• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken hjälp kan man söka hos en Ambassad när man är utomlands...

Status
Stängd för vidare inlägg.
R

RobbeS

Guest
Här är en lite enklare info om hjälp från svenska myndigheter utomlands. Tror vi ska undvika att gå in i SFS och liknande föreskrifter då vi inte har verktygen som krävs för att tolka dessa. Längst ner hittar ni om man utsätts för brott. Det som var intressant är att man kan söka hjälp i Ambassad/konsulat som tillhör annat EU land om Sverige inte har representation i det landet.

under-din-resa
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det här kan bli långt:)

Var skrev du att din info gällde konsulärt bistånd enbart för den som blivit utsatt för brott?
"För att så många medlemmar som möjligt skall kunna ta del av informationen så lägger jag upp en ny tråd om Ambassaden här.
Här kan du läsa om vilken hjälp du kan söka på en Svensk Ambassad i utlandet.....
Regeringskansliets rättsdatabaser"

Läs :
6 § Den som har råkat i nöd eller annan svårighet i utlandet och därför behöver ekonomisk hjälp har rätt till konsulärt ekonomiskt bistånd om behovet inte kan tillgodoses på annat sätt och det är skäligt att bistånd lämnas.
"Om är ett viktigt ord här men skrivningen gäller alla typer av problem, även enligt §8"


Sen läste jag slarvigt men skillnaden är väl mest att i konsulärt bistånd enligt §8 så får man betala tillbaka om det finns särskilda skäl för det. Kan tänka mig att särskilda skäl är om man har egna tillgångar som man inte har tillgång till akut på plats och behöver ett snabblån för att klara situationen på direkten.
Har man tillgångar , försäkringar, anhöriga och så vidare så får man nog stå för kostnaderna själv.
Lite svårt för oss med husbilar för flera hundra tusen upp till miljoner att hävda att vi saknar tillgångar.

Det jag skulle vilja se är praxis och hur man tolkar regelverket och slutligen är det enda du lagt ut möjligheten att få ekonomiskt bistånd och inte den övriga hjälp man kan få som faktiskt borde vara en viktigare fråga om det krisar.

Sen är det väl inte mitt fel att jag fått gillanden :)


Varför skrev du inte att om man blir utsatt för ett brott att man då har rätt till hjälp från Ambassaden.?

Sen angående återbetalning så undrar jag vilken fakta grundar du dina personliga påstående på...
.
Eftersom du nu också blandar in §6 i diskutionen så hade det ju varit bra om du tog all info med....
9 § Den som har fått bistånd som har lämnats enbart enligt 6 § skall betala tillbaka biståndet till staten.
Om du hade läst hela lagen så hade du säkert fått ett helt annat samanhang än den som du nu presenterade...

Sen skall du inte blanda in §6 i §8 detta är två olika § som täcker två helt olika situationer....

Sen vart du har fått ifrån att det skulle vara ditt fel att du får gillande för en missvisande info, vet jag inte men inte kom den ifrån mig. :)

Sen vill jag säga att när medlemmar lägger in personliga påstående som saknar helt relevant fakta så är det stor risk att en tråd hackas sönder av en massa missvisade påstående, så snällla sluta med detta om det inte finns fakta bakom påståendet,,,, så ser jag på detta och det står jag för :yes:....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här är en lite enklare info om hjälp från svenska myndigheter utomlands. Tror vi ska undvika att gå in i SFS och liknande föreskrifter då vi inte har verktygen som krävs för att tolka dessa. Längst ner hittar ni om man utsätts för brott. Det som var intressant är att man kan söka hjälp i Ambassad/konsulat som tillhör annat EU land om Sverige inte har representation i det landet.

under-din-resa


Sen är detta du hänvisar till bara en iformation från UD.... det är alltid lagen som gäller oavsätt vad som står i en information....
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Tror nog att den tolkning som jag tidigare framförde är den jag håller mig med.
För mig gäller därför att man bör se till att ha bra och heltäckande försäkringskydd för att börja tolka SFS mot ett trilskande konsulat är då inget jag skulle vilja ge mig in i om man råkat illa ut och behöver hjälp. Man kan ju kanske vinna i någon kammarätt eller liknande när man kommit hem med det är ju av ringa värde när man sitter i skiten.
 
