• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken verklig effekt kan man förvänta sig av solpanelen?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Nu när solen strålar som bäst, och står som högst på himlen tänkte jag att det kunde vara på sin plats att testa hur mycket effekt man kan få ut. Dels för att se att allt är i sin ordning, dels för att kunna göra beräkningar av hur mycket solen behöver ladda för att få ut en viss energi.

Ni som redan har gjort detta: Om en panel har en "märkeffekt" på t ex 100W, hur mycket kan man då räkna med att få ut som mest på våra breddgrader och med horisontellt liggande paneler på taket?

Jag har två paneler om 120W styck, kopplade i parallell. Hur mycket borde jag få ut som mest (mitt på dagen en molnfri dag i juni)?

H-G
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Har inte testat med urdraget batteri eller stor förbrukare igång men så här ser det ut hos mig:
Batteriet nere på 88%, blir fulladdat ca 10 på förmiddagen. Victron säger Pmax den dagen 108W. Jag har två 100W parallellt.Det är rätt bra med tanke på vinkel och solceller som inte rengjorts alls i år.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Vi har 2st 190W som ladder med max 12-13A vid perfekta förhållanden och tung last (stor inverter igång samt vattenkokare om 800W (230V) vilket tyillsammans ger en förbrukning om ca. 85A,

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 53814

Guest
Nu har vi 2 X 100W på taket.
Tidigare har endast 1 x 100W skött laddningen, då blev det 5A så nu räknar jag med 10A.
Absolut max är förmodligen någon ynka A till, men då får det nog vara en väldigt bra dag så i grova drag 5A/100W vid bra förhållanden så lurar man inte sig själv så mycket.
På båten sitter 1 X 20W som ger 1,4A som jämförelse, men den har ju hjälp av extremt goda förhållanden på havet.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Deblenh, Avarage och gundj: Tack för era svar! Ni anger strömstyrka istället för effekt. Är det laddströmmen från regulatorn ni anger (vid ca 14V)? Eller strömmen direkt från panelen (vid ca 18V)? Räknar jag med laddströmmen från regulatorn på 14V och denna strömstyrka, så att gundj's effekt isåfall blir 5*14=70W för en 100W panel. Korrekt?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Deblenh, Avarage och gundj: Tack för era svar! Ni anger strömstyrka istället för effekt. Är det laddströmmen från regulatorn ni anger (vid ca 14V)? Eller strömmen direkt från panelen (vid ca 18V)? Räknar jag med laddströmmen från regulatorn på 14V och denna strömstyrka, så att gundj's effekt isåfall blir 5*14=70W för en 100W panel. Korrekt?


Ca. 12,5A laddström vid 14,7V ger 183,75W vid bra väderlek och laddfas U1.
Uppmätt spanning från solcellerna, in till laddningsregulatorn, vid motsvarande situation = 24,3V.
 
F

F.d. 54123

Guest
Det är kanske vettigare att se effekten över tid. Sedan 20 dec 2017, då jag installerade en polykristallin solpanel på 150W, har den levererat ca 40 kWh. Hittils, av vad jag observerat, har den laddat som mest med 120W momentant vid belastning med ca 90W - drift och laddning av bärbar dator. 30W in på ett icke fulladdat bodelsbatteri alltså.

Tillägg: Laddningseffekten/energin från solpanelen i Wh är väldigt beroende av hur ofta man står elansluten, hur mycket man tillför via bilens generator samt naturligtvis hur mycket man förbrukar.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Det är kanske vettigare att se effekten över tid. Sedan 20 dec 2017, då jag installerade en polykristallin solpanel på 150W, har den levererat ca 40 kWh. Hittils, av vad jag observerat, har den laddat som mest med 120W momentant vid belastning med ca 90W - drift och laddning av bärbar dator. 30W in på ett icke fulladdat bodelsbatteri alltså.
Jovisst är det detta som är intressant på litet sikt, men jag försöker förstå hur mycket effekt man kan räkna med momentant, för att kunna mäta upp att mina paneler fungerar som de skall. (Vilket jag inte tror att de gör, så jag skall mäta nog imorgon när det är nationaldag)
 
F

F.d. 54123

Guest
Jovisst är det detta som är intressant på litet sikt, men jag försöker förstå hur mycket effekt man kan räkna med momentant, för att kunna mäta upp att mina paneler fungerar som de skall. (Vilket jag inte tror att de gör, så jag skall mäta nog imorgon när det är nationaldag)

