• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken typ av gasolflaska?

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Nu behöver jag goda råd om vilken typ av gasolflaska som är lämpligast för oss. Under förmiddagen har jag läst det jag hittat i saken, både här på forumet och information från leverantörer m m, men blir så förvirrad att jag inte kommer till någon vettig slutsats.

Det som från början gjorde att funderingarna uppstod var att jag i någon tråd här (minns inte vilken) läste, att kompositflaskor inte "levererade" någon gasol vid temperaturer under 0 grader.

Förutsättningarna är i stort sett följande:

1. Vi använder husbilen året runt och oberoende av yttertemperaturer.
2. Bilen är alltid uppvärmd. Ställer den på omkring 12 grader när vi inte använder den.
3. Lastvikten är inte något avgörande problem. Anledningen till att jag bytte till PC10:eek:r i stället för P11:eek:r var mer lastkapaciteten hos mig själv (omskrivning för bekvämlighet).

Vilken typ av gasolflaska är lämpligast för oss? Bör jag byta tillbaka till P11:0r?

// J Peter
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Hmm, det bästa vore väl att köpa en pa11 att ha i sverige då, och när man väl ska ut i sydligare europa så köper man en därnere istället. En begagnad Pa11 får man ju för under 500 kr. Vad kostar en lpg flaska i sverige? Det blir ingen fast monterad, alldeles för dyrt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Det går ju bra det också. Frågan är bara hur du gör när du åker från en del av Sydeuropa till en annan. En spansk flaska ser ju inte ut som en italiensk osv.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Det er faktisk et hakk mer problemer med bytteflasker, noen kjeder aksepterer kun egne flasker inn. Og en må holde orden på hvilken adapter funker i hvilket land, 4 forskjellige skrukoblinger pluss H koblingen som benyttes i Spania, UK og Norge.

Det er og 4 forskjellige påfyllings koblinger for LPG, men de er enklere å holde orden på - forskjellen er meget synlig i motsetning til om det er høyre eller venstre gjenger og hvor O ringen sitter.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Vi har tankflaskor och det är ett av de bästa besluten vi tagit när det gäller utrustning till bilen. Vi är helnöjda, och dom går att flytta över till en ny bil om man skall byta husbilen.
Jag har inte hört någon som som ångrar sitt byte till tankflaskor eller tank.
Vi kör ofta söderut och behöver inte fundera på gasol och vilket land vi är i.
Och med appen myLPG.eu ,så finns de flesta tankställen i EU.
Krister
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

PA11 it is! Hur fungerar det nu med LPG flaskor, som jag förstått det är de all in one. Med en PA11 måste jag ha med mig olika adaptrar iför olika länder, korrekt? Jag tänker köra mycket i europa!

Hej.
Det finns bara en typ av Gasolflaska som gäller för Europa, LPG-flaska. Du fyller den på samma ställen som du tankar Diesel. Enkelt, billigt och bekvämt. Den finns i 14 kg utförande om du klarar höjden annars får det bli en 11 kilos. Kolla Europas Gasolpriser, det är gott att kunna fylla en flaska för en dryg hundring!

Vi kör med PA11 som reservflaska på Europaresor. Nu står vi i Münster på väg mot Mosel med go värme i bilen. Sedan blir det Rostock Julmarknad. I Januari blir det Jockmokks marknad och då vrider jag om väljaren till Prio på PA11, LPG flaskan blir reserv.

Så om du tänker resa i Europa, satsa på en LPG flaska, tycker Björn o Lena
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Hej.
Det finns bara en typ av Gasolflaska som gäller för Europa, LPG-flaska. Du fyller den på samma ställen som du tankar Diesel. Enkelt, billigt och bekvämt. Den finns i 14 kg utförande om du klarar höjden annars får det bli en 11 kilos. Kolla Europas Gasolpriser, det är gott att kunna fylla en flaska för en dryg hundring!

Vi kör med PA11 som reservflaska på Europaresor. Nu står vi i Münster på väg mot Mosel med go värme i bilen. Sedan blir det Rostock Julmarknad. I Januari blir det Jockmokks marknad och då vrider jag om väljaren till Prio på PA11, LPG flaskan blir reserv.

Så om du tänker resa i Europa, satsa på en LPG flaska, tycker Björn o Lena

OK! Funkar denna tex? Med kit nr 6 så är man heltäckt?

PRAKTO - LPG-FLASKA | www.gasoldirekt.se

Så läser man här att det måste vara fast installation... Dom här kostnaderna tar aldrig SLUT!

Alugas | Husbilskatalogen.se

Om man nu vill köra en vanlig pa11 utomlands, det är väl inte svårare än att köpa en ny ventil och märka den för varje land som kräver olika? Så har man sparat in 5 papp.
 
Senast redigerad av en moderator:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

OK! Funkar denna tex? Med kit nr 6 så är man heltäckt? PRAKTO - LPG-FLASKA | www.gasoldirekt.se Så läser man här att det måste vara fast installation... Dom här kostnaderna tar aldrig SLUT Alugas | Husbilskatalogen.se

Om man nu vill köra en vanlig pa11 utomlands, det är väl inte svårare än att köpa en ny ventil och märka den för varje land som kräver olika? Så har man sparat in 5 papp.

Vi valde 1 st LPG flaska från Alugas, för den är i aluminium. Med leveransen följde de adaptrar som behövs i Europa. Inget att fundera på.

Fast installation innebär att ett galvat hålband duger fint, om det skruvas fast ordentligt. Enkelt o billigt.

Javisst, det går att hitta fyllnadsställen för en Svensk PA11 i Europa, men det går inte att jämföra med LPG ställenas enkelhet. Flaskorna har ju överfyllnadsskydd, uttag för yttr gasolmätare etc.

Idag hade vi +14 här i Moseldalen men nu kylnar det på... kanske +6 inatt? Vi fyller nog på Gasolflaskan i morgon när vi tankar diesel. Ha det varmt, det har vi, hälsar Björn
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Vi körde förra vintern nere i europa med 1 tysk flaska och 2 st svenskaflaskor.
Alla flaskor gick att fylla både i spanien och portugal utn problem.
Nu har i 2 svenska komposit och två tyska stål och dessa går utmärkt att fylla i sverige kanske då även i övriga europa.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Vi körde förra vintern nere i europa med 1 tysk flaska och 2 st svenskaflaskor.Alla flaskor gick att fylla både i spanien och portugal utn problem. Nu har i 2 svenska komposit och två tyska stål och dessa går utmärkt att fylla i sverige kanske då även i övriga europa.

Jovisst, allt är möjligt. Men inte fyller du utbytesflaskor samtidigt som du fyller Diesel? LPG flaskor fyller vi själva, även om det är en skvätt kvar. Håll värmen, hälsar Björn
 
Toppen