• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Tack! Stämmer perfektamente.

20190412_175459.jpg

Har varit en kanondag. Minst samma värme som hemma på Gran Canaria, men nu när kvällen kommer och solen gått ner märker man skillnaden. Jag och frugan spelade lite boule och det sjönk från 23 till 15 grader under tiden. Brr! Ska tydligen gå ner till 9 grader i natt. Sådan kyla har jag inte råkat ut för på flera år.

Skärmklipp 2019-04-12 22.09.56.png
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Härlig dag i fint väder. Körde förbi John O´Brian i Dolores och satt och pratade någon timme på torget. Härligt att träffa honom.

20190413_141714.jpg

Åkte vidare och checkade in på Bahia i Santa Pola. Bautista tog emot oss och kände igen oss direkt. 18 € via ACSI.

20190413_152249.jpg

Gick upp och hälsade på Conny och Sibban. De var precis som vanligt. Kul att träffas. Satt och surrade någon timme. Men uj vad mycket som hade förändrats. Poolen hade fördubblat sig och en massa stugor hade växt upp som svampar ur jorden. Men baren var det samma. "Hello Ralph" sa Allan när vi gick in. "Long time". Kul! Vissa inventarier finns kvar. Sue tittade förbi lite senare och sa hey. Raquel som jobbar i baren kände också igen oss. Lite kul. En trevlig effektiv tjej som vi har träffat sedan 7 år tillbaka.

20190413_154743.jpg

De nämnde att det hade varit runt 400 Svenskar samtidigt i vinter. Aktiviteter nästan varje dag. Dock lite trångt om saligheten. Listor som sätts upp för aktiviteter blir fort fulltecknade och några får helt enkelt inte plats att vara med. En liten stad i staden. En nackdel är att Aldi har flyttat längre bort, men de ska tydligen öppna campingens Supermarket även på vinter framöver ryktas det.

Gick iväg till Kinesen och handlade lite krams. Man får alltid med sig lite extra som man bara inser att man måste ha.;) Stannade till vid Wok:en på väg tillbaka. Verkade som man bytt ägare igen sedan förra gången. Först var det kineser som sålde till en brokig blandning av nationaliteter och nu verkar det vara kineser igen som driver den. Den är kanonbra! Speciellt för mig som inte äter kolhydrater. Jag kan plocka precis det som passar mig. Kött i all ära, men deras vitkålssallad picante var det bästa. Åt ett stort lass. Vi får se. Kanske vi åker och käkar till blå rondellen i morgon?

Tidig kväll i kväll. Ska troligen stanna en natt till då jag vill göra stan i morgon. I morgon ska det tydligen bli högsommarväder. Enligt väderappen 27 grader och det brukar kännas mycket varmt.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Kul att vara en kortis på Bahia. Stötte på Gunther, samt Ove och Lizzy. Lite skoj. Igår kväll var vi till blå rondellen med Conny och Sibban, samt några vänner till dem och käkade. 7,10 € har de höjt priset till för en 3 rätters med en halv flaska vin. Men jag slog på stort och tog vanliga menyn. Kinesisk sallad med kyckling i grönsaker till en cola light.

Vi tutade iväg från Bahia Camping i morse. Tänkte överraska Krister och Ursula, men tji fick vi. Det kunde vi FETglömma. Men dom hade dragit och i övrigt var det knökfullt.

20190415_122705.jpg

Funderade på om vi skulle sticka till Benidorm på N-332:an, men skippade det då det är påskpriser där och det är inte samma att vara i Benidorm när man inte kan ta en öl.;)

Vi la i en växel extra och stack upp till El Grao de Castellón
GPS: 39.979845, 0.022851   . En GRATIS:D ställplats som kommunen anordnat med all service utom el. Här står vi nog över Påsk. Bra strand för mig att promenera på. Vi kom lite sent, så vi ställde oss längs med, då alla platser redan var tagna. Får hugga en i morgon bitti då några brukar röra på sig.

20190415_165510.jpg 20190415_164803.jpg 20190415_164832.jpg

Idag fyllde vi LPGflaskorna och handlade på Mercadona. Uj! Vad dyrt allt känns.:eek: Vi är ju vana med Canariska priser. Där är momsen bara 7% och för viss mat 0%. Vad snabbt man vänjer sig. Men det är ju ändå billigare än uppe i Skandinavien.;)

Ikväll blir det en köttbit med pizzasallad som frugan sitter och strimlar just nu. Jag har registrerat några beställningar, för att de förhoppningsvis ska hinna fram före Påsk. Nu ska vi inte göra något i ca: 6 dagar.

Skärmklipp 2019-04-15 17.31.08.png
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Ser ut som Lousie också har slagit in på den smala vägen och ser yngre ut än tidigare vad roligt att ni mår så bra, roligt att läsa om resan uppåt av ett par proffs som vet var de ska stanna och var bra mat finns.
Sånt får man som amatör lägga timmar på varje kväll.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Oj! Så det fanns plats på San Antonio. Trodde jag inte! Det hade ju också funkat. Det är så hysteriskt över påsken, så man vill inte röra sig i onödan om man fått en plats. Men nu står vi här i El Grao de Castellón till 21, 22 och åker sedan troligtvis vidare till Bellcaire d'Empordà. En liten by i Katalonien som vi förälskat oss i. Tänkte vara i Mosel (St Aldegund) runt 2, 3 maj, för att sedan träffa vänner i Hamburg den 8:e. Där står vi på Fishmarket i St: Pauli.

Få se om vi får till det någonstans? Åker troligen A75 genom France. Finns bra ställen där oxå.

20190415_181931.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Idag blev vi överraskade av att det knackade på dörren. Det var Birgitta & Lars-Åke (Birglas) som kom och överraskade. Kul! Det var några år sedan. De hängde med mig på min 4 km morgonpromenad längs stranden. De skulle egentligen åkt till Ebrodeltat och ställt sig, men eftersom vi var här så stannade de en natt.:)

20190416_101228.jpg

20190416_102133.jpg

Fixade tillsammans en kycklingmiddag med ostbricka till efterrätt i deras husbil. Blev kanongott. De rullar vidare i morgon. Har trevlig resa.

Gick en promenad lite senare med frugan. Undrar om inte svenska politiker har varit här på studiebesök. :D

20190416_140252.jpg
20190416_135913.jpg

Det blev några luckor på själva ställplatsen, men vi står ganska bra där vi står. Det kommer nya bilar hela tiden och slåss om platserna. Vi kan gå de extra 20 metrarna för att tömma toa.

20190416_153822.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Idag hade vi närkontakt av 1:a graden.

Konstapeln från Policia Local kom och sade vänligt. "Det är bättre om ni står där borta så kan mindre bilar stå här." Vi stod ju bredvid Kommunens GRATIS:D ställplats. Frugan körde 50 m till andra sidan korsningen då jag var på min morgonpromenad och samtidigt passade på att påskhandla lite.

20190415_165510.jpg

Och konstapeln hade rätt. Lugnt och skönt samt lite större platser. Dock 50 m längre till tömning och toa. Nu slipper vi stadsbussarna som susar förbi hela dagen.

20190417_121326.jpg

En husbilsvänlig liten hamnstad. :)

Glad Påsk.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Idag är en riktig blåsdag här i Spanien i El Grao de Castellón. Igår 25 grader, men idag 15,2 grader. Stod jättebra under några stora trän. Men när det blåste till började det smattra på taket för allt som ramlade ned. Så vi flyttade in bland de stora husbilarna för att få lite lä. :)

Har bytt batterier i alla tempgivare idag:
Inne: 22,3 °C
Ute: 15,2 °C
Kyl: 2,9 °C
Frys -12,7 °C

GLAD PÅSK från mig och Lollo

20190418_104549.jpg 20190418_1240152.jpg 20190418_123947.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Det var knepigt här är det över 20 i solen som en svensk sommardag blå himmel och knappt någon vind, just en sån dag som poliserna önskar med mycket fylla och bråk förmodligen och som lök på laxen lite båt och motorcykel olyckor. Säjer pessimisten.
Ser lite fegt ut att gömma sig bland storebröderna, du har nog bättre väder hemma.
Skämt åsido var nog bra att du flyttade på dej om man ser på elstolpen och den skumma kopplingen med kablar hängande ner sånt vill man inte ska ramla på husbilen.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Tack för idag/kväll! Idag fick vi besök. Nr. Aderton kom på besök. Kriser och Ursula tittade förbi och parkerade nära oss. Blev en liten oplanerad knytis, medan stormen och ösregnet ven utanför. Jag hade naturligtvis bjudit in oss i deras stora fina Cartago. Av ren slump hade jag sedan tidigare svängt ihop en helt underbar krämig picant thai kycklingsoppa för fyra. Räckte lagom.

Tack för en underbar kväll nr.18. Inatt får efoy:en göra nytta då solpanelerna inte fått någon solstråle.

20190418_153130.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Intet nytt från östfronten.

Här på spanska östkusten håller ovädret i sig. Funderade på att åka norrut till bättre väder, men kvällstemperaturerna är inte så roliga och regn och moln ska tydligen vandra norrut. Men vi står kvar GRATIS:D. Kollade och såg att den 2 maj ska det bli bra igen i Moseldalen. Då är vi nog uppställda där. Krister och Ursula konstaterade bara att det var "kör"väder och drog vidare vid lunch. Säkert bra beslut. Lugn trafik över Påsk. Tack för besöket. Kort men intensiv.
:spinny:

Men vi stannar inne i värmen. Tack vare efoy:en har vi inget problem med strömmen. På morgonpromenaden i stormen och regnet gick jag in på kinesen (som inte bryr sig om långfredag) och köpte en ny mobilhållare till GPS mobilen som jag modifierade och skruvade fast i min Brodithållare. Ett billigt projekt (3,5 €). Massor med kul grejer på PC:n att pyssla med när stormen viner utanför.

Inne: 22,0 °C
Ute: 13,1 °C
Kyl: 1,8 °C
Frys -15,2 °C

Ringde och grattade Jim i Hallstahammar som fyllde år. Han satt och solade i trädgården med en öl. Inte alltid Spanien har bäst väder. :cool:


20190419_141410.jpg
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vi tackar för sällskapet och thaisoppan, som Ursula vill ha receptet på.
Vi åkte vidare i blåsten och regnet och står nu på area 340 i Roda de Bera mellan Tarragona och Barcelona.
Blåsten var densamma men här var det sol med lite dis och 24 grader när vi kom.
Men nu är det lugnare.
Åker vidare imorgon.
Ha det bra.
Hälsningar. Krister o. Ursula
 
Toppen