• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vindrutetorkaren fel på eletroniken

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Min vidrutetorkare slutade häromdagen att fungera, så i dag skruvade jag av den.... tjuvkopplar jag direkt till motorn så går den fint, så nu förstår jag att det är eletroniken som sitter på motorn som inte fungerar. Jag har försökt leta efter Fiat Ducato MS059831-0800 reservdel, men inte lyckats, någon som vet eller måste jag köpa en helt ny... ok de är inte dyra på eBay.. :)

IMG_0113.JPG
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Hej.
Där är inte electonik i den . Där sitter ett gäng släpskor om du öppnar snänkväxlen så ser du
För det mesta går det och laga . Kolla alla sladdar speciellt jorden
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
På vissa sitter det överbelastningsskydd, ser ut som ett grått mynt. Det begränsar strömmen för att skydda motorn vid t.ex. fastfrysning. Kan räcka att röra på det om det är modellen som klämts mellan två bleck. Bygla detta skyddsmotstånd så går den nog.
Med vänlig hälsning, Conny J
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
För mig ser det ut som någon form av eletronik.... kretskortet måste löddas för att ta av. så hur kan jag laga detta menar ni ... tack på förhand

IMG_0115.JPG
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
så ja.!.... såhär ser det ut på andra sidan.... två relän och sen tror jag att det är någon kondensator (de vita)....

IMG_0116.JPG
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det är ett PTC-motstånd. (Positive Temperature Coefficient). När för mycket ström går igenom detta värms det upp och motståndet ökar våldsamt så strömmen genom det blir nära noll. När det sedan kallnar (Strömmen avstängd) så fungerar allt efter en stund.
Håller med föregående, ofta glappkontakt o d i hållaren för detta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En liten modernisering av den gamle elektromekaniske styringen. Ser ut som releene er der for å forsterke de to signalene fra slepekontaktene i girboksen. De fleste viskermotorene har en skive som viser posisjonen på viskerne, Slepekontaktene skal sørge for at viskerne parkerer på rett sted. Lenge siden jeg lekte meg med disse motorene - men litt husker en etter over 50 år.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är nästan alltid så när jag skall laga något på en bil.... jag skruvar ner allt som jag kan tänka har med felet att göra.... för att sen inse att jag kanske skall kolla säkringen :confused:... samma sak hände här jag trodde felet låg runt vindtorkar motorn.... och när jag förstod att allt fungerar där perfekt så letade jag efter var mer kan problem uppstå med vidrutetorkaren...
så jag kastade blicken på axlarna som torkabladen sitter på.... de gick inte att rubbba... i ena axeln fanns ingen o-ring och i den andre var o-ringen kass.... så det är inte konstigt att axlarna har rostat fast.. men efter en massa jobb och smort in dem med vattenavstötande fett så hoppas jag de kommer att fungera ett tag till.... i vart fall tills jag får tag på nya o-ringar... jag blev precis färdig .... tills att himlen öppnade sig och det vräker ner nu...
vi är just nu i Kroatien vid floden Gaka nära Otočac... flugfiske gäller här och det kostar 35.-€ om dagen.... så till dessa priser så tittar jag bara på.:cool:...

Och tack för tippsen, det känns alltid bra att få tipps här på Hbk hur man kan lösa problemen.... även om jag fokuserade på fel sak.. :swoon:

IMG_0117.JPG IMG_0118.JPG IMG_0119.JPG IMG_0120.JPG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Helt klassisk, selv hadde jeg med en sortimenteske fra biltema med oringer :D

Men godt smurt så fungerer det lenge uten oring.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Helt klassisk, selv hadde jeg med en sortimenteske fra biltema med oringer :D

Men godt smurt så fungerer det lenge uten oring.

Haha... jag kan bara skratta.... för två dagar tidigare så var jag på LIDL, De hade just då en ask med olika o-ringar jag tittade på den men tänkte att har jag inte behövt den under mina 8 års resa med husbilen så behöver jag nog inte o-ringar.:swoon: så där fick jag. :twitcy:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det är nästan alltid så när jag skall laga något på en bil.... jag skruvar ner allt som jag kan tänka har med felet att göra.... för att sen inse att jag kanske skall kolla säkringen :confused:... samma sak hände här jag trodde felet låg runt vindtorkar motorn.... och när jag förstod att allt fungerar där perfekt så letade jag efter var mer kan problem uppstå med vidrutetorkaren...
så jag kastade blicken på axlarna som torkabladen sitter på.... de gick inte att rubbba... i ena axeln fanns ingen o-ring och i den andre var o-ringen kass.... så det är inte konstigt att axlarna har rostat fast.. men efter en massa jobb och smort in dem med vattenavstötande fett så hoppas jag de kommer att fungera ett tag till.... i vart fall tills jag får tag på nya o-ringar... jag blev precis färdig .... tills att himlen öppnade sig och det vräker ner nu...
vi är just nu i Kroatien vid floden Gaka nära Otočac... flugfiske gäller här och det kostar 35.-€ om dagen.... så till dessa priser så tittar jag bara på.:cool:...

Och tack för tippsen, det känns alltid bra att få tipps här på Hbk hur man kan lösa problemen.... även om jag fokuserade på fel sak.. :swoon:

Visa bilaga 155898 Visa bilaga 155899 Visa bilaga 155900 Visa bilaga 155901

Om du har vulktape kan du lätt göra en O-ring. Linda ett par varv runt en penna e d med rätt diameter. Sedan "kavlar" (rullar) du av tapen. Det fungerar hyfsat tills man får tag i rätt grejor.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack Wizard..... men tyvärr så har jag ingen vulktape....skall till Praktika i nästa vecka och med lite tur kan jag hittar o-ringar där.... annars får det vara så länge.... för det regnar ju nästan aldrig här nere i Grekland :eek:;)
 
Toppen