• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr vintern.

Härligt att läsa om dels dina preparationer och sedan nu när du är på väg.

Beträffande körbarheten och farten så skulle jag nog vilja påstå att din bil är byggd på en typisk budbil dvs alltid fullgas så dom håller normalt sätt otroligt bra när dom är i sitt grundutförande dvs 73hk, med turbo är det en annan sak men så är det alltid med trimmat.

Vi kör normalt alltid nästan full gas runt 90 med undantag för när man är i södra sverige då går det för fort med full gas dvs över 100, jag tror att vi toppat 115 som mest på rakor i Skåne :)

Ligger nog på run 1,2l/mil i snitt.

Vi kör på 50kr/l OKQ8 racerolja från Swedol med yber ultralåg friktion eller...:D
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr vintern.

Det verkar som om du trots alla problem med bilen har koll på det mesta och är händig till tusen, beundrar ditt lugn...
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Sv: Vi som flyr vintern.

Jätte intressant och spännande att följa dina äventyr. Hoppas du skriver ofta och ta många bilder så vi har nåt att se fram emot här i gråa och kalla Sverige.
Lycka till med allt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Vi står nu på en ställplats med det man behöver ska duscha imorgon, men går egentligen lika bra i husbilen.
Det är i närheten av Escala.
Hade ett häftigt oväder med slagregn och åska som fortgick länge blixtarna kom och gick och husbilen skakade i vindbyarna.
Men inne var det torrt och varmt så inga bekymmer, på morgonen bra väder hjälpte till att byta strålkastarlampa var en del mekande men gick bra, men bytte på fel sida! Den svåra sidan men den var på G, nu ikväll bytte jag på den lätta sidan och använde den gamla lampan som inte har lång stund kvar PP lagade mat.
Ställde upp pumpen lite till nu i morse så nu är den uppställ ca en kvarts varv.
Lät den stå på tomgång en stund och sedan gasade jag på en man gick förbi bakom fick en del rök på sej det kom mängder med svart rök eftersom den dragit i sej en massa olja, Han blev dock lika förvånad som jag och såg inte ledsen ut.
Har inte sett någon mer rök och bilen går bättre än någonsin, går uppför backar på femman för det mesta, toppfarten har jag inte testat den känns inte säker över hundra.
Drar fortfarande runt litern per mil vilket är ganska bra för en gammal bil.
I morgon ska vi passera Barcelona PP tycker vi ska dra motorvägen genom staden och jag följer efter. Han kör efter google maps som ju inte är en riktig gps och lämnar mycket att önska.
svårt att se vart man ska ingen visning av hastighet fartkameror eller rondellkörning på tydligt sätt.
Själv har jag fått igång IGO israel en kopia som fanns innan igo primo.
Den fungerar utmärkt men kartorna är nu sedan våren 2015 och en och annan rondell har fransmännen byggt.
Verkar som det är inne just nu med rondeller är väl en modenyck bland kartritare som åker cykel eller taxi.
Om några år ska de nog bort då har de hitte på nåt annat roligt.
Idag har vi haft en fin körning i sol och värme men nu på ställplatsen är det kyligt klart väder med en massa stjärnor där karlavagnen inte är riktigt var där den brukar vara.
Satt i varje fall med en öl i solen utanför bilen och njöt av livet det var liksom ett delmål med resan.
Jag har kört i en vecka nu och redan nere i värmen vi har gjort långa dagsetapper men det har varit en del avvikelser från kursen så med bättre bil kan man göra det snabbare, förmodligen mycket snabbare.
Hade jag åkt själv hade jag nog inte kört så fort varken bilen eller jag själv gillar att fara fram fort, finns mycket att upptäcka.
Men det känns ändå viktigt att komma ner i värmen och utforska spanien skulle nog startat tidigare men vi hade båda saker att ordna in i det sista.
I morgon är Sitges vårt mål ca 20mil, hemma hade man gjort det på några timmar men så är det inte här...
 

