• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viktintyg Fiat

F

F.d. 17062

Guest
Hej!
Denna fil skall postas till:

Olle Olssonbolagen (Fiat)
Box 57
Fyrislundsgatan 80
75103 Uppsala

- vid ansökan om höjd totalvikt för Fiat.
 

Bilagor

  • Intygsbeställning.pdf
    79,3 KB · Visningar: 708
Senast redigerad av en moderator:

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Viktintyg Fiat

Jag undrar bara hur stora höjningar kan man göra utan att utan att påverka garantier, säkerhet, däck. Min är viktad 3300 och borde utan viadre kunna vara 3500 då många andra bilar med samma chassie har 3500, men var går gänsen för säkerthet?
 
F

F.d. 17062

Guest
Sv: Viktintyg Fiat

Hej!
Eftersom andra bilar med samma chassie är reggade till 3500 kg, så borde inte säkerheten äventyras. Det avgör Fiat. Min bil kunde höjas från 3200 till 3400 kg av samma anledning.
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Viktintyg Fiat

Hej! Jag undrar varför det är intresant att höja vikten till 3500 på en husbil?
Har haft Husbil ett ½ år och vet ingenting om sådana saker,
Mvh Frank
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Viktintyg Fiat

Hej! Jag undrar varför det är intresant att höja vikten till 3500 på en husbil?
Har haft Husbil ett ½ år och vet ingenting om sådana saker,
Mvh Frank

Hej Frank, givetvis för att kunna lasta mer i bilen. Säkert 80% av alla här inne kör med överlast och riskerar dyra böter och även körkortet om dom blir stoppade och vägda.

För att inte prata om i utlandet och riskera packa ur och ställa sina saker längst med vägen för att få åka vidare. Själv har jag låtit väga upp min bil till 3850kg

Givetvis så beror det ju på vad bilen väger, har du en bil som väger 2700kg och en maxvikt på 3500kg då klarar du dig utan problem. Men väger bilen 3100 i grund plus eftermonterad utrustning på säkert 150kg och sedan ska ha in packning fyra barn och fru då springer kilona iväg snabbt.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Viktintyg Fiat

Ni Fiatägare är lyckligt lottade.
För att kunna väga upp min MB Sprinter från 3.500 kg till 3.800 kg så tvingades jag byta framaxelbalk med fjädrar till en kostnad av 37.000:-. Efter ombyggnaden så är tillåten last på framaxeln höjd, men ingen förändring för bakaxeln, där jag rimligen vore mer betjänt av att kunna lasta mer.
aake
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Viktintyg Fiat

Hej aake,

Jag är Fordägare :wideeyed: fast jag behövde inte göra något alls, när jag beställde bilen så frågade dom ifall jag ville ha den besiktigad som 3500 eller 3850 samma pris på bilen. Eftersom bilen har ett enormt garage så kändes det löjligt att bara kunna packa in ca 50 kg efter allt annat var med i bilen. Så 3850 fick det bli.
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Viktintyg Fiat

Tack! Nu fick jag ett bra svar, det är så mycket jag inte vet om husbil för mitt fritids intresse har varit båt och segling. Har en gammal Golf som jag kör omkring här i kommunen med, det blir ca 900 mil i året.
Mvh Frank
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Viktintyg Fiat

Hej Frank, jag visste inte heller ett dugg innan jag gick med i klubben, som tur är så är det en outtömligt källa av vetande!
 
F

F.d. 4933

Guest
Sv: Viktintyg Fiat

Ökar man upp till totalvikt 3850 kg, blir det väl C-kort för några?
Ja, inte mig förstås, jag kan köra allt på hjul, men inte på räls :twitcy:
 

UffeO

HBK Medlem
Inlägg
1.500
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5239
Medlemskap
2024
Sv: Viktintyg Fiat

Italienska bil ab är inte längre importör av FIAT.
Nya adressen är,

Fiat Group Automobiles Svenska AB
Färögatan 33
164 43 Kista
 

crube

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
8731
Medlemskap
2022
Sv: Viktintyg Fiat

Kanske men inte för alla. Vi är några som har det gamla körkortet och då får vi köra tunga saker.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Viktintyg Fiat

Hej!
Denna fil skall postas till:

Olle Olssonbolagen (Fiat)
Box 57
Fyrislundsgatan 80
75103 Uppsala

- vid ansökan om höjd totalvikt för Fiat.

Hej!

Om jag vill väga upp från 3500kg till 3850kg är det ett komplett intyg som gäller då?
Hur vet jag att jag kan göra det utan problem och bortkastade slantar om jag nu skulle betala in och sedan faxa iväg det, är jag garanterad att få den uppvägd, får jag tillbaka slantarna om det inte skulle gå?
Vill nog gärna veta det innan man gör något förhastat.
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Viktintyg Fiat

HejPelle Ta Ta kontakt med transportstyrelsen och fråga dig fram så kanske du kan få svar på om det är "lönt" att skaffa de olika intygen, dom kan även upplysa dig om vilka intyg du behöver. Jag gjorde det och fick upp lastvikten till 720 kg mot tidigare 220 kg . kostnaden ca 7000:- men man behöver inte fundera på om man ska ta med sig 1 eller 2 "tandborstar". Mvh Bjarne
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Viktintyg Fiat

Hej!

Gäller om det är ett FIAT chassi, men är bakdelen ALKO så är det nog därifrån intyget ska komma. Troligtvis bättre gå via tillverkaren av husbilen. Talade med ALKO på Elmia förra året och det var bara omöjligt
Jag vägde sedan upp Carthagon från 4200 till 4500 och då fick jag intyget från Bengt i Örkelljunga, som fick dokumentet från Carthagi Ravensburg. Ca 4000 kr kostade papperet.

Hälsningar
Hans
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Viktintyg Fiat

Det duger inte med intyg från Fiat eller ALCO. Man måste ha ett C o C-intyg från husbilstillverkaren om man vill väga upp den. Det är de som bestämmer totalvikten.
Det finns många trådar om detta om man söker på forumet.
//W
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Viktintyg Fiat

Det duger inte med intyg från Fiat eller ALCO. Man måste ha ett C o C-intyg från husbilstillverkaren om man vill väga upp den. Det är de som bestämmer totalvikten.
Det finns många trådar om detta om man söker på forumet.
//W

c o c intyg är det något som gäller oavsett import eller nyköpt i sverige?

Har kollat min bil den har inte c o c intyg trots att den är reggad 2007/02 (kollat registreringsbeviset).

Går det att få tag på om det nu måste vara med vid uppvägning?

Krångliga frågor från mig men hoppas det inte är till besvär.

Mvh
Pelle
 
Toppen