R

RobbeS

Guest
Okey, sista svaret för vi tolkar skrivelsen på helt olika sätt. Jag tror att vi skulle behöva se hur juristerna på UD tolkat texten och deras direktiv hur och när bistånd ska beviljas. Att vi som två amatörer sitter och gör våra egna tolkningar blir bara fel. Att sen lägga ut en sådan text i informationssyfte som kan tolkas på olika sätt gör ju också att folk, som vi två, kan få allt om bakfoten.

6§ ser jag som en grundparagraf. Nöd eller annan svårighet där även utsatt för brott eller misstänkt för brott ingår.
7, 8§ tyder jag som tillägg till 6§ där preciseringar och undantag är gjorda beroende på specifik händelse. Dvs om man utsatts för brott eller är misstänkt för brott.
9§ uttrycker som du säger just att de som får bistånd enligt enbart 6 § ska betala tillbaka. Dvs i händelser som inte faller in under 8§.
Om man får bistånd genom 6§ med tillägg i 8§ så ska det föreligga särskilda skäl för att man ska behöva betala tillbaka. 8§ uttrycker alltså ett undantag från grundregeln i 6§. Likaså verkar återbetalningsskyldigheten i 7§ också ha undantag beroende på utgången i ärendet.

Konsulärt bistånd är alltid konsulärt bistånd och det finns bara ett konsulärt bistånd och inte tre olika. Skillnaden är bara att i 7 och 8§ har man specificerat när biståndet ev kan kan betalas ut och för vad i de specifika händelser som dessa paragrafer berör.

Det här är min högst personliga tolkning som förmodligen inte är mer missvisande än din. Vem som har rätt av oss kan varken du eller jag bedöma.
 
R

RobbeS

Guest
Sen är detta du hänvisar till bara en iformation från UD.... det är alltid lagen som gäller oavsätt vad som står i en information....

Jo , och det är UD som i enskilda ärenden har tolkningsföreträde. Nu tror jag inte att UD går ut med falsk information som avviker från lagstiftningen. Men det vi behöver veta om vi drabbas utomlands står i infon. Sen är det i slutändan Ambassaden som avgör vilken rätt till hjälp vi har. Det viktigaste är ju ändå att få en kontakt med någon som kan ge råd och tips och förmedla kontakter till läkare, juridiska ombud och liknande. Ersättningsfrågan är något helt annat och som brottsoffer verkar det som att Brottsskademyndigheten är dit man ska vända sig.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Det närmaste en tolkning av "Lag (2003:491) om konsulärt ekonomiskt bistånd" jag hittat är i ett examensarbete på Stockholms universitet 2015.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:889263/FULLTEXT01.pdf

Det är ett ganska omfattande dokument och jag citerar här i blått text från olika ställen i dokumentet.

"Utgångspunkten i dag är att den enskilde har ett eget ansvar vid vistelse utomlands och att staten enligt gällande konsulärt regelverk kan gå in vid nödsituationer för att ge råd eller bistånd i form av lån. Även i framtiden skall huvudprincipen vara att den enskilde som reser, arbetar eller bosätter sig utomlands gör detta på eget ansvar och att staten kan gripa in och ge stöd endast i vissa särskilda fall. Den enskildes ansvar innebär t.ex. att ha ett försäkringsskydd som täcker rimliga skadehändelser."

