• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vikinglarm

Heddelin

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4601
Medlemskap
2024
Enligt Allabolag.se är konkurs inledd 2018-03-26.

Någon som vet var man kan få tag på sådana magnetkontakter som Vikinglarm sålde?
 
F

F.d. 55099

Guest
Hej,
finns det möjlighet att komma i kontakt med någon från Larmhem? Jag har försökt via kontaktformulär på deras hemsida, via deras chatt, via mejl och via telefon utan att lyckas.
Jag har problem med ett Vikinglarm och undrar om man kan göra något eller om man ska byta ut det.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
457
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har en Vikinglarm installerad i en fastighet och den fungerar faktiskt bra, förutom att fjärrkontrollerna är utslitna.
Så är det någon som råkar ha en eller ett par sådana kvar köper jag de gärna!
 
F

F.d. 54889

Guest
Väcker denna gamla tråd, hoppas att det är ok.
I vår nyinköpta Adria Coral 2013 sitter det ett Vikinglarm, säljaren ger oss inga garantier på detta, vilket är helt ok för vår del. Jag har handboken, är f.ö. tekniskt intresserad som bara den, jag har bytt ut alla batterier till alla tillbehör, jag har lyckats programmera in nya kontaktnummer och jag kan till och med provköra sirenen och aktivera larmet via SMS (dvs har till synes full kommunikation med enheten via SMS), men jag kan inte aktivera (eller påverka över huvudtaget) larmet via de 2 fjärrkontrollerna. Och det verkar inte som att magnetbrytarna löser ut larmet, när det är aktiverat via SMS. Det lyser i brytaren när jag öppnar dörr/lucka, men inget verka hända i enheten.

Till slut gjorde jag en fabriksåterställning, men det fungerar fortfarande inte när jag enligt handbokens instruktioner lägger till 2 st fjärrkontroller och en brytare.... Är det något "hemligt handslag" jag missar när jag lägger in tillbehören eller är det bara att köpa något annat? Alla tips emottages med tacksamhet.
/tomas
 
F

F.d. 54889

Guest
Knepigt läge. Hur långt kommer du? Verkar som om allt hos oss funkar, utom den rätt viktiga mottagningen av signalerna från brytare och fjärrkontroller. Jag funderar på att bryta mig in i svarta lådan och se om något uppenbart kan bytas ut.

/t
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
När mitt Vikinglarm sa upp sig skaffade jag ett nytt s.k. GSM-larm på Ebay!
Det visade sig vara nästan samma larm i modernare tappning till en femtedel av priset.
Jag skaffade ytterligare ett med färre sensorer till husbilen, funkar utan anmärkning efter 3-4 säsonger. En siren som får hästar att skena!
Simkortet skall klara 2G och inte förfalla redan efter ett år.
PS! Tänk på att larmet dränerar bodelsbatteriet vid ständig uppkoppling.
 
F

F.d. 54889

Guest
Hallå knarrevik, tack för svar. Jag har hittat din tråd om det nya du köpte, och även hittat detta på Alibaba Express för knappt 30 dollar. Nu har jag öppnat Viking-larmenheten och ser att det finns ett pyttelitet 3V knappcellsbatteri på kretskortet i den. Detta tänkte jag försöka byta innan jag ger upp och köper nytt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Knappceller er oftest brukt for klokkekretser, men også for konfigurasjonsminne. Det blir uansett problemer når disse går tomme, Det er oftest 2 bokstaver og 4 siffer som forteller hvilket det er. Eksempelvis CR2032 er 20 mm i diameter og 3,2 mm tykt ett 3V lithium batteri ikke ladbart - ett av de mest brukte.
 
F

F.d. 54889

Guest
Nu är knappcellsbatteriet inne i larmet utbytt, men detta gjorde ingen som helst skillnad. Det verkar som om vårt larm inte längre tar emot signaler från brytare och fjärrkontroller så det är nog bara att byta ut.
 
W

Weckman

Guest
Larmhem och Security Sweden har väl familjära kopplingar??. Svår sökt men samma efternamn samt ort nära varandra.

Varning för Larmhem..
Då jag nyligen installerade den och det visade sig inte vara som utlovat. Har försökt få kontakt med företaget både på företaget Mail (info@larmhem.se)samt personligt Mail till ägaren (patrik@larmhem.se) och dessa har inte besvarats. Har även försökt via företagets chat försökt att få problemet åtgärdat, men utan resultat. Bytte namn i chatten till ett Alias,och då helt plötsligt svarade han. Frågade om larmet samt prestanda samt batteritid och han ger mig information som inte stämmer enligt verkligheten och absolut inte den verkliga batteritiden som sägs i chatten. Tebax med skiten då den inte håller vad den lovar... Tur man tog den på faktura och inte hunnit betala den... Skrev ett argt omdöme på Google igår om företaget..

PS..
Idag ringde Patrik upp mig då jag misstänker att han fått reda på att jag skrivit av mig på nätet och skyllde på att han inte sett mailet jag skickat, inte bara ett jag skickat då jag under 2 veckor försökt kontakta företaget.. Smörigt värre å tonen som ett barn..
Han skickade mig retursedel då jag var jävligt irriterad

Tipset är att Ni ska gå in och läsa och granska larmföretagen om ni ska handla larm.
Jag brukar göra det men blev nu grundlurad då jag inte orkade checka av läget..
 
Senast redigerad av en moderator:

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Hej
Har ett Vikingalarm plus trådlösa magnetkontakter till förardörr, bodelsdörr och garagedörr som inte fungerade. Beställde en centralenhet från Larmhem. Det fina med "kråksången".. med Larmhems centralenhet, så kunde jag behålla de trådlösa magnetkontakter och fjärrenheten. Laddade även ner en app för att konfigurera centralenheten, gjorde det igår 25/5 2019 dvs igår. Allt funkade utmärkt...tills idag 26/5 2019. Centralenheten tvärdöd efter 24 h..suck

Kollade centralenheten varför ? Enheten tar inte mot spänning ("power dioden" lyste inte). Självklart kollade om det finns 12 V..jodå...... Jahopp det var det...bara att dumpa på tippen...

(Centralenheten från Larmhem hade ingen logga men tror att det är en HomeSecure enhet)

Medveten om många "trådar" som har kommenterat Vikingalarm..Chansade bara att det skulle funka, eftersom centralenheten inte kostade dyra pengar.

Ovanstående är bara bakgrunden, varför jag nu önskar tips om ett enklare larm. Ser fram mot det
 
Toppen