• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteranmoped

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Lite av dagens jobb.
Har köpt mer primer, färg och klarlack samt 2 nya däck.
Har inte fått tag på ett tidsenligt bakljus, jag tror det är det enda som fattas nu.
"Färdigvarulagret" växer till sig.
 

Bilagor

  • PICT1117.JPG
    PICT1117.JPG
    103,6 KB · Visningar: 8
  • PICT1118.JPG
    PICT1118.JPG
    105,7 KB · Visningar: 7
  • PICT1120.JPG
    PICT1120.JPG
    101,3 KB · Visningar: 7
  • PICT1121.JPG
    PICT1121.JPG
    124,9 KB · Visningar: 10

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Att sprutmåla är en konst, att sprutmåla buktade ytor är en extra utmaning.
Jag lackar tanken i två etapper för att försöka göra det lite lättare för mig.

Skall nu ringa Autoarkiv i Sunne och höra om de har tankdekaler mm till Erlan eller om jag måste göra om moppen till en Monark Monarped.
 

Bilagor

  • PICT1123.JPG
    PICT1123.JPG
    97,5 KB · Visningar: 8

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Det blir nog inte lätt att få tag på tankdekaler. Har kontaktat Autoarkiv i Sunne men inte fått besked ännu.
Det var bara ett måste att lacka om mopeden. Kanske framgår av bifogade bilder.
 

Bilagor

  • PICT1108.JPG
    PICT1108.JPG
    76,5 KB · Visningar: 7
  • PICT1128.JPG
    PICT1128.JPG
    76,1 KB · Visningar: 9

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Nu återstår kompletterande slipning av ramen, rostskydd och lackning.
Därefter får alla lackade delar härda några dagar innan monteringen börjar.
Det har varit en intensiv period men det känns bra att fått stöka undan sådant som dammar och luktar starkt.
 

Bilagor

  • PICT1129.JPG
    PICT1129.JPG
    85,5 KB · Visningar: 4

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Det är problem att hitta Erlan-dekaler, Bild1.
Har varit i kontakt med AutoArkiv i Sunne men med negativt resultat.
Funderar på om man kan få tag på guldfärgade bokstäver ERLAN för att sätta på tankens båda sidor. Exempel Bild2 men då utan dekorranden runt tanken.
Funderar också på att sätta på guldfärgade stripes på skärmarna för att få lite piff på dem.
Bild3 visar ett exempel gjort med maskeringstape.

Nu frågan: Var får jag tag på guldfärgade bokstäver och 10-15mm guldfärgad stripes?
Tänkte lägga några lager klarlack över dekoren.
 

Bilagor

  • Erlan-dekal.JPG
    Erlan-dekal.JPG
    41,8 KB · Visningar: 7
  • Erlan.JPG
    Erlan.JPG
    55,9 KB · Visningar: 6
  • PICT1130.JPG
    PICT1130.JPG
    83,6 KB · Visningar: 4

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Nej, jag läser inte den tidningen men tack för tipset om deras hemsida.
Har ställt frågan där också.
Men kanske någon på detta eminenta forum ändå kan tipsa om var jag kan få tag på bokstäver och stripes.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Veteranmoped

Bokstäver och dekorer kan vilket reklamföretag ta fram, annars finns det en massa på goggle.
Systemtext är stora på detta tillsammans med några till.
Har du talat med TeknikLasse här på forumet, tror att han kanske kan fixa detta.
// Bror
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Några råd innan du startar ett renoveringsprojekt:
Kontrollera noga att frun/sambon/vännen/väninnan har full förståelse för att illaluktande färgborttagning och lackning måste ske inomhus i rumstemperatur även om det luktar dunder i hela huset.
Personen måste acceptera att det är förbjudet att hantera öppen låga, tända mysljus etc under renoveringsperioden som kan vara i flera år. eftersom efterföljande explosion innebär ofrivilligt fönsterbyte, omtapetsering och annat improduktivt arbete.
Personen bör acceptera att slipdamm, stoff från rostskyddsspray och annan sprayfärg ligger som en dimma i nedre våningen och så småningom landar på allt, och då menar jag allt.
Förklara att det är tacksammare att städa efter en sådan pärs eftersom det verkligen syns att det blivit städat.

Föreslår personen att sådan verksamhet skall ske utomhus, då visar personen upp en total brist på förståelse i detta ämne.
Föreslår personen kallgaraget för denna verksamhet, då saknas de mest grundläggande kunskaper och förståelse för lackhärdning, stelhet i leder, kalldrag mm.

Lägg då ner dessa planer, du är stekt från början. Ägna dig åt knyppling eller ryamattsknytning eller knyt dig i största allmänhet och må gott ändå under dessa knappa omständigheter.

Klarar du renoveringsprojektet och relationen består, då är chansen stor att resultatet blir kanon.
Författaren till detta berömvärda alster har genomfört några renoveringsprojekt och haft samma fru i 47 år den 30 oktober och inser också att man vet vad man har men inte vad man skulle kunna få.
Puss på dig Tanten!
 

Bilagor

  • PICT1132.JPG
    PICT1132.JPG
    140,2 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Veteranmoped

Visst är det så........

Har samma bättre hälft sedan 41 år MEN luktar det för mycket i garaget eller bullrar som t:ex vid slipning med vinkelslipen, så fräser det lite om man säger. Kan då vara läge att värma husbilen för lugn och frid i huset.:rolleyes::rolleyes:
// Bror
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Veteranmoped

Nu frågan: Var får jag tag på guldfärgade bokstäver och 10-15mm guldfärgad stripes?
Tänkte lägga några lager klarlack över dekoren.



Sådana dekaler skär en skyltmakare ut av vinyl

Ledkungen har en sådan plotter.

Om du får botten napp över allt skicka mig måtten så kan jag tillverka till dig.

Guldränderna är målade med en stor pensel. dessa penslar är stora med en lång fin spets. Man målar på på frihand, det är ett nästan utdött yrke.
Jag har sett när dom målar gamla hästvagnar.
Idag så limmar man fast vinyl istället.
 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Skall kontakta Lasse och Emma.
Det var ett tag sedan Fåsås-träffen (många positiva minnen att tänka på i oktobermörkret) så det skall bli intressant att få kontakt igen.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Min moster och hennes man, tidigare stadsarkitekt i Örebro men bortgången sen nåt år tillbaka, hade hittat den perfekta mixen. Hon satt framför brasan och stickade och han satt bredvid och täljde träkrokar av div. råämnen han hittat i skogen. Inga intressekonflikter annat än spånen på golvet.

Tur man har ett skapligt garage så slipper man både irritera med mysko aromer m.m. och slipper samtidigt alla meningslösa TV program och de ännu mera meningslösa reklaminslagen stup i kvarten:)
 
Toppen