"Följer man strikt lagtexten, torde man kunna sluta sig till att bedömningen av huruvida det är skäligt att konsulärt ekonomiskt bistånd utbetalas ska göras i tre steg. Först ska bosättningen utredas jml 2 och 3 §§ utredas, sedan, om sökanden befinns utflyttad, ska prövningen av särskilda skäl göras jml 4 § varefter själva skälighetsbedömningen jml 6 § tar vid. Hur skälighetsbedömningen sedan praktiskt ska göras kompletteras i de av förvaltningsrätten frekvent citerade förarbetsuttalandena om att ”som generella förutsättningar för att konsulärt ekonomiskt bistånd ska kunna lämnas bör principiellt gälla att den biståndssökande har råkat i en nödsituation eller annan allvarlig belägenhet i utlandet, att situationen innebär ett akut behov av ekonomisk hjälp och att detta hjälpbehov inte kan tillgodoses på annat sätt av den hjälpbehövande eller av någon annan, t.ex. någon med vilken utlandsmyndigheten kan förmedla kontakt. Den allvarliga belägenheten kan exempelvis bero på sjukdom, olycksfall, brott eller någon annan liknande omständighet av akut natur."
"Som nämnts ovan anger lagtexten skälighetsbedömningen tar vid först efter att 2,3,4 och 6 §§ stegvis gåtts igenom."

Min tolkning av ovanstående är att man skall vara svensk medborgare med hemvist i Sverige och man skall inte själv eller med anhöriga eller försäkringsbolag kunna få fram pengar. Först därefter blir §7 och §8 relevanta.

"Många kan komma att betrakta konsulärt bistånd som en i vidare mening medborgerlig rättighet. En sådan inställning skulle, om den vann större spridning, kunna få till följd minskad omsorg beträffande den ekonomiska planeringen av utlandsresor, handhavandet av den medförda reskassan samt respekten för gästlandets lagar och förordningar."

"som generella förutsättningar för att konsulärt ekonomiskt bistånd skall lämnas bör principiellt gälla 1. att den biståndssökande har råkat i en nödsituation eller annan allvarlig belägenhet i utlandet, 2. att situationen innebär ett akut behov av ekonomisk hjälp, och 3. att detta hjälpbehov inte kan tillgodoses på annat sätt, av den hjälpsökande eller av någon annan, t.ex. någon med vilken utlandsmyndigheten kan förmedla kontakt."

"En annan viktig förutsättning är att behovet av ekonomiskt bistånd inte kan tillgodoses på annat vis. I första hand ankommer det på den enskilde att lösa sitt problem. Försäkringsskydd, banklån, bistånd från anhöriga är exempel på vägar som bör undersökas. Här ska utlandsmyndigheten i första hand bistå med råd och annan praktisk hjälp. I en del fall kan bidrag från socialtjänsten på hemorten bli aktuellt. Ekonomiskt bistånd ska enligt lagens förarbeten inte komma ifråga förrän det klarlagts att den enskilde inte kan lösa situationen på egen hand med hjälp av de råd som, utlandsmyndigheten lämnat."

"Konsulärt ekonomiskt bistånd kan också ges till den som utsatts för våldsbrott i utlandet för att täcka motsvarande kostnader som uppstår ”i anslutning till brottet”. Det blir således inte fråga om att ge bistånd t.ex. för rättsligt biträde under en senare rättegång eller motsvarande. I de fall det finns behov av rättsligt eller annat stöd i detta skede blir det inte en fråga för det konsulära biståndet."

"Uppgiften är att bistå den nödställde med att själv lösa sin situation"

"De interna vägledningarna betonar särskilt sökandens ansvar att efterkomma utlandsmyndighetens försök att bistå med ”hjälp till självhjälp”, så att dessa kan uttömmas."

/CG
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
För att inte göra det mer komplicerad så stänger jag härmed tråden.... men vill först lägga in vad propetionen skriver om brottsoffer.... så håll till god....och tusen tack för era åsikter..

6.11 Bistånd till brottsoffer
Regeringens förslag:
Rätten till konsulärt ekonomiskt bistånd för
brottsoffer skall vara oförändrad, dvs. den som har blivit utsatt för
våldsbrott utomlands skall ha rätt att i anslutning till brottet få
ekonomiskt bistånd för utredning, bevisning, juridiskt biträde och tolk, i
den utsträckning det behövs för att den drabbade skall kunna ta till vara
sin rätt.
Kommitténs förslag
överensstämmer med regeringens förslag (se
betänkandet sid. 245).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen