• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka husbilar ska jag inte köpa?

F

F.d. 54462

Guest
Hej.
Vi tänkte köpa en begagnad husbil i prisklassen 250-300.000:-. Jag försöker läsa alla tips jag kan få från detta forum. Det jag undrar är vilka bilar ska jag se upp med som har mest problem? Vi kommer nog bara använda den i Norden. De flesta verkar köra Fiat. Vilka problem har Mercedes eller Ford?
 
D

Deleted member 11118

Guest
Hej.
Vi tänkte köpa en begagnad husbil i prisklassen 250-300.000:-. Jag försöker läsa alla tips jag kan få från detta forum. Det jag undrar är vilka bilar ska jag se upp med som har mest problem? Vi kommer nog bara använda den i Norden. De flesta verkar köra Fiat. Vilka problem har Mercedes eller Ford?

Fiat är ledande på marknaden själv har jag en Renault, själva bildelen är nog det minsta problemet. Det du skall undersöka om där funnits eller finns fuktskador och om man gjort något större arbeta på bodelen, att göra en fukttest innan man köper skulle jag ha gjort.

Det finns så många märken så att ge ett råd vilka man skal undvika är väldigt svårt. Någon har ett bra märke medan någon annan tycker samma märke är skit. Själv skulle jag aldrig köpt privat.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har ingen anbefaling om hvilket mærke du skal købe, men når du har fundet en husbil med en indretning der passer dig og din familie, så gør en fugt test, som tidligere anbefalet.

Det næste vigtige punkt er så at få husbilen vejet på en officiel vægt, så du får et nøjagtigt billede af hvor meget mere du kan læsse i bilen inden du når maksimalvægten. En masse campere har meget lidt nyttelast. Dem ville jeg undgå.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är nog ingen större skillnad på begagnade husbilar, ingen är varken bättre eller sämre. Man får helt enkelt själv kolla & försäkra sig om ifall man vågar köpa. Dock finns det en del grejer man absolut inte får missa.
  1. Om husbilen motsvarar behovet.
  2. Skick & allmänt intryck.
  3. Fuktkontroll, av oberoende firma som du själv väljer.
  4. Att allt fungerar.
  5. Ev. service & reparationer.
  6. Utrustning.
  7. Lastvikt. Väg husbilen tom för att få faktiskt tjänstevikt & jämför med totalvikten.
  8. Köper du på firma & dom inte kan visa när sista service gjorts, kräv helservice i köpet.
Ta i beaktande att vissa husbilar & vissa produktionsår har plastreglar i väggarna medan andra har trä, plast är att föredra. Om man sedan är lite osäker eller okunnig, ta med någon som har erfarenhet.

Du kommer nog att få fler (kanske massor av) goda råd men det är bara att suga i sig, all info är av godo. Husbilsmarknaden är en djungel & tro inte på allt försäljaren säger & lovar såvida du inte får det skriftligt.

Lycka till
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! Är inne på vår andra Mercedes o ca 16000 mil. Enda strul ett lager på en spännrulle till fläktremmen. Så jag kan rekommendera Mercedes.

Hälsningar Sanddammaren
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det jag kan tänka mig, rent spontant, att framtida husbils-problematik kommer att ligga i icke miljövänliga/gamla dieselmotorer (utöver fukt & rost som redan finns)...

Bild: Internet (mail online), existerande husbil!
rost.jpg
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Ford med dubbelhjul och 2,4motor ska vad jag kunnat utläsa inte ha några större problem, däremot verkar det vara många som har problem med Ford transit 2007-2011 typ med 2,2motor och FWD.

//Peter
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Precis vad jag misstänkte: Det lokala styret i Hamburg har beslutat att från och med den 31 maj införa körförbud för äldre dieselbilar i vissa delar av staden.

Hamburg börjar med förbud i vissa delar av staden, vad kommer sen? Övriga städer? Svenska städer, osv...
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Precis vad jag misstänkte: Det lokala styret i Hamburg har beslutat att från och med den 31 maj införa körförbud för äldre dieselbilar i vissa delar av staden.

Hamburg börjar med förbud i vissa delar av staden, vad kommer sen? Övriga städer? Svenska städer, osv...

Det är 2 Gator i Hamburg och det är Brüssel som tycker att vissa städer skall förbjuda dessa bilar.

Jag tycker att själva myndighet i Brüssel skall fundere över hur mycket deras tjänstemäm äker runt och flyger hit och dit. Inte att prata om deras flytt hela tiden mellan Brüssel och Strassburg.

framsidan
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Verkar vara en bra ide att köpa en husbil med 6,8 liters bensindrivenV10 motor, otroligt miljövänlig jämfört med en Euro 5 Fiat..........

Så en framtidssäker husbil (1,4 mille ca) blir då:
2018-canyon-star-overview-dellwood-exterior.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Precis vad jag misstänkte: Det lokala styret i Hamburg har beslutat att från och med den 31 maj införa körförbud för äldre dieselbilar i vissa delar av staden.

Hamburg börjar med förbud i vissa delar av staden, vad kommer sen? Övriga städer? Svenska städer, osv...
Dett är bara början!
Man kan se hur snabbt spridningen av Umweltplakette har skett.
 

Bilagor

  • 8A86E2E9-C403-4A99-927C-4F00DCA873E7.png
    8A86E2E9-C403-4A99-927C-4F00DCA873E7.png
    170,2 KB · Visningar: 28

angan

HBK Medlem
Inlägg
962
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Precis vad jag misstänkte: Det lokala styret i Hamburg har beslutat att från och med den 31 maj införa körförbud för äldre dieselbilar i vissa delar av staden.

Hamburg börjar med förbud i vissa delar av staden, vad kommer sen? Övriga städer? Svenska städer, osv...
Det finns alltid någon annanstans att åka. Vill inte politikerna ha oss och andra bilister på vissa gator så får vi väl byta resmål. Inte svårare än så.
Sen kanske en del affärsverksamhet får lägga ner efter dessa dieselfria vägar men det är ett annat problem.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Här kommer kanske en s.k. OT (lite "utanför ämnet") kommentar till UNOJ för att försöka klargöra miljöaspekter kring framtida husbilsköp! Det är inte "bara" fukt, Fiats gamla växellådsproblem, eller svaga/dåliga motorer, m.m. som gäller, det finns även stora ekonomiska beaktanden i miljö-sammanhang INNAN man köper något begagnat.

För att förfriska minnen
från diesel-historiken så har det sagts, inte minst från miljöpartister, att dieseln är "framtidens musik" pga sin renhet och låg förbrukning (finns mer att läsa på nätet)! Helt naturligt att dieseldrivna fordons tillverkning & försäljning sköt upp i höjden? ...ända tills VW stack hål på bubblan med sina NOx programfiffel.

Miljönissarna såg självklart en öppning till mer stålar i stadskassan vilket anammades av samtliga penningsugna partier, så klart! Sanningen är dock att diesel'n faktiskt ÄR SKITIG och att något måste göras åt detta. Straffavgifter/skatter är dock INTE lösningen på själva problemet, bara "straff" för vissa & fet inkomstkälla för andra!

Nu är dom (VW så klart) på tapeten igen med att det skulle vara en "enkel match", hmmm, gällande förbränning & rening av dieselpartiklar genom programuppdatering... ...osv...osv...

Bara att finna sig i "smeten" och simma vidare, vad annars! Min tanke är att sätta fokus på min älskade hustru och våra husbilsäventyr på äldre da'r. Allt annat är mindre viktigt och ingenting vi kan göra så mycket åt, inte ens med vem vi röstar på när det gäller miljöfrågor.

...och sen har vi alla "andra" dieselslukare som tuggar timme efter timme utan att detta nämns någonstans!

'upload_2018-5-24_18-51-27.png
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det blir dessvärre så här ibland, det flyger iväg, nämner någon ordet miljö så bär det iväg.:D Hur har det gått för dej? Har tipsen fått dej att titta efter någon speciell HB?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tror att det finns INGA bra h-bilar... hittar du ett typiskt fel på ett märke, men inte på ett annat märke men däremot så har de märken sina "fel"... Jag har träffat många B-bils ägare under min tid runt medelhavet... och även hört många som klagat på just sin H-bil.... Jag minns en som hade en helt ny HYMER tror att den var 9,5 meter med en massa lyx...och helt ny... där läckte duschgolvet.... och inte nog med detta, vattnet läckte rätt ner på (som jag uppfattade det) på EBL:n som var monterad under duschen... Själv har jag en HOBBY... och hade jag vetat alla problem den har get mig så hade jag valt ett annat märke.... och säkert då fått andra problem.... Detta är livet med en Husbil :swoon:...så som jag ser det.. men vad du än väljer så gör en bra fukttest... och lycka till...
 
Toppen