• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken hjälp kan man söka hos en Ambassad när man är utomlands...

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 24550

Guest
Förstår inte riktigt anledningen till denna serie av inlägg. Är det inte självklart att man måste ta ansvar för sig själv i första hand? Tror man att man kan ge sig in i vad som helst och att man alltid blir räddad av staten så har man nog missuppfattat något. Man måste tänka lite själv.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Anledningen är att nu kan du själv hitta vilken hjälp du kannske kan behöva av en Ambassad om du råkar ut för något,.... och utan att lyssna på vad andra säger ....

Så du menar att man tar inte sitt ansvar om man åker till ett land som UD inte avråder ifrån ?

Sen vet jag inte vad du menar när du skriver....Tror man att man kan ge sig in i vad som helst och att man alltid blir räddad av staten så har man nog missuppfattat något. Man måste tänka lite själv.
Jag är tacksam om du kan förtydliga vad du syftar på i ovan text...
 
F

F.d. 24550

Guest
Jag menar helt enkelt att bortsett från hur UD klassar olika länder så har man först och främst ett eget ansvar för att inte råka illa ut. Man kan inte ge sig in i vad som helst och förvänta sig att någon annan skall reda upp saken. Man kan alltid välja att undvika situationer och personer som kan utgöra ett hot.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag menar helt enkelt att bortsett från hur UD klassar olika länder så har man först och främst ett eget ansvar för att inte råka illa ut. Man kan inte ge sig in i vad som helst och förvänta sig att någon annan skall reda upp saken. Man kan alltid välja att undvika situationer och personer som kan utgöra ett hot.

Det är det väl ingen här på Hbk som inte håller med om .... men kanske du tänker på en viss person/situation där den har utsatt sig för detta du skriver ?

Nu vet jag inte hur du gör för att undvika att en kriminell gör dig illa, men kanske du kan berätta här så andra kan lära sig...;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jo en sak till Evanders..

När jag bad om hjälp av Ambassaden, så sökte jag också information om vilken hjälp jag kan få från en ambassad, jag letade time efter time på bl.a regeringens, UD:s hemsida och vissa ambassaders hemsidor, jag sökte också på vissa utländska ambassader bara för att se hur de gör...
Till min förvåning så hittade jag att en svensk kriminell som blir frihetsberövad utomlands får bistånd till advokat av den Svenska Ambassaden....
Men där fanns ingen information om vad ett brottsoffer kunde söka för hjälp/bistånd från en ambassad... nu har jag lagt ner mycket tid och med hjälp från UD och försöker nu tydliggöra för så många som möjligt att även en Svensk som råkar illa ut och blir ett brottsoffer i ett annat land har rätt att söka bistånd till en advokat,... tycker du inte att den informationen är bra för nästa Hbk medlem som blir ett brottsoffer i ett annat land om han/hon är i behov av hjälp från den Svenska Ambassaden.... jag är tacksam om du svara...
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Jag tror det kan vara på sin plats att som Peter förtjänstfullt klargör beskriva vilken hjälp man kan förvänta från svenska myndigheter om man råkar illa ut på resa. Jag tror att många lever i tron att man får hjälp från sverige. Verkligheten är dock att det gäller att ha egna försäkringar för från ambasaden finns mycket litet hjälp att få.
Vilka länder man väljer att besöka är ju en fråga om vilka risker man vill ta. Har rest endel på ställen man nu som äldre skulle undvika men det finns rekomendationer både från UD i vårt och andra länder. Själv hade jag kanske inte idag åkt till södra maroco men Peter gjorde en annan bedömning som han ju får leva med och som vi andra får respektera
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack Bestliner för att du uppskattar informationen...och respekterar hur jag gör. .Och det är alltid lika trevligt när en medlem respekterar Hbk:s forumsregler så som du nu gör.

Men jag håller inte riktigt med dig om det du skriver om Ambassaden ..från ambasaden finns mycket litet hjälp att få...För enligt lag 2003:491 som reglerar hjälpen du kan få av en Svensk Ambassad så står det faktiskt i 8 §
Konsulärt ekonomiskt bistånd åt den som i utlandet har blivit utsatt för våldsbrott får avse kostnad i anslutning till brottet för utredning, bevisning, juridiskt biträde och tolk som den drabbade behöver för att kunna ta till vara sin rätt.
Så vist finns det hjälp att få,från en Svensk Ambassad, men det verkar som praxis att våra Svenska Ambassader inte vill ge en svensk den information, och då får de oss att tro att vi har inte rätt till hjälp.
Att sen Ambassaden inte upplyser oss om våra fulla rättigheter på deras hemsidor .. är ju också skrämmande.
Vi skall också veta att ambbassaderna är bekostad av skattemedel, men används huvudsakligen av företag (de betalar också skatt) men man kan ju undra varför Ambassaden undanhåller en svensk medborgare deras rättigheter...
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24550

