• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring

B Thomas Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
18809
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato camper Euro6
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,3 Jtd 150hk
Årsmodell Chassie: Ospecificerad
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: T698
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: Ospecificerad
Ämnesområde: Ospecificerat
Hej
Jag skall ställa in husbilen (Hymer Tramp CL 698 årsmodell 2017) på vinterförvaring om några dagar. Det är första året som vi har solcell på bilen och det är mest den som gör mig osäker. Bilen skall stå inne i en ouppvärmd hall där det troligen är nästan mörkt. Tanken är att jag skall lämna kvar batterierna i bilen men koppla loss pluspolerna. Det går inte att komma åt minuspolerna annars hade jag tagit bort dom i stället. Elboxen kommer också att vara avstängd och säkringen till solcellen borttagen. Räcker detta eller kommer solcellen ändå att alstra ström till regulatorn så att den kan förstöras?
Jag har inte tillgång till el i lokalen så det går inte att låta batterierna stå på underhållsladdning under vintern.

Mvh Thomas Pettersson
 
F

F.d. 55562

Guest
Normalt så tar man bort minuspolen. Men det fungerar att ta bort pluspolen också. Ta brot på startbatteriet och förbrukningsbatterierna.
Täck solcellen eller ta bort minus eller pluskabeln till regulatorn.
 

B Thomas Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
18809
Medlemskap
2024
Tack för svaret.
Angående solcellen så frågade jag på hymer i Örebro och dom sa att det skulle räcka med att ta bort säkringen till solcellen. Det verkar också mycket enklare än att ta bort en kabel till regulatorn. /Thomas
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Tänk på att inte nudda någon chassidel när du tar bort plusspolen då blir det en väldig smäll. Det är därför man brukar börja med minuspolen som är ansluten till chassiet.
EssoJ
 

B Thomas Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
18809
Medlemskap
2024
Tack för svaret.
Nu är husbilen inställd och jag tror att allt gick bra. Jag tog bort en av kablarna från solcellen till regulatorn också för säkerhets skull. Nu är det bara att vänta till våren och hoppas att jag lyckas ansluta kablarna igen och att allt fungerar som tidigare. /Thomas
 

B Thomas Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
18809
Medlemskap
2024
Jag är inte säker själv på om solcellen verkligen måste kopplas bort eller ej. Om jag tolkat det rätt så står det i EBL manualen att om batteriet tas bort så skall först solcellen kopplas bort. Det är därför som jag gjort det.
Om vi hade haft tillgång till elström där bilen vinterförvaras så skulle allt vara enklare. Men som det är nu står bilen i ett nästan helt mörkt rum utan el.
Hade det varit ljust i lokalen så kunde kanske solcellen kunnat vara igång och ensam underhållsladdat batterierna?
Ingen vore tacksammare än jag om någon kunde tala om vad som är rätt.
 
F

F.d. 55994

Guest
B Thomas Pettersson skrev:
Jag är inte säker själv på om solcellen verkligen måste kopplas bort eller ej. Om jag tolkat det rätt så står det i EBL manualen att om batteriet tas bort så skall först solcellen kopplas bort. Det är därför som jag gjort det.
Om vi hade haft tillgång till elström där bilen vinterförvaras så skulle allt vara enklare. Men som det är nu står bilen i ett nästan helt mörkt rum utan el.
Hade det varit ljust i lokalen så kunde kanske solcellen kunnat vara igång och ensam underhållsladdat batterierna?
Ingen vore tacksammare än jag om någon kunde tala om vad som är rätt.


Hej Thomas, om det är helt mörkt i lokalen kan egentligen inte hända så mycket, men för säkerhetens skull har jag en batterifrånskiljare kopplad mellan solceller och regulatorn. När jag vinterförvarar min husbil kopplar jag bort först solceller och sedan batteriet. Min vinterförvaring är inte helt mörkt och regulatorn ska inte jobba utan batteri, det kan bli fel.
Mvh Peter
 

B Thomas Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
18809
Medlemskap
2024
pekibo skrev:
Hej Thomas, om det är helt mörkt i lokalen kan egentligen inte hända så mycket, men för säkerhetens skull har jag en batterifrånskiljare kopplad mellan solceller och regulatorn. När jag vinterförvarar min husbil kopplar jag bort först solceller och sedan batteriet. Min vinterförvaring är inte helt mörkt och regulatorn ska inte jobba utan batteri, det kan bli fel.
Mvh Peter


Tack Peter för svaret.
 
Toppen