Bilagor

  • SAM_0267.JPG
    SAM_0267.JPG
    4,3 MB · Visningar: 140
  • SAM_0271.JPG
    SAM_0271.JPG
    4,8 MB · Visningar: 147
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Vi står just nu i Sitges hamn på en vanlig parkering i morgon kommer den kosta men inte förrän efter kl9 och då har vi nog redan kört.
Havet är någon meter framför bilen nedanför ett stup, ett antal surfare med våtdräkt har hållit på och lekt i havet, tror det är runt 19grader.
Soligt och varmt åt lunch hamburgare stor öl pommes frites som jag har tröttnat på.
Sedan gjorde PP en sallad som han bjöd på.
Vi har kört i konvoj hit och genom Barcelona var det lite kärvt att hålla kontakt men vi tog oss hit via strandvägen.
PP har lagt ut kursen till Pensicola samma ställe som mariann och ranko är på nu, vi ligger en dag efter men jag tycker inte vi ska stressa fram har inget egentligt ärende utom att träffa trevligt folk och njuta av sommarens hastiga återkomst.
PP blir kvar här till våren han lär bli tvungen har ju sommardäck, själv har jag ingen planering men nerresan var jobbig och lägger man till snö och is så blir det att vänta till bra väder. Hoppar nog över vintern i år.
Den som undrar hur det går med bilen kan läsa min andra tråd.
Jag är rätt nöjd med boendet trivs bra i bilen och jag tycker att den är klart bättre än PP och sir MacLeans roadcrusier för en ensam person, däremot körbarheten är en annan sak jag arbetar vid ratten stundom med stor koncentration och ganska hårt.
Bränsleförbrukningen är också något högre men inte så mycket, på det hela taget är jag väldigt nöjd med min bil.
Gasolen har räckt hitills vet inte hur mycket det var från början men ett antal dagar hemma plus resan har tuben klarat, har ju en 10liters plasflaska i reserv och kommer kanske skaffa en spansk.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vi som flyr vintern.

Marianne & Ranko, dvs. undertecknad med sin sköna, är just nu på CC rekommendation "Stopp & Go" (7,5 + 3€) La Volta, ca 2,5 km från Los Pinos (12 €) som är närmare Peniscola's centrum. Imorgon drar vi fotvägen in till både Los Pinos som rekommenderades av en god klubbmedlem, sen drar vi in till centrum för att "shoppa" (vad det nu skall vara, urusla shoppare som vi är?).

Det viktigaste dock är att kunna ha fast mark under hjulen och bra service i några dagar tills all regn har passerat oss. Sen drar vi vidare till ännu sydligare breddgrader där värmen slår alla rekord (...haha, kostar väl inget att drömma lite...)

Peniscola:
morgondagens väder.jpg

haha, inte Spanien direkt, bara önsketänkande:
önsketänkande.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Jag var inne på vädret nyss och det är ingen höjdare men ingen halka på vägbanan här.
För mej är regn väder reseväder för vad kan man göra i regnet?
Vi kommer nog träffas i morgon em då. Ska bli roligt att se ett ansikte bakom allt man läst.
Plastpelle kommer nog rusa vidare mot södern han har svårt att koppla av och ta det lugnt. Rödljus stopptecken och hastighetskyltar tar han med en nypa salt men så har han åkt här många gånger så han kör som invandrarna som tydligen bor här.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr vintern.

Marianne & Ranko, dvs. undertecknad med sin sköna, är just nu på CC rekommendation "Stopp & Go" (7,5 + 3€) La Volta, ca 2,5 km från Los Pinos (12 €) som är närmare Peniscola's centrum. Imorgon drar vi fotvägen in till både Los Pinos som rekommenderades av en god klubbmedlem, sen drar vi in till centrum för att "shoppa" (vad det nu skall vara, urusla shoppare som vi är?).

Det viktigaste dock är att kunna ha fast mark under hjulen och bra service i några dagar tills all regn har passerat oss. Sen drar vi vidare till ännu sydligare breddgrader där värmen slår alla rekord (...haha, kostar väl inget att drömma lite...)



Peniscola:
Visa bilaga 118998

haha, inte Spanien direkt, bara önsketänkande:
Visa bilaga 118999

Det finns en bra billig restaurang vid södra stranden som heter Jubileum som tycker vi att är värt att besöka men glöm inte gamla stan ( papa luna) och fiskehamn ca kl 15 då kommer alla fiske båtar till hamn efter dagens fiske tur... på måndag är det marknad i Peniscola vid hamnen.
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    932,2 KB · Visningar: 37
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vi som flyr vintern.

Nu är bengtic & plastpelle framme och dom kom med besked... det blixtrar och dundrar som bara den. Tor med sin hammare måste ha följt med i den gamla Peugeot husbilen från 1989. Husbilen ser mycket fin & komfortabel ut för sin ålder, inga synliga fel i alla fall.

IMG_0628.JPG
(Man ser bakändan t.v. om trädet)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Har varit i Pensicola ett par dagar skönt att varva ner lite.
I morgon så kör PP och jag lite skilda vägar han har en kompis utanför valencia och jag fortsätter neråt.
En del förfasar sej för att man är ensam, jag var mer ensam hemma än här med PP Marie och Ranko.
Tror jag bor lite bättre än de andra i min gamla bil mer luft takhöjd och mera som en liten lägenhet.
En plåtis är bra som fortskaffningsmedel men det är fortfarande en ombyggd
skåpbil. En bil som är gjord från början för att bo i har andra kvaliteer.
Gick ganska fort hit ner på betalvägar eftersom dåligt väder var på G, runt 100km gick det även med Gambilen ett lågt luftmotstånd hjälper upp det hela.
Det största problemet att ligga på vägen är värk i axlar och nacke men kanske blir det bättre med träning, man spänner sej lätt när det krånglar till sej på vägen.
Har ju kört efter en svartkopierad igo israel som fanns innan android igo fanns officiellt.
kan bara använda den nu i en rootad gammal samsung note, surfplattan vill efter uppdatering ha licens som inte finns.
Min nya telefon har jag tankat hem IGO i och spanska kartor ska räcka i 7 dagar, sen får man betala överväger det fast jag aldrig köpt någon programvara tidigare, sedan många år.
PP har ju kört med google maps som ju inte är ett riktigt program och resulterat i backning o rondell bl.a. Fullkomligt livsfarligt.
Google maps har en del fel och är svårt att följa och saknar massor med funktioner och visning, sen låter kvinnan som pratar nyskild och bitter.
 

Bilagor

  • WP_20161126_12_49_22_Pro[1].jpg
    WP_20161126_12_49_22_Pro[1].jpg
    1,7 MB · Visningar: 97
  • WP_20161126_14_47_11_Pro[1].jpg
    WP_20161126_14_47_11_Pro[1].jpg
    1,1 MB · Visningar: 70
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Körde från ett gråmulet calp idag, igår fick jag stå på gatan eftersom de två ställplatserna med plats för 120 bilar var fulla.
Idag är jag i santa pola på Bahias camping verkade vara det om rådet som hade sol av alla.
Tog ut stolen sen braka det löst med slagregn och stolen som skulle stå och torka fick tio liter vatten istället att hälla ut, ligger på sidan nu.
Trevlig camping annars med gott om svenskar som för modligen är långliggare.
Blir ju 200kr om dan så här blir man inte länge, Plastpelle ansluter i morgon sen får vi se vad vi gör har ju en bekant i torreveija men kan inte få tag på tel.nr och kommer inte ihåg adressen.
Hade en lugn resa hit eftersom bilen fick gå i den fart den passar för, svängde för tidigt och hamnade på en liten gata med radhus trångt.
Det var en missuppfattning mellan IGO och mej.
Idag har kört med olika plattformer och program det nya IGO upplever jag som sämre än mitt gamla precis som sygic gamla var bra och så skulle man ju uppdatera och det blev sämre.
Nokias Here pratar inte i min telefon ganska bra men lite otydligt på skärmen.
Använde det för att hitta hit eftersom ett gratisprogram som en i klubben gjort stödjer hbks platser fullt ut, på min mobil kör jag promobil som inte visade denna plats. Så den går bort.
Min gamla IGO israel har gått bäst men kartorna är gamla liksom i nya IGO.
Tydlig visning gör att när jag får lite tid kommer att roota surfplattan så jag får i gamla IGO där också.
Det är lite konstigt jag startade resa den 18/11 och sedan dess har det regnat varje dag och mycket, har fått mycket mer regn än på hela sommaren, känns som någon vill jag skulle stannat hemma men nu kan det bara bli bättre.
Alla svenskar jag ser härnere verkar 60+ eller mer. Det är väl de som har ledigt och plånbok för det.
Känns lite bättre med en massa svenskar kanske en del har läst det jag skrivit men ingen jag känner finns här.
Fick hjälp direkt höll på att backa in i ett träd jag inte såg och en man och ett par andra som viftade backade in min bil på platsen, han blev nog svettig har ju ingen servo, jag är väldigt tacksam för den hjälpen efter en massa körning är inte huvudet på topp.
Själv är jag nog en katt bland hermelinerna med en klar lågbudget profil.
Äter nudlar eftersom woken var stängd 20min till konstigt de inte har ett vettigt matställe nära campingen utan ett tillgjort ställe med tom restaurang.
De som bestämmer vet nog inget om verkligheten, om campingen skulle ha lite enkel mat skulle det bli rika men tror de fattar noll.
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr vintern.

Hej igen Bengtic
Följer din reselogg så fort den blir uppdaterad. Tycker du är en hejare till att göra detta äventyr helt ensam och med en lågprisbudget och en gammal bil.
Kanske jag också senare vågar försöka när min bil blir klar men jag har ju också hustrun med mig som är tönd på ett sådant äventyr.
Hoppas verkligen att du får det trevligt och valuta för din insats. :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Ja det går ju lite upp och ner, ligga på vägen i många mil är jobbigt speciellt med regn och hård trafik, motormänniska som man är lyssnar man hela tiden på hur motorn mår.
att lägga sej att sova på en gata i utlandet får en att fundera.
Deppigt ibland blir det och kontot sjunker men sånt visste man ju.
Alternativet sitta hemma i vintern är ju sämre, men man får inte samma kick som att efter 4 tim kliva av i värmen från flyget.
Nåt måste man göra medans man kan.
Vill man ha sol och värme ett par veckor ska man ta flyg.
Vill man se och uppleva blir det husbil men det kräver att man är stark och någorlunda frisk.
Man lever bara en gång.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Hej Bentic och upp med hakan!
Låter som du känner dig långt hemifrån. Eftersom du är första gången ute och kajkar, så kan jag berätta för dig att de där känslorna går lite upp och ner. Orsaken är väl att man har tid att känna efter och så en udda miljö. För mig kommer frågan " Vad fan gör jag här? " efter en vecka. Kommer det lite regn och blåst så kan jag vända hemåt. Har aldrig lyckats vara mer än två veckor hemifrån. Det är inte precis hemlängtan som är problemet, utan snarare meningslösheten där nere. Jag ser de andra spendera sina dagar att knalla till bageriet, laga mat, fylla korsord, småprata goddag yxskaft med grannen, sitta på ute serveringen, vara småfull på kvällen, etc. etc. Jag känner mig som en "Alien" i en sådan tillvaro. Fast jag kanske är ensam med det problemet? Den enda som har Luther sittandes på axlarna? De andra som jag försökt inleda samtal åt det hållet tolkar det som indikator ang. alkoholhalten, antigen för mycket eller för lite.
Om jag inte hade hunden med mig så skulle mina resor inte vara längre än en vecka. Hunden tvingar en att knalla ute och se sig om. Oavsett var man är, så börjar folk prata med dig om du har hund. Jag har lyssnat Portugisiska monologer som varat en halvtimma utan att begripa ett ord. Det räcker att man ser fundersam ut, de tolkar det som en god lyssnare. Fransmannen är värst. Ju längre du kan hålla käften, ju bättre person är du.
Varjefall, de där känslorna går i vågor. Jag vet att Husbilsfolket talar ju inte om sådana här väsentligheter, men det gör seglare. Speciellt de som seglar ensamma. Man blir väl kompis så småningom med sig själv när man är där ute en hel månad med bara vatten omkring sig? Jämfört med det så är husbilsåkandet en livad tillställning..
Vill minnas att jag skrev en gång om bilreparation/ småfix med hb där nere och hur det fungerade som magnet på uttråkade gubbar? Pröva att öppna motorhuvden och ha lite verktyg och voltmeter framme. Efter en halvtimme har du minst två experter och en liten publik kring dig....
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vi som flyr vintern.

Ligger just nu i soffan efter maffig frukost och läser BigSpender's inlägg. Samtidigt är frugan ute och pratar med en Svensk kvinna medan männen (4 st.) står och småpratar om sina erfarenheter. Allt började med att en av männen satte ihop ett nytt bord som inte är lik något annat jag sett. Vågar inte ta foto, skulle kännas fel.

Och vad har jag lärt mig av detta, ja att BigSpender har rätt i sin beskrivning av Svenskens beteende på campingplatser. Verkar som att Svensken är mer social utomlands än hemma, i alla fall i möten med nya människor. Uttråkad eller ej men i mina ögon avslappnad, avstressad och tar det lugnt? Solbrännan talar sitt (om längre vistelse) och ingen beklagar sig över gårdagens regn. Snacket fortsätter med jämna skrattinslag och tiden tickar. Jag tycker det är mysigt och ett tecken på att man lagt bakom sig allt som har med stressigt liv att göra.

Måste fråga BigSpender av ren nyfikenhet, vad gör du hemma som är så spännande, eftersom du nöjer dig med att vara bortrest i max en till två veckor. Jag skulle kunna stanna ute i det "okända" i månader (här är jag mer lik bengtic), det enda hindret är Marianne som sätter stopp för nya äventyr och vill "hem" efter bara några månader.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Vi som flyr vintern.

vi är ganska nära varandra på väg söderut. Vi är utanför Aguilas nu och ska vidare sakta söderut för att vara i Marocko omkring 12 dec.

Visst är livet mysigt med relativt varmt och inget snö! Vi reser ensamma men stöter på några svenskar ibland men att resa helt ensammes blir lite tråkigt i längden. Vi träffar en del ensamma i Portugal men där finns ju många o ta kontakt med vid behov eller problem!

Ha en fortsatt trevlig tur. Vi är ute till sista dagen av våra 185 och längtar varken till jul där hemma eller norrut innan våren. Ha det!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen