• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka tillbehör Lifepo4?

F

F.d. 54238

Guest
Hej!
Vet att det finns många trådar om Lifepo4 men efter att ha läst de flesta så känner jag mig ändå osäker på vad som gäller.
1. Om jag har ett Lifepo4 batteri med inbyggd BMS. Behöver jag någon batterimätare typ Victron eller är det mest för att det är kul att hålla koll?
2. Jag förstår det som att BMS:en är till för att skydda batteriet mot överladdning och total dränering. Stämmer detta?
3. För att spara batteriet till max ska jag sätta EBL:n på syra då?

Tacksam för konkreta svar.

Mvh

Anders
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sedan KAN du ju fundera över huruvida du vill utnyttja det faktum att LiFePO4-batteriet har möjlighet att "suga i sig" en massa ström utan att gå sönder, och därmed laddas mycket snabbare än ett Bly-syra batteri. I så fall kan slutsatsen bli att du vill byta ut din laddare, eller sätta in en separat generator som går på motorn och som laddar batteriet med t ex 100A (så blir det uppladdat på 1-2 timmars körning beroende på kapaciteten på ditt batteri).

I min bil är det nämligen så att batteriet laddas med max 18A från generatorn och/eller landström, pga att elektroblocket inte kan leverera mer ström till batteriet. Det betyder att det istället skulle ta mellan 5,5 och 11 timmar att ladda fullt. En viss skillnad!

Funderar du på något speciellt fakbrikat/inköpskälla?
 
F

F.d. 54238

Guest
Har faktist köpt från Makspower redan men ville vara helt säker på att det inte blev fel med bara inbyggda BMS:n. Ja klart man kan titta på annan laddare med mera men just nu är jag mest ute efter att få 40 kg mindre vikt i bilen. Med det jag förbrukar tror jag inte att jag har så stort behov för snabbladdning. Tack för tanken tar med mig den för framtiden.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Du vil kunne få et problem, selv uten endringer lades LFP mye raskere enn blysyre. Byttet ut 300 Ah Gel med 400 Ah LiFeYPO4 og ladestrømmen like etter start av motor økte fra knapt 30A til over 60A så sikringen ved bilbatteriet røk - byttet til 80A og det holdt lenge - til vi hadde hatt en dag med regn og mye TV da holdt det ikke med 80A. Bilens dynamo kunne levere 180A, men kablingen ga et spenningsfall som i praksis begrenset ladningen til under 100A med maks nedkjørt LFP. 80A holdt godt ned til ca 50% ladning på LFP. Løsningen var å la bilen stå på tomgang med fullt lys og ha en ladning på rundt 80A en stund før en økte turtallet og fikk mer ladekraft.

Men dette var og det eneste problemet vi hadde med LFP batteriet i de årene vi hadde bilen etter byttet. De fleste biler har ikke så kraftig dynamo som den vi hadde
 
F

F.d. 54238

Guest
Så när motorn kör så går laddningen direkt till batteriet och inte via EBL:n? Eller kan det vara olika på olika bilar? Tänker lite på kabelarean i såfall. Behöver jag gå upp i större kablar från generatorn? Ska se om jag kan följa kablarna men om någon vet skriv gärna hur det är på er bil.
 
F

F.d. 940

Guest
EBL:en brukar inte ha någon strömbegränsning från generatorn men kablaget brukar begränsa till 30 eller 40A.
Den inbyggda 230 laddaren ger bara 18A.
 
F

F.d. 54238

Guest
Jag tänker på det som Knut beskrev i inöägget före. Är det något jag ska oroa mig för? Rimligen kan mitt ensamma 100Ah Lifepo4 batteri dra så mycket laddning, eller?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om du hele veien fra dynamo via bilbatteri til bobatteri har grove nok kabler og det ikke ligger strømbegrensning i BMS i batteripakken så kan et 100 Ah LFP batteri dra over 100 A en kort stund. Men med de normale begrensningene skulle jeg tro du vil ha mellom 50 og 80 A ladestrøm.

Sjekket Makspower og 100 Ah batteriet har BMS begrensning ved 150 A.
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Har man LiFePO4 batteri som har ca 0.7 volt högre spänning än ett bly-syra batteri (oavsett typ!) så får man svårt att få batteriet fulladdat under färd. Detta beror ju på att generatorn ’drar ner’ när startbatteriet är fulladdat. Har man dessutom en husbil där bodelsbatteriet ligger långt bak i bilen blir det än värre pga behovet av långa grova kablar för att klara de höga strömstyrkorna. Jag har löst det så att jag lastar ned startbatteriet med en sinusinverter och har sedan 230V kablage bak till bodelsbatteriet där jag har en deciderad Lithium laddare. Detta arrangemang får samma effekt vad gäller att 'lura' generatorregulatorn så att den bibehåller laddningen fullt ut som en DC-DC booster enl tidigare inlägg, ger ett mycket lättare kablage och större valfrihet till anpassning vad avser laddare.

12V matningen av sinusinvertern skall naturligtvis förses med lämplig säkring och brytare. Vidare bör man beroende på elkopplingarna i bilen ordna så att Lithiumladdaren får ’landström’ när det är tillgängligt. Detta kan man ju göra antingen med enkel manuell strömställare eller automatiskt med reläer.
Sedan har vi på en del bilar ett annat problem med att 'koppla bort' bilens inbyggda laddare i EBL. Det finns ingen generell lösning utan måste skräddarsys för aktuell EBL.

Jag har haft ett LiFePO4 195 Ah batteri i tre år nu med en Victron Lithium laddare kopplad enligt ovan. Allt har hittills fungerat strålande. Har balanseringskretsar som tyvärr på senare tid ibland fått jobba sig varma. Har antagligen med batteriets föråldring att göra.
 

gnillib65

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
SVEDALA
HBK-Nr
11353
Medlemskap
2024
MulleMeck, hur gjorde du med laddaren i EBL, bytte du de och till vad i så fall. Håller på att köpa ett 100 Ah från Makspower. Har en Burstner Delfin med en Reich Ebox. Laddaren i den är känd för att lägga av efter några år, och vår är snart 12 år. Tacksam för svar.
 
F

F.d. 54238

Guest
Har inte satt i batteriet ännu men jag kommer köra med min EBL. Funderar bara på att sätta in en termostat till att bryta så att laddningen inte kör under 0 grader.
Skulle EBL laddningen lägga av får jag fundera på annat eller laga den:) . Fördelen som jag ser det med EBL laddaren är att jag är snällare mot batteriet och ökar livslängden.
 

gnillib65

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
SVEDALA
HBK-Nr
11353
Medlemskap
2024
Bor utanför Karlstad så jag tar och hämtar det i början av maj. Får betala 6900 norska kronor för det. Norska kronan står i ca 1,10 svenska just nu. Funderar du också påatt köpa ett batteri från dem.
Anders
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Bor utanför Karlstad så jag tar och hämtar det i början av maj. Får betala 6900 norska kronor för det. Norska kronan står i ca 1,10 svenska just nu. Funderar du också påatt köpa ett batteri från dem.
Anders
:) Hei!

Jeg vil bare fortelle deg at jeg er strålende fornøyd med mitt Makspower
100Ah med BMS.
Det er to år siden jeg dro fra Bergen til Oslo og fikk det montert. Ut med det
54kg tunge GEL batteriet og inn med det lette, 14kg, LiFePo4 batteriet.

Med det begynte en ny tidsalder i bobil:) Prisen var den samme i 2016.

Lykke til hilsen Regent.
 
Toppen