• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken typ av gasolflaska?

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Nu behöver jag goda råd om vilken typ av gasolflaska som är lämpligast för oss. Under förmiddagen har jag läst det jag hittat i saken, både här på forumet och information från leverantörer m m, men blir så förvirrad att jag inte kommer till någon vettig slutsats.

Det som från början gjorde att funderingarna uppstod var att jag i någon tråd här (minns inte vilken) läste, att kompositflaskor inte "levererade" någon gasol vid temperaturer under 0 grader.

Förutsättningarna är i stort sett följande:

1. Vi använder husbilen året runt och oberoende av yttertemperaturer.
2. Bilen är alltid uppvärmd. Ställer den på omkring 12 grader när vi inte använder den.
3. Lastvikten är inte något avgörande problem. Anledningen till att jag bytte till PC10:eek:r i stället för P11:eek:r var mer lastkapaciteten hos mig själv (omskrivning för bekvämlighet).

Vilken typ av gasolflaska är lämpligast för oss? Bör jag byta tillbaka till P11:0r?

// J Peter
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Jag skulle råda dig att byta till PA11:eek:r (aluminiumflaskor). De är betydligt lättare än stålflaskorna (P11) men aningen tyngre än PC10 (komposit). MEN fungerar oavsett temperature.

En annan lösning skulle kunna vara att byta till LPG-flaskor (I aluminium) som aldrig demonteras. Dessa fyller du på på samma sätt som du tankar diesel. Kostar en liten slant men ingen kånkand eoch lyftande och per liter gasol billigare än att hålla på och byta flaskor. Nackdel, finns få ställen att fylla på I norra Sverige. Kostnad 5000 - 10 000kr.

Eller så kan du låta montera gastank under bilen eller I dubbelgolv. Funkar på samma sätt som LPG-flaskorna jag beskriver ovan. Då kan du behålla flaskorna du har idag som reserv (monterade och inkopplade I bilens gassystem) och får med dig mer gasol än I 2 separate flaskor. Nackdel, kostar en slant (ca. 20 000kr plus en resa till Tyskland för att få jobbet gjort (alt. 25 000 - 30 000kr för att få jobbet gjort I Sverige).


Mvh!
// Niklas


Mvh!
// Niklas
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Eftersom du bor söderut och har gott om tankställen för LPG, kan du byta till tankflaskor (ex: Alugas). Då behöver du inte bubba alls om du har yttre fyllning.

Bara ett tips.
 

wildas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Kör ut till Åhus gas och köp aluminiumflaskor. Sedan kan du köpa gas där billigast i landet. LPG tycker jag är overkill, kan vara nyttigt för kroppen att byta flaskor (motion).
Kostnaden för fast installation kan du köpa gas i Åhus för i minst tio år framåt istället
Åhus fyller dina flaskor och du betalar bara för det som går i flaskorna.
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Tack för värdefull input.

Då är i vart fall Beslut 1 taget: Byter ut kompositflaskorna som jag bytte till i somras. Vill ju inte bli stående utan gasoförsörjning, eftersom vi åker mycket norröver och det kan vara härligt kallt. Sedan finns ju lite olika alternativ som jag ska lägga mig en stund och fundera på.

Är PA11 (Aluminium) utbytbar eller måste den befintliga fyllas?

// J Peter
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Har en Kabe 750 och använder Composite flaskor. Använder bilen året om och gör som du ställer värmen på 15 grader i väntan på nästa tur. Har aldrig haft problem med att inte gasolen kommer som den ska.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Hej, det beror ju också på om gasolflaskorna står i ett "uppvärmt" utrymme eller inte. Om de står delvis uppvärmda så funkar det ju bra på vintern också även om det finns ventilation nedåt för ev. läckage. Om de står helt kallt så kan det funka när man bara tar ut lite gasol typ spisellåga m.m.
Kombinationen nerkyld bil och nerkylda gasolflaskor och då sätta på full gasolvärme är sämsta kombinationen.
Kalla flaskor, stort gasoluttag som kyler, ingen värmevandring i kompositen som håller upp tempen lite osv.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Slutsatsen måste väl bli: vill man vara säker på att det fungerar året runt så kör man med metallflaskor, PA om man behöver spara vikt.
F.ö. om det är någon som sett liggande gastankar av aluminium för montering under bilen, vill jag gärna veta, min är av stål och alldeles för tung!
 