Guest
Att ta ansvar för sig själv innebär inte att man får skylla sig själv om något händer - det var du som sade det, inte jag. Jag har gett min syn på saken, har inte yttrat mig om något specifikt fall eller person som jag i alla händelser inte har kännedom om. Så, av med offerkoftan! :)
Jag har inte hindrat någon från att yttra sig, inte heller har jag varit oförskämd mot någon. Men jag upplever nu att andra försöker tysta mig. Jag har sett dina inlägg om att ambassaderna borde ställa upp för sina medborgare, men jag förstår inte riktigt vad du har för syfte med dem. HBK är nog inte rätt forum för politiska kampanjer.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Att ta ansvar för sig själv innebär inte att man får skylla sig själv om något händer - det var du som sade det, inte jag. Jag har gett min syn på saken, har inte yttrat mig om något specifikt fall eller person som jag i alla händelser inte har kännedom om. Så, av med offerkoftan! :)
Jag har inte hindrat någon från att yttra sig, inte heller har jag varit oförskämd mot någon. Men jag upplever nu att andra försöker tysta mig. Jag har sett dina inlägg om att ambassaderna borde ställa upp för sina medborgare, men jag förstår inte riktigt vad du har för syfte med dem. HBK är nog inte rätt forum för politiska kampanjer.

Tack Evanders för svaret du gav oss...
Jag hoppas att det inte är medlemmar i Hbk som försöker "tysta dig" om jag nu använder mig av dina ord så du förstår. Är det så så tycker jag att vi skall ha en noll tolerance för dåliga beteende på forumet. Jag hoppas också du kommer tillrätta med saken...
Sen tycker jag att man behöver inte förstå allt, jag gör det inte och tycker att det är skönt, det enda jag tycker är viktigt att förstå det är hur man själv är oçh saker i mitt liv som rör mig, men även där händer det att jag inte kan förstå vad som orsakade händelsen.
Som jag har skrivit i tråden tidigare så är syftet med denna tråd att en medlem lätt skall hitta vad som gäller. Jag skrev detta i en annan tråd men det hamnade långt ner i tråden, nu ligger det först så en medlem behöver inte läsa allt som skrivs i tråden. Hoppas du är nöjd med mitt svar
 
Senast ändrad:
R

RobbeS

Guest
Tack Bestliner för att du uppskattar informationen...och respekterar hur jag gör. .Och det är alltid lika trevligt när en medlem respekterar Hbk:s forumsregler så som du nu gör.

Men jag håller inte riktigt med dig om det du skriver om Ambassaden ..från ambasaden finns mycket litet hjälp att få...För enligt lag 2003:491 som reglerar hjälpen du kan få av en Svensk Ambassad så står det faktiskt i 8 §
Konsulärt ekonomiskt bistånd åt den som i utlandet har blivit utsatt för våldsbrott får avse kostnad i anslutning till brottet för utredning, bevisning, juridiskt biträde och tolk som den drabbade behöver för att kunna ta till vara sin rätt.
Så vist finns det hjälp att få,från en Svensk Ambassad, men det verkar som praxis att våra Svenska Ambassader inte vill ge en svensk den information, och då får de oss att tro att vi har inte rätt till hjälp.
Att sen Ambassaden inte upplyser oss om våra fulla rättigheter på deras hemsidor .. är ju också skrämmande.
Vi skall också veta att ambbassaderna är bekostad av skattemedel, men används huvudsakligen av företag (de betalar också skatt) men man kan ju undra varför Ambassaden undanhåller en svensk medborgare deras rättigheter...

Felpost:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy Glader

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Eda
HBK-Nr
680
Medlemskap
2024
När du är så besviken på utebliven hjälp då är det bra att du delar med dig. Inte ens jag som betraktar mig som resvan skulle komma på idéen att åka till ett land som är känt för att inte ha en fungerande statsapparat, tråkigt är det du drabbats av men i ditt läge är det nog bäst att knipa igen och styra norrut!
 
