• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka husbilar ska jag inte köpa?

R

RobbeS

Guest
Min syn på den ursprunglig frågan är att i den prisklass du tittar på och som begagnad så spelar fabrikat på motor och chassi inte så stor roll. Alla motorer kan gå sönder och kommer att gå sönder men både Renault, Fiat och Mercedes tillverkar bra motorer. Så drivlinan är av underordnad betydelse. Är det en ny bil man köper så är väl garantier, servicekostnader och liknande det man kan titta på då man väljer vilken motor man vill ha.
Titta istället på planlösning, värmesystem och liknande då ni väljer husbil och köp den som passar er och är i bäst skick.
Då vi köpte husbil förra sommaren blev det en ny på Fiat Chassi. Bilen var i lågprissegmentet men det som skilde mot andra husbilar med samma chassi som var betydligt dyrare var egentligen mest ytfinish på inredning och liknande. Uppvärmningssystem, el och som sagt motor och chassi var samma. Det som en del av dom dyrare hade var dessutom vattenburen värme. Något som är bra om man ska vintercampa mycket.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Träreglar och frigolitisolering har jag lärt mig att man skall undvika på grund av fuktproblem.
Övriga delar är väl gemensamt på de flesta bilar, de slits beroende på användning och ålder.
 
F

F.d. 51857

Guest
Hej du skriver du haft många problem med hobby , jag hade tänkt köpa en hobby med Ford motor 2,0 cdi en 04a men vet inte om den e bra nästan alla kör Fiat o andra franska märke , vad kan du rekommendera ??
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Understell har for de fleste veldig liten betydning da de er laget for mer bruk enn det en klarer med en husbil. Påbygget er det som skiller, og som Knarrevik skriver - se opp for konstruksjoner som trekker fukt, disse får lett råteskader.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Det finns alltid någon annanstans att åka. Vill inte politikerna ha oss och andra bilister på vissa gator så får vi väl byta resmål. Inte svårare än så.
Sen kanske en del affärsverksamhet får lägga ner efter dessa dieselfria vägar men det är ett annat problem.

Då byter vi ut politikerna istället
 

Leammi

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2024
Det finns 373 st inlägg om Hymer Center på Husbilsklubben, när alla husbilsmärken ökar i år så minskar Hymer Center med 32 %. Kanske ger en fingervisning att man ska undvika kontakt med detta företag.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Det finns 373 st inlägg om Hymer Center på Husbilsklubben, när alla husbilsmärken ökar i år så minskar Hymer Center med 32 %. Kanske ger en fingervisning att man ska undvika kontakt med detta företag.
Var har du de siffrorna ifrån? Jag köpte min Exsis där för snart ett år sedan. Är jättenöjd både med bilen och den service jag fått därifrån kring de småsaker som uppstått.
 

TommySv

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
27207
Medlemskap
2025
Förut så kunde man använda M-testcenter för att kolla upp en bil innan garantin gick ut, finns det något testcenter för husbilar?
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Är inne på min andra fabriksnya husbil (ägt totalt 3) och verkar som att det sedan 2014-15 gått på högvarv på fabrik för att möta efterfrågan, så det måndagsex. jag fick första gången 2015 hade många, många fel. Bla. så var elsystem utbytt till nytt med canbus system. Det var underdimensionerat och tog ca 1 1/2 år innan det blev rätsida på problemen med elen. Sedan pajade dusch - golvet och lagades 3 ggr. Läckande värmeväxlare under soffan gjorde att glykol fanns i hela framvagnen. Droppade ut när jag skulle byta däck. Kabe gick tillsammans med återförsäljare in och sponsrade, så jag kunde köpa en ny 2017 till ett vettigt mellanpris.
Den nya har fungerat bättre, men absolut inte felfritt.
Och felfri tror jag ingen ny husbil kommer att vara. Vilket märke ni än väljer.
Skulle jag köpa idag, kanske jag valt en bil som är beprövad, kanske gått 2-3 år och där ändå säljaren har bra referens, samt kan lämna en garanti som sträcker sig en tillräckligt länge för att ni ska få åtgärdat ev kvarstående fel.
Prisfallet är otroligt stort de första två åren.
Ni får förhoppningsvis mycket för pengarna då.
Viktigt är nog att tänka på verklig lastvikt kontra det ni ämnar lasta. Också vilket körkort du/ni har spelar in. Finns många trådar att läsa om det. Lycka till i sökandet.
 

Steffeson

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
28013
Medlemskap
2023
Svar till Curt.h

Hej ,jag hoppar in här men kan säga direkt att jag har inte haft en Hobby husbil men däremot Hobby husvagnar 2 st och det var det sämsta skit jag varit med om, en av mina vänner köpte en fabriksny Hobby husvagn 2017 och det blev flera fuktskador i den av regnet samt duschgolvet sprack m.m. och alla fönster runtom bångnade av solen så att när de var stängda fick du in handen mellan vägg och fönster helt...

Nej aldrig mer Hobby kan jag säga, men som sagt Hobby husbil har jag inte haft men kan tänka mig att det är samma skit för det är ju samma tillverkare...

Ha det bäst!
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
872
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Pössl på Fiat Ducato verkar skit. Köpte en 12:a I våras. Först small pannan och nu läcker taket pga hål/skada i en plåtskarv.

Men det är väl bara att amortera och se glad ut. Husbilslivet är ju fantastiskt har man hört.
 
Toppen