Mats&Agneta

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6360
Medlemskap
2024
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Hej!
När jag ser vad du har för bil så blir mitt råd, att göra som " Klaver " åk till Wynen gas i Tyskland och sätt dit en gastank 120 L eller 200 L under bilen.
Det befintliga utrymmet för 2 gasflaskor blir ledigt så att du kan ha några tyska ölbackar där.
Med vänliga Concorde hälsningar
:)
Mats Koja 16
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Stort tack för alla svar; tänk så mycket kompetens och erfarenhet det finns i klubben.

Efter lite funderande och grunnande kom vi fram till följande beslut: För att vara på den säkra sidan byter vi, som ett första steg, till PA11:eek:r. Om det vill sig riktigt illa kan ju värmen lägga av när man inte är i bilen och om det är rejält kallt ute, verkar det som om det i värsta fall kan vara svårt att få igång gasolen när man kommer åter från t ex skidturen. Denna vintersäsong byter vi därför till PA11:eek:r.

Under tiden får vi fundera på om vi senare tar steget mot tankflaskor eller rent av fast tank, men det får bli ett senare beslut. Det har ju lite med vikt och frigång m m att göra. De allra flesta med fast tank verkar ju riktigt nöjda. Mats Koja16 anger det t o m som bästa tillvalet :).

Ville med detta bara redogöra för vad vi kom fram till efter de goda råden.

// J Peter
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Jag skulle råda dig att byta till PA11:eek:r (aluminiumflaskor). De är betydligt lättare än stålflaskorna (P11) men aningen tyngre än PC10 (komposit). MEN fungerar oavsett temperature.

En annan lösning skulle kunna vara att byta till LPG-flaskor (I aluminium) som aldrig demonteras. Dessa fyller du på på samma sätt som du tankar diesel. Kostar en liten slant men ingen kånkand eoch lyftande och per liter gasol billigare än att hålla på och byta flaskor. Nackdel, finns få ställen att fylla på I norra Sverige. Kostnad 5000 - 10 000kr.

Eller så kan du låta montera gastank under bilen eller I dubbelgolv. Funkar på samma sätt som LPG-flaskorna jag beskriver ovan. Då kan du behålla flaskorna du har idag som reserv (monterade och inkopplade I bilens gassystem) och får med dig mer gasol än I 2 separate flaskor. Nackdel, kostar en slant (ca. 20 000kr plus en resa till Tyskland för att få jobbet gjort (alt. 25 000 - 30 000kr för att få jobbet gjort I Sverige).


Mvh!
// Niklas


Mvh!
// Niklas

Slutsatsen måste väl bli: vill man vara säker på att det fungerar året runt så kör man med metallflaskor, PA om man behöver spara vikt.
F.ö. om det är någon som sett liggande gastankar av aluminium för montering under bilen, vill jag gärna veta, min är av stål och alldeles för tung!

Så hur ska det vara nu, funkar aluminium i alla temperaturer eller inte?
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Hej. Aluminium har allra bäst värmeledningsförmåga.
Om du funderar på Alugasflaskor så finns dom även i 14 kg utförande, om dom går in på höjden i gasolskåpet. Den är 63 cm hög.

Hälsningar Sanddammaren
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Japp, både stål- och aluminiumflaskor funkar oavsett temperatur.

Med vänlig hälsning,!
// Niklas

Hej. Aluminium har allra bäst värmeledningsförmåga.
Om du funderar på Alugasflaskor så finns dom även i 14 kg utförande, om dom går in på höjden i gasolskåpet. Den är 63 cm hög.

Hälsningar Sanddammaren

Aluminium är absolut bäst om man kör året runt, lätta, och med överlägsen värmeledningsförmåga! :)

PA11 it is!

Hur fungerar det nu med LPG flaskor, som jag förstått det är de all in one. Med en PA11 måste jag ha med mig olika adaptrar iför olika länder, korrekt?

Jag tänker köra mycket i europa!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vilken typ av gasolflaska?

Skall du köra mycket i Europa så skulle jag utan tvekan satsa på LPG-flaskor eller tankflaskor som de också kallas. Även om du har med dig ett kit med adaptrar så är det inte alla länder där du kan fylla en vanlig P11 eller PA11. Dessutom måste du veta var gasolfyllarna finns och kanske planera resan lite efter dem.

Med LPG tankflaskor så har du betydligt större antal mackar med LPG att välja mellan och har du adaptrar och utvändig tankventil så klarar du dig utan planering. Det är inte speciellt långt mellan tankställena i de flesta länder. Ett undantag är dock norra Sverige. En extra fördel med LPG är att vet du med dig att du skall till ett område med glest mellan LPG-mackarna så kan du toppa upp tanken innan.
 
Toppen