R

RobbeS

Guest
När jag läser handlingen så tolkar jag det som att den endast handlar om att man kan få ett ekonomiskt bistånd för vissa kostnader om man INTE KAN lösa det på annat sätt. T.ex genom en försäkring eller att man har egna medel, anhöriga inte kan betala osv. Alltså någonting man kan få i sista hand då allt annat är provat.
Beviljas man bistånd är man återbetalningsskyldig och endast om det finns särskilda skäl kan beloppet jämkas vilket i princip innebär att det nästan aldrig sker. Det står alltså inte att svenska staten står för den eventuella kostnaden eller att man har en absolut rätt att få bistånd.
Sen har jag svårt att tro och hoppas verkligen att det inte är så att svenska staten går in och beviljar bistånd för att en drabbad i utlandet ska bedriva en egen utredning om denne är missnöjd med de rättsvårdande myndigheternas arbete i det aktuella landet. Det gör man inte för brottsoffer i Sverige heller utan även här får man betala en sådan utredning själv om överklagningar av beslut inte hörsammas.
Diplomati är just diplomati vilket innebär att ett lands ambassad inte kan eller får eller bör försöka påverka det aktuella landets rättsprocesser genom att t.ex finansiera egna utredningar som görs vid sidan av den rättsvårdande myndigheten i landet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
När jag läser handlingen så tolkar jag det som att den endast handlar om att man kan få ett ekonomiskt bistånd för vissa kostnader om man INTE KAN lösa det på annat sätt. T.ex genom en försäkring eller att man har egna medel, anhöriga inte kan betala osv. Alltså någonting man kan få i sista hand då allt annat är provat.
Beviljas man bistånd är man återbetalningsskyldig och endast om det finns särskilda skäl kan beloppet jämkas vilket i princip innebär att det nästan aldrig sker. Det står alltså inte att svenska staten står för den eventuella kostnaden eller att man har en absolut rätt att få bistånd.
Sen har jag svårt att tro och hoppas verkligen att det inte är så att svenska staten går in och beviljar bistånd för att en drabbad i utlandet ska bedriva en egen utredning om denne är missnöjd med de rättsvårdande myndigheternas arbete i det aktuella landet. Det gör man inte för brottsoffer i Sverige heller utan även här får man betala en sådan utredning själv om överklagningar av beslut inte hörsammas.
Diplomati är just diplomati vilket innebär att ett lands ambassad inte kan eller får eller bör försöka påverka det aktuella landets rättsprocesser genom att t.ex finansiera egna utredningar som görs vid sidan av den rättsvårdande myndigheten i landet.


Läs §8 och 12 där står ju något helt annat än vad du nu påstår.... Det du skriver om är Konsulärt Ekonomisk bistånd.... och inte Konsulärt ekonomiskt bistånd åt den som i utlandet har blivit utsatt för våldsbrott....som jag sökte

8 § Konsulärt ekonomiskt bistånd åt den som i utlandet har blivit utsatt för våldsbrott får avse kostnad i anslutning till brottet för utredning, bevisning, juridiskt biträde och tolk som den drabbade behöver för att kunna ta till vara sin rätt.

12 § Den som har fått bistånd som har lämnats enligt 8 § skall betala tillbaka biståndet till staten bara i den utsträckning det finns särskilda skäl för det.

Sen en annan sak så tycker jag det är konstigt att du har fått "gillande" för en felaktig information.
 
Senast ändrad:
R

RobbeS

Guest
Läs §8 och 12 där står ju något helt annat än vad du nu påstår.... Det du skriver om är Konsulärt Ekonomisk bistånd.... och inte Konsulärt ekonomiskt bistånd åt den som i utlandet har blivit utsatt för våldsbrott....som jag sökte

8 § Konsulärt ekonomiskt bistånd åt den som i utlandet har blivit utsatt för våldsbrott får avse kostnad i anslutning till brottet för utredning, bevisning, juridiskt biträde och tolk som den drabbade behöver för att kunna ta till vara sin rätt.

12 § Den som har fått bistånd som har lämnats enligt 8 § skall betala tillbaka biståndet till staten bara i den utsträckning det finns särskilda skäl för det.

Sen en annan sak så tycker jag det är konstigt att du har fått "gillande" för en felaktig information.

Det här kan bli långt:)

Var skrev du att din info gällde konsulärt bistånd enbart för den som blivit utsatt för brott?
"För att så många medlemmar som möjligt skall kunna ta del av informationen så lägger jag upp en ny tråd om Ambassaden här.
Här kan du läsa om vilken hjälp du kan söka på en Svensk Ambassad i utlandet.....
Regeringskansliets rättsdatabaser"

Läs :
6 § Den som har råkat i nöd eller annan svårighet i utlandet och därför behöver ekonomisk hjälp har rätt till konsulärt ekonomiskt bistånd om behovet inte kan tillgodoses på annat sätt och det är skäligt att bistånd lämnas.
"Om är ett viktigt ord här men skrivningen gäller alla typer av problem, även enligt §8"


Sen läste jag slarvigt men skillnaden är väl mest att i konsulärt bistånd enligt §8 så får man betala tillbaka om det finns särskilda skäl för det. Kan tänka mig att särskilda skäl är om man har egna tillgångar som man inte har tillgång till akut på plats och behöver ett snabblån för att klara situationen på direkten.
Har man tillgångar , försäkringar, anhöriga och så vidare så får man nog stå för kostnaderna själv.
Lite svårt för oss med husbilar för flera hundra tusen upp till miljoner att hävda att vi saknar tillgångar.

Det jag skulle vilja se är praxis och hur man tolkar regelverket och slutligen är det enda du lagt ut möjligheten att få ekonomiskt bistånd och inte den övriga hjälp man kan få som faktiskt borde vara en viktigare fråga om det krisar.

Sen är det väl inte mitt fel att jag fått gillanden :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen