• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vikt vid registreringsbesiktningen

Jörgen Emanuelsson

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Orust
HBK-Nr
17332
Medlemskap
2024
Hej

Vi har precis varit och hämtat den begagnade Carthago Chic-line 4,9, som vi köpt i Tyskland.

Har nu fyllt i blanketten ”Ursprungskontroll”.

Senare skall vi göra en registreringsbesiktning.

Nu till frågan:

Skall man ”strippa” bilen inför registreringsbesiktningen?

Just nu är den fylld med både dubbla uppsättningar däck och bordershopinköp!

Bilens vikt är enligt papperna 4250Kg.

Alltså, beräknas skatten på vad bilen väger vid registreringsbesiktningen?

Eller något annat?

Påverkas något annat?

Tex totalvikt när man kör i Österike?

Mycket tacksam för råd om detta inför registreringsbesiktningen.

Jörgen o Eva Emanuelsson

Käringön
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Hej

Vi har precis varit och hämtat den begagnade Carthago Chic-line 4,9, som vi köpt i Tyskland.

Har nu fyllt i blanketten ”Ursprungskontroll”.

Senare skall vi göra en registreringsbesiktning.

Nu till frågan:

Skall man ”strippa” bilen inför registreringsbesiktningen?

Just nu är den fylld med både dubbla uppsättningar däck och bordershopinköp!

Bilens vikt är enligt papperna 4250Kg.

Alltså, beräknas skatten på vad bilen väger vid registreringsbesiktningen?

Eller något annat?

Påverkas något annat?

Tex totalvikt när man kör i Österike?

Mycket tacksam för råd om detta inför registreringsbesiktningen.

Jörgen o Eva Emanuelsson

Käringön


Fordonsskatten styrs inte av vikten nu för tiden, däremot plocka ur allt och lite till, för att få bilen så lätt som möjligt vid vägningen, bilprovaren adderar vikten av gasol, bränsle och vatten om du ej har fullt. 4250 minus vägd vikt blir din lastvikt. Jag tror att böter för övervikt fortfarande beräknas på procent av lastvikten, tal om att det skall förändras men tror inte det skett ännu.
 
F

F.d. 55989

Guest
Japp, töm allt för att få så hög lastvikt som möjligt och därmed minska böterna i sverige. Ta ut madrasser, batterier, reservhjul, gasol, mattor, instruktionsböcker, dynor, etc.
Spelar väl ingen roll om det finns kvar. Om det ändå lastas i efter besiktningen så är ju samma vikt redan lastad som lastvikten hade minskat med vid besiktningen.
Onödigt jobb
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Inte alls onödigt jobb.
Med en lägre tjänstevikt på pappret blir det som Jonas skrev lägre böter om man skulle råka köra med överlast någon gång.
Även mindre risk för att dom vill räkna bort en möjlig passagerare bara för att lastvikten inte räcker till.

Nu kanske det ändå inte spelar någon roll. Vid mina senaste 2 registreringsbesiktningarna gick dom ändå bara efter viktangivelsen i tyska registrerings och COC dokumentet.
Men bäst att ta det säkra före det osäkra och sänka vikten så mycket det går. Även markisen väger en hel del och brukar vara lätt att hänga av..
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Min HB blev vägd vid reg.besiktningen på Bilprovningen i Vänersborg för 2 år sedan. Likaså kollades det att det fanns 1 bodelsbatteri, 1 gasolflaska, HBn's verktyg & domkraft, diesel- & färskvattensmängd. Det verkar som att det beror på besiktningsmannens nitiskhet & ambition vad som görs vid en reg.besiktning.
 
F

F.d. 26513

Guest
Lite färsk info. Registreringsbesiktigade min idag på Opus i Uppsala. Innan hade jag funderat på min taktik, tömma allt eller lasta allt. Det fick bli det senare. Allt på besiktningen gick utan problem och precis när jag trodde vi var klara skulle han prompt väga bilen. Jag sa att det blir ingen rättvis vikt då det ligger snö på taket plus "att frugan" redan packat bilen. Ja vi väger i alla fall. När vi väl stod på vågen sa han "-nja verkar inte vara nån större skillnad mot det som står i COC så jag knappar in det". Antar att det enbart var för att ta ut den extra summan för vägningen. Totalpris: 1960kr

Resultatet blev att den blev lättare på pappret än t.om. svensksålda bilar av samma märke och modell. Skatten blev också 140kr/år billigare.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Grattis till invägningen!

Förra hösten, när jag "reggade" in min Adria, så "tappade" jag en passagerare och fick lastvikten nedbantad till 210 kg. Hur mycket bilen "torrvägde" vid tillfället ville inte tjänstemannen svara på,
"det handlar om beräkningsvärden" upplyste han mig med en snorkig uppsyn, stoppade tummen innanför hängsleremmen, vände ryggen till och vandrade in på sitt kontor med bestämda steg.

Surt, speciellt när jag nu idag(!) hittar en identisk Matrix (årsmodell- / utrustningsmässigt) på Blocket och den saluförs med en lastvikt på dryga 500 kg(!) och har dessutom AC-paketet (+32kg) monterad på taket ...
Begriper inte var jag ska hitta denna skillnad på hela 300 kg (?) på mitt åkdon, som tynger ned så pass.
Min Adria (dvs "vår", ursäkta kära hustru..;)) har inget extra "lull-lull" monterat utöver markisen.
Allt annat är ju standard för just den modellen.

Skit samma, jag brukar ibland svänga in på någon vågstation och checka av totalvikten. Brukar aldrig vara någon hårresande upplevelse, trots att man gjort ett och annat inköp i Tyskland.
Huvudsaken är ju att man håller sig inom rimliga värden när det gäller totalvikten.
Vatten har man ju hemmavid, så det är ju bara en prioritetsfråga vad man vill frakta hem i bagaget...
Dessutom har jag bara blivit vägd vid två tillfällen under mitt yrkesmässiga leverne, så jag tror inte att jag behöver oroa mig alltför mycket nu på höstens dagar, "...att det ska inträffa igen",
... som han sa, han Tage Danielsson :)

Men, skulle jag mot förmodan göra om denna bekantskap med bilprovningen framledes någongång,
bleve det nog 17 med en smula "lättat samvete" känns det som i skrivande stund.
 
Toppen