. Och även fått ISBN nr. som man måste ha för att kunna sälja boken i bokhandeln. Då ska tryckpressarna igång. ÄNTLIGEN!

Skärmklipp 2019-01-14 17.41.46.png

Nu är även HBKträffen på Pepes Bodega klar och färdigplanerad. Det blir sista året vi kan ha den hos Pepes då de efter 29 år ska avveckla till sommaren. Ska bli kul. Jag ska visa olika platser på Kanarieöarna man kan stå på och Lenmar ska visa när han hoppas fallskärm här på GC. Knökfullt kommer det att bli.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ett stort grattis till att allt nu är klart med boken, bara trycka på knappen och spotta fram böcker till oss alla som väntar ! Lycka till och hoppas du får ett bra försäljningsresultat!

Vill köpa den nu och få den levererad så snart som möjligt!

Passar samtidigt på att be dig hälsa Anita och Pepe så gott och tacka för de 25 åren jag haft nöjet att vara gäst på deras restaurang.

Önskar er en trevlig HBK-träff nere i San Agustin.

TommyD
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sådär då var träffen på Pepes bodega överstökad. Tack alla som tittade förbi. Kul att träffas. Runt 30 stycken dök upp. Lenmar visade en film efter maten där han hoppade fallskärm. Och jag visade bilder från sommarens rundresa med husbilen på öarna. Vi hade även bjudit in ett företag som hyrde ut en husbil. Men dom var rackarns dyra. Runt 110 €/dygn. Dock 10% rabatt för HBK. Tänkte lägga ut några bilder.

Blir sista gången på Pepes Bodega då Anita i 75 års ålder drar sig tillbaka och lokalen ska säljas.

Tack alla som dök upp.

Ralph & Lenmar

20190117_184528.jpg 20190117_184522.jpg 20190117_184422.jpg 20190117_184347.jpg 20190117_184316.jpg 20190117_184305.jpg 20190117_165607.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Boken Husbilsresan
Nu har de hört av sig från förlaget som trycker i Riga. Jag får min bok klar att leverera mellan den 8-12 februari. När jag får besked att det är färdigtryckt lägger jag ut en notis med länk på HBK:
Rabatt: Övrigt
HBK Rabatter på Övrigt som ej passar i någon förvald kategori.

, då alla medlemmar har 10% rabatt.:wink:

Om det är fel tråd att lägga i får gärna Webbarna hjälpa mig att få det rätt.:)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Hmm! Jag bytte ju från två jättesvindyra (7000 kr)Banner 92 amp AMG som pajat (för andra gången) och satte dit fritidsbatterier 2x100 amp istället för totalt 120 €. Ärligt talat så märker jag ingen försämring mot när Banner var nya. Tvärtom så så funkar de bättre. Om de håller mer än 2 år så är jag nöjd. Tror inte AMG pallar värmen så bra, då vi nästan jämt är lååångt söder ut.

Håller på och fixar backkameran som har svag signal och när den kommer igång, är den ganska suddig. Jag satte ju en Fiat original kamera som sitter i övre backljuset på vår Pössl, men jag funderar nu att köpa en "riktig" backkamera att ha istället.

Mitt andra lilla projekt är ju min bok som är klar. En del byråkratiska bekymmer måste man övervinna. Varje bok har ju ett ISBN nr (Ett bok personnr) som jag som utlandsboende inte kan få. Jag fick ut ISBN numret genom förlaget istället.

Sedan måste man ju hålla ordning på order, betalning, leverans, redovisning och där måste jag ju säga att Google är fantastisk. Jag använder min hemsida för beställning och har upprättat en
- hemsida där man beställer och jag får ett mail.
- ett google kalkylark där alla order, inkomster/utgifter registreras som jag enkelt delar med Jim (min förra granne) som levererar och registrerar från sitt förråd.
- via google cloud print skriver jag ut adressetiketter på Jim:s skrivare fån Gran Canaria, som han klistrar på Postens blå påse M, som han sedan registrerar leveransdag och leveranssätt på kalkylarket.
- fixat ett särskilt Swish för boken där bara bokens ekonomi hanteras. Los Suecos gjorde en provbeställning, men han betalade för mycket :D, så då fick jag prova att betala tillbaka 25kr. Så nu vet jag att pengarna fungerar åt båda hållen med Swish.

Inget ISO 9001 precis, men kul ändå att göra ett eget system via GRATIS:D system på nätet, som verkar fungera.

De enda böcker jag fått är provexemplar. Böckerna levereras till förlaget runt 12 feb och ett gäng till mig för egenförsäljning. Info kommer under HBK rabatter när det är skarpt.

Annars håller vi på med aktiv fildelning just nu. Jag plockade upp lite fil hos en vän i San Agustin som tagit med sig från Sverige. Sedan kokar jag 2,5 liter mjölk upp till 85 grader och låter svalna. Vid 33 grader har jag i ca: 2 dl gammal fil och låter det stå över natten i rumstemperatur. Och dagen efter Simsalabim så har jag drygt 2,5 liter filmjölk som annars inte finns på Gran Canaria.:)
20190123_135213.jpg
Nu börjar det krypa i kroppen. Den 6 april går färjan från Las Palmas. Ska bli härligt att göra Europa. Har t.o.m anmält mig till HBK:s årsmöte. Ska bli kul att träffa gamla bekanta.

I söndags höll jag även i Munskänkarnas vinprovning på Tre Hjärtan. Trots att jag efter min sjukdom inte får dricka alkohol på ett bra tag. Men det gick bra. Lukta, smaka och spotta går ju bra.
20190120_154133.jpg

Vi syns på vägarna i sommar. Hakuna Matata.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Kan boken köpas i svensk bokhandel? Hur har du burit dig åt att bli så smärt o snygg, undrar en något överviktig gubbe?
Ja! Om drygt en månad ska det nog gå bra. :) Får ett gäng som jag själv kan sälja runt den 12 februari också. Lägger ut en blänkare på HBK Rabatter.
Tyvärr gick jag ner i vikt pga sjukdom, men nu mår jag bra och är glad för mitt nya jag.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jag är ju ett fan av Campercontakt sedan länge och har ratat i stort sett alla andra ställplatsverktyg. Vi hade ju en HBK träff på Pepes Bodega för ett tag sedan och en kille visade mig Caramaps. Mycket anti tittade jag på den, men såg att där fanns ställen jag inte visste om som flera av de andra apparna inte har.

Jag gillar ju att planera dagen/natten före man åker med min PC och där har Campercontakt varit oslagbar då PC versionen är helt GRATIS:D. Caramaps var inte så dålig på det heller.:cool: Tror att jag framöver kommer att använda båda. Bara ett tips.
caramaps.png
Caramaps - Annuaire de Campings, Aires de service, Accueil à la ferme.
 
F

F.d. 14324

Guest
Jag fyllde i en enkät vid campercontact igår och snubblade över caramaps den vägen (då den nämndes) själva upplägget på appen har vissa saker som är riktigt bra.
Men, jag ställde mig lite frågande till kvalitén på platsbeskrivningarna efter 5-6 stickprov, men den kanske är bättre söderut. :)

mvh jocke
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jag fyllde i en enkät vid campercontact igår och snubblade över caramaps den vägen (då den nämndes) själva upplägget på appen har vissa saker som är riktigt bra.
Men, jag ställde mig lite frågande till kvalitén på platsbeskrivningarna efter 5-6 stickprov, men den kanske är bättre söderut. :)

mvh jocke

Tror inte den är så bra norrut ovan Tyskland då mycket (precis som campercontakt) bygger på att användarna rapporterar in uppgifter. Eftersom vi bor på Gran Canaria kollade vi här. Och här är den den enda appen (utom mina egna uppgifter) som är bäst. Har ställen inga andra har. Verkar även bra på kontinenten. Många parkeringar är inrapporterade vilket inte finns på så många andra.

Kommer inte att släppa Campercontakt för kontinenten. Men för GRATIS:D ställen verkar den inte så dum. Många fransoser verkar använda den. Och dom gillar oxå GRATIS:D.
 
Toppen