• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vildsvin

F

F.d. 52548

Guest
Här på Onsalahalvön har det blivit All Time High. Här har dom som jagar tappat kontrollen fullständigt.
Villor i princip nästan överallt är drabbade.
Som tur är för vår del som har hund så har vi inhägnat. Här är kaos sen i höstas. Hur ser det ut hos all er andra i vårt avlånga land??

Nu tror jag säkert att nån har synpunkt på om detta har med husbil att göra.Ajaj, Helt fel. Har man tur så klämmer man en kulting med bilen Oavsikligt eller avsikligt. Då har man middan klar över en helg.:):)
För övrigt.En trevlig helg till er trevliga människor som finns just här.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
När jag 2008 hade kor å försökte med LRFs hjälp dra i handbromsen på grund av vildsvinsproblemen så fick jag inte mycket stöd. Nu när dom börjar krypa sig närmare villa trädgårdar verkar det låta annorlunda. Samma med vargen så länge den bara river får bryr sig inte gemene man men går dom in i samhälle så är gränsen nådd.
 
F

F.d. 52548

Guest
Dom har förlorat kontrollen över vildsvinet. Här ska hyras in jägare.Det handlar ju om nattjakt,
Den som har ett jobb kan knappast engagera sej.
Här är i stort sett kaos.En hund har fått släppa livet till. Då var den ändå kopplad.En grannes hund blev illa tilltygad.Fick opereras.
Jag vill också säga att ett försäkringsbolag tog första skadan på tomt.Därefter var man tvungen att hägna in.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Här på landet i södra Östergötland har vi fått gräsmattan förstörd ett flertal ggr och jordfräs samt gräsfrö är numer ett vårtecken. Men det går väl an med gräsmattorna, värre för bönderna som får sina åkrar förstörda. Vet inte hur många ggr, säkert några hundra nätter som jag vaktat vid åteln men resultatet har varit sisådär. Jägarna gör säkert vad som är möjligt men vi får nog lära oss att leva med svinen, möjligen att några riktigt kalla och snörika vintrar kan reducera stammen. För 8-10 år sedan så hade vi ju ett par vintrar och det påverkade stammen. Hoppas bara att jag slipper kvadda husbilen på ett vildsvin.
 

Kåraboda

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Olofström
HBK-Nr
23447
Medlemskap
2024
Betor, majs, bröd och annat är lätt att dumpa i skogen av oförstånd. Men konsekvensen är svår att greppa. Samhällskostnaden skall vi alla dela på. Men när kostnaden drabbar en enskild näring sätts rättvisan ur spel
 
F

F.d. 55554

Guest
Människan förnekar sig aldrig, det planteras in olika djur på ställen dom inte funnits på,
och där gör dom stor skada.
Med den takt vildsvinen expanderat kan det bara bero på att svinen flyttats med bil,
ingen chans att dom finns så långt norrut av egen vandring.

Jojje
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Människan förnekar sig aldrig, det planteras in olika djur på ställen dom inte funnits på,
och där gör dom stor skada.
Med den takt vildsvinen expanderat kan det bara bero på att svinen flyttats med bil,
ingen chans att dom finns så långt norrut av egen vandring.

Jojje
Problemet är ju att det började med att vildsvin ”rymde” från hägn för ca 30-35 år sedan och sedan har de förökat sig och spridit sig på naturligt sätt. De har ju inte heller, på gott och ont, några naturliga fiender som håller tillbaka stammen.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Problemet är ju att det började med att vildsvin ”rymde” från hägn för ca 30-35 år sedan och sedan har de förökat sig och spridit sig på naturligt sätt. De har ju inte heller, på gott och ont, några naturliga fiender som håller tillbaka stammen.
Den naturliga spridningen har nog gått via biltransporter mer än en gång.
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
Problemet är att EU tog beslut att alla uppfödare skulle vaccinera djur i häng typ hjort , vildsvin mm.
detta var en dyr historia , så rätt var det var så rymde många djur ur sina häng , genom 'dåligt underhållna häng'
hängen fanns 96-98 så få talet som rymde 30-35 år sedan gjorde inte så stor skada , utan den stora rymningen kom senare. och nu får vi leva med de bra besluten som man fattat genom att inte förstå.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Vildsvinen osakar ju mycket skador ute i markerna både i skogen & på uppodlade marker liksom i parker, trädgårdar mm. För att inte tala om alla trafikolyckor orsakade av vildsvin. Jag är med & jagar vildsvin & det blir en hel del fällt. Suggor & kultingar hamnar i frysboxen & galtar grävs ner, men det räcker inte. Reproduktionen är så stor att den har blivit som det är idag samhället övermäktigt.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.677
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
En sugga kan få upp till 20 ungar så det är därför dom ökar har inte många fiender när jag hade en stuga i Värmland fanns det ett ängn som rymde i somras møtre jag e flock på femtiotalet djur så .
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Problemet är att EU tog beslut att alla uppfödare skulle vaccinera djur i häng typ hjort , vildsvin mm.
detta var en dyr historia , så rätt var det var så rymde många djur ur sina häng , genom 'dåligt underhållna häng'
hängen fanns 96-98 så få talet som rymde 30-35 år sedan gjorde inte så stor skada , utan den stora rymningen kom senare. och nu får vi leva med de bra besluten som man fattat genom att inte förstå.
Jo, det kan nog vara så men i våra trakter kom svinen ca tio år tidigare(slutet 80-talet)och började ställa till med besvär och misstankar fanns ju från vilket hägn de kom från. I början höll man dem ju på en acceptabel nivå och det var ju ett nytt villebråd att jaga, nätterna kändes ju inte lika långa då när man hade chans att få en ny "trofé". Numer blir man ju trött så fort man bara tänker på att gå ut att sätta sig, däremot är det ju trevligt med hundjakt och lite socialt umgänge med grannarna. Frysen kan iaf hållas fylld med viltkött och det är ju huvudsaken.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Att vildsvinen sprider sig via bilåkning tror jag inte ett ögonblick på. Grisarna har i spridit sig från söder till norr och håller på att etablera sig i norra delarna av Örebro län. Dom är nattaktiva och svårjagade och våra myndigheter har gjort sitt bästa för att försvåra jakten, typ förbud mot mörkersikten, belysning, kameror. Nu har man släppt på åtelkamerorna, och man får även ha belysning med vissa begränsningar. Vildsvinen är en art som funnits i Sverige men försvunnit och återkommit via rymningar i hägn. Jag är övertygad att jägarna gör sitt bästa för att ha kontroll på grisarna men uppgiften är tuff då fortplantningen går fort , djuren är också skygga och snabba och en skada gris räknas som ett farligt djur då jägaren riskerar att bli anfallen, I fjol sköt vi två grisar på mitt jaktvårdområde i norra Örebrolän viltet är nytt för oss och vi lär oss hela tiden hur dom fungerar. En ettårig gris väger ca 50kg och en tvåårig ca 100 kg och slutvikten ca 200 kg
 
F

F.d. 52548

Guest
En bra sugga. Tre kullar om året. 6-8 kultingar per gång.
Har dom några fiender. Klarar vargen ett vildsvin.? I october månad gick alla jaktlag i Onsala ihop. Dom jagade intensivt över en helg.
Dom sköt tillsammans över 70 djur. Enkompis är med i ett lag.
Gissa vad han sade? Vi har bara tagit föryngringen.
Dom räknar med runt 500 svin på denna halvö.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Ja, suggorna är svåra att ta skjutbeslut på dom kan ha dragna spenar och gömda kultingar det är ettåringarna, randiga och galtar som är skjutbara. Av vad jag läst om varg/vildsvin så kan kultingar ligga dåligt till men grisarna försvarar varann och sin avkomma så någon större framgång verkar vargen inte ha mot grisarna. Det finns ett annat problem i varglänen, jaktlagen vill inte jaga med löshund vilket kommer att försvårara drevjakt av grisar på dagtid så vi får se vad som kommer att fungera.
 
Toppen