Se då till att du belastar batteriet ordentligt så solpanelen verkligen får leverera under tiden du kollar/mäter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Regulatoren har og mye å si, en tradisjonell PWM regulator hakker op strømmen for å få til rett spenning ut. 50% effekt fra en slik er meget bra. En ekte MPPT regulator overfører effekt i W i stedet for spenning. Her kan en teoretisk klare å komme til 100% utnyttelse av solkraften, mer realistisk er noe over 90% av hva panelet gir. Et lite avvik fra vinkelrett på sollyset gir ikke vesentlig utslag, men med solen under 60 grader over planet panelet ligger i og en kan komme ned i under 50% effekt på selve panelet.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Tack Knut! Jag har en MMPT regulator från Sunwind, som jag hoppas ger så litet effektförlust som möjligt. Jag har även en blåtandsmodul ansluten till den, så att jag kan se alla värden av intresse.
 
F

F.d. 53814

Guest
Deblenh, Avarage och gundj: Tack för era svar! Ni anger strömstyrka istället för effekt. Är det laddströmmen från regulatorn ni anger (vid ca 14V)? Eller strömmen direkt från panelen (vid ca 18V)? Räknar jag med laddströmmen från regulatorn på 14V och denna strömstyrka, så att gundj's effekt isåfall blir 5*14=70W för en 100W panel. Korrekt?
Japp. Ström in i batteriet.
Jag har Schaudt egna PWM-modul till mitt EBL208.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det jag har märkt är att även om jag tycker att himlen är ren och klar, då måste mina solpaneler ge fullt (max25A vilket aldrig har inträffat), men tyvärr så är inte min uppfattning det samma som verklighet... just nu så står solen högt (är i södra spanien) mina 350W mono solpaneler ger nu enligt BMSén 18.5A eller om man vill 243w... Det jag har märkt är i vart fall om vintern kan värden öka och jag tror att det beror på bl.a att panelerna blir inte så varma och att luften är nog klarare... Sen kan jag elektronisk vinkla 200w av mina paneler för att få bästa vinkel mot solen, detta gör jag dagligen om vintern och ger mig upp till 50% mer A.... glöm inte att det som tillverkarna uppger för panelen är under optimala förhållande, förhållande som vi säkert aldrig kommer till.... får man för lite A... köp då mer solpanel så man blir nöjd :wink:.... jo jag har också märkt att det är inte alltid jag får mest ut av solpanelerna när solen står i 90 grader över dem... utan att jag fattar varför :confused: så har jag sett att ibland ger de mer om solen är ca 20-30 grader ifrån 90 :eek: ... varför det är så vet jag inte, men jag ser det tydligt på A-metern när min eletronic ändrar panelen till annan vinkel... jo! det kan ju vara så att vinden kyler den bättre när de är uppe.... tror jag.... :spinny:
 
Senast ändrad:

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
jo jag har också märkt att det är inte alltid jag får mest ut av solpanelerna när solen står i 90 grader över dem... utan att jag fattar varför :confused: så har jag sett att ibland ger de mer om solen är ca 20-30 grader ifrån 90 :eek: ... varför det är så vet jag inte, men jag ser det tydligt på A-metern när min eletronic ändrar panelen till annan vinkel... jo! det kan ju vara så att vinden kyler den bättre när de är uppe.... tror jag.... :spinny:
Det kan inte vara så att något annat på taket skuggar litet då?
 
F

F.d. 53814

Guest
Det gäller ju att batterierna har samma urladdninhsnivå varje gång man tittar på mätaren annars är det ju värden utan mening.
Ju mer urladdad, till en viss gräns ju mer ström suger batterierna från laddate och panel.mot slutet sjunker strömhungern så tittar man då kanske man endast ser enstaka A.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Det gäller ju att batterierna har samma urladdninhsnivå varje gång man tittar på mätaren annars är det ju värden utan mening.
I och för sig har du rätt, men om man belastar 12V systemet med t ex en elektrisk vattenkokare som drar sisådär 100A så kommer ju all ström som solpanelerna genererar att gå till förbrukningen, och inte till batterierna. Därför borde batteriernas tillstånd inte spela någon roll i detta fall (om man bara är ute efter att mäta momentaneffekt).
 
Toppen