• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vibrationer

tillers

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Malung
HBK-Nr
20968
Medlemskap
2021
Är det någon som haft problem med vibrationer på alko chassi 4250 kg där alla däck är perfekt balanserade.
 

tillers

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Malung
HBK-Nr
20968
Medlemskap
2021
Ja och det är originalfälgarna årsmodell 2013 dom är minutsiöst balanserade.kan det vara nåt med drivlinan.
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Om bilen inte vibrerade innan däckbytet så är det dom nya däcken, ett eller några ovala däck kan vara orsaken.

Det går inte att balansera bort.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sen händer det att de inte blir rätt monterade med rätt bultar. Jag hade problem med vibrationer och de var "perfekt" balanserade. Problemet var att balanseringsmaskinen inte var kalibrerad, ibland flyttar man på maskinen och då blir det fel verkar som inte många vet eller kan hur man ska göra en kalibrering minst varje år.
Fick däcken balanserade perfekt av en bekant som kan det här och han kunde t.o.m. tala om vilket fel det var som blivit gjort, efter det kändes det som en helt annan bil. Han talade om att det var vanligt att även stora gummifirmor gör ett dåligt jobb eftersom han fick kunder som varit där.
man tycker ju att en stor firma borde skicka sina anställda på kurs speciellt om man köpt nya maskiner men det kostar ju.
 
F

F.d. 52908

Guest
Har inget alkochassi men fick vibrationsproblem kort efter jag bytt till nya Hankookdäck. Fattade inte vad det berodde på men Fiatverkstaden såg att slitbanan på däcken hade förskjutet sig på alla däcken. Bytte tillbaka till dom gamla och allt blev ok.
 
F

F.d. 22252

Guest
Borde man inte sett att slitbanan kastade när man balanserade? Måste vara omöjligt att få till den dynamiska balansen.
 
F

F.d. 55728

Guest
Vad är det för däck du satt på?
Jag har haft jätteproblem med detta, slutade med att jag bytte däck och allt blev ok.
Jag hade Nokian Hakka C2 som var problemet, bytte till michelin Camper och allt blev bra.
 
F

F.d. 55728

Guest
Bytte till Nokian hakka CR3
Har efter mina bekymmer pratat med flera som haft bekymmer med just Nokian, känns konstigt att felet skulle ligga på just Nokians däck men tydligen så är det fler än jag som haft Nokian däck som ger skak/vibrationer.
Mitt tips är att försöka reklamera dom och byta till annat fabrikat.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Var någonstans är dessa däck tillverkade ? Det går att läsa ut på däckens märkning.

WillerWalle
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
På Nokian vinterdäck står det med ytterst små bokstäver var dom är tillverkade.Antingen Finland eller Ryssland.Borde väl vara samma på sommardäck.
Mvh.s670sl
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag har otroliga problem med Nokian vinterdäck, däcken är inte runda eller i vart fall ej rätt monterade och det märker tydligen inte man vid balanseringen, ett sätt man kan kanske få till det är att släppa ut luften och sedan snurra lite på däcket så att det sätter sig lite bättre sedan blåsa upp det igen och balansera igen.

Ska nämna att detta var nya däck, nya fälgar på en helt ny bil.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Kan inte få ner storleken på bilden. En bra beskrivning finns ovan.
Vet att det varit diskussioner om "piratkopierade" däck och dess tveksamma kvalitet.
Inte alls säkert att det är så i ditt fall men nu vet Du att det kan finnas.

WillerWalle
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Kan inte få ner storleken på bilden. En bra beskrivning finns ovan.
Vet att det varit diskussioner om "piratkopierade" däck och dess tveksamma kvalitet.
Inte alls säkert att det är så i ditt fall men nu vet Du att det kan finns.

WillerWalle
Aha, jag köpte mina på deckonline vill jag minnas, kan det vara så illa att man få se upp med detta också :(
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är högst otroligt att de stora drakarna på däcksmarknaden skulle hålla på med piratkopior. Med sina enorma volymer får dom nog ner inköpspriserna rejält. Titta bara på vad vi betalar jämfört med att vi köper av lokala förmågor & ändå tjänar dom bra med pengar. Om dom inte gjorde det så skulle dom snart få lägga ner. Att däcken är tillverkade i ex.vis Ryssland betyder inte att dom är sämre. Däcktillverkarna Nokian, Michelin mfl övervakar processen & kvaliten. Själv köpte jag nya Nokian Hakkapellitta 9 till Volvo'n, tillverkade i just Ryssland & funkar utmärkt, ingen obalans där inte. Ett minimum av vikter användes vid balanseringen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Köpte Nokian i vintras året runt däck till personbilen kanondäck med lite balanseringvikter, däcken från däckonline. Det cirkulerar rykten om att det finns däck som är felaktiga från tillverkningen och bara ska användas till långsamgående fordon men ska finnas märkning då.
Inte omöjligt att såna skulle kunna komma ut på marknaden om ryktet är sant.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det har jag mycket svårt att tro. Inte skulle välrenommerad tillverkare släppa ut sådana däck & få sitt rykte förstört. Dom har en kvalitetskontroll & däck som inte klarar denna kasseras & råvaran återanvänds. Rykten om att tillverkarna släpper ut sekunda däck på marknaden är bara skrönor som sprids med förtjusning. Men det är klart att kan någon bevisa motsatsen så tar jag gärna tillbaka mitt uttalande.
 
Toppen