• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteran-MC

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Besök på ett besiktningsföretag idag.
Hovrättsdomaren och besiktningsansvarige.
Det var 28 sidor att läsa igenom så det tog tid och det var en del funderande och diskussion med assistenten.
Besiktning-1.jpg

Tunga argument för att MC:n varit registrerad tidigare är besiktningsetiketten på bakskärmen. Även den mångsidiga dokumentationen som jag bifogade ansökan.
Även kontrollen mot Transportstyrelsen där svaret var att de inte har det ramnumret i sitt register. Därmed är hotet om att någon "kapat" ramnumret till en annan registrering undanröjt.

Det är också fastställt att bakskärmen inte blivit utbytt genom att jag fotograferat bl.a. en av skruvarna som håller skärmen på utsidan där man ser att den är original.
Bakskärm-1.jpg

Och på insidan där det inte gick att få loss muttern.
Bakskärm-2.jpg

Det verkade vara ett positivt ställningstagande till en registreringsbesiktning.
I morgon tisdag sker registrerings- kontroll- och försäkringsbesiktning.

Du "följer väl med" på dessa besiktningar?
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Hur har det gått idag?

Hyrde ett släp på Cirkel-K och lastade MC:n, spände fast den med spännband.
Foto 2016-11-22 12 08 18.jpg

Första anhalt Besikta i Sisjön.
Foto 2016-11-22 12 52 09 (1).jpg

Mycket pappersarbete och registrerande i datorsystemet.
Därefter vägning av MC:n.
Foto 2016-11-22 13 12 36.jpg

Det gick inte att få ett registreringsnummer beroende på att det inte fanns någonting att jämföra med. Ansökan mailades över, det kan ta några timmar upp till 3 dagar.
Tydligen sker jämförelsen med registret över gamla registreringar vilket i detta fall inte fanns.

Ok, vi åker till Åsa (det är alltså orten Åsa i Halland) och försäkringsregistrerar MC:n och kommer tillbaka på hemvägen så får vi se om den fått något registreringsnummer.

MC-Veteranerna Kungsbacka:s försäkringsombud glada Willy besiktigar MC:n.
Foto 2016-11-22 14 16 15.jpg

Tillbaka till Besikta i Sisjön. Jodå, den har fått ett registreringsnummer så nu kan den Kontrollbesiktigas. Nu gäller det bara att hitta en ledig besiktningsman för MC.
Det ordnade sig: Rariteten lyfts upp för kontroll.
Foto 2016-11-22 15 28 06.jpg

Hm, det verkar vara gamla däck. (Tror fasen det, ett är original från 1950 och det andra är från -60talet som jag fått av Hovrättsdomaren).
Foto 2016-11-22 15 29 15.jpg


Provkörning. Sitter kopplingen på vanliga stället, är det fotbroms på båda sidor?
Gamla MC har sina egna lösningar.
Foto 2016-11-22 15 34 41.jpg

Dokumenten från besiktningen på Besikta. Försäkringsbesiktningen gick bra.
Foto 2016-11-22 17 04 28.jpg

Det registreringsnumret är lätt att komma ihåg: RöDKvarna och den vanliga rostlösaren :)
Allt gick bra, allt på samma dag!
Det går alltså med grundligt forskningsarbete att kunna registrera in ett gammalt fordon som "saknar gamla papper".
Nu inväntar jag registreringsskylten, sedan en ordentlig provtur och en uppsummering av vad hela kalaset kostade.
Återkommer men det dröjer några dagar.
:mcride:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Mål!

Lite firande med högoktanig ”spillolja” och tilltugg.
Foto 2016-11-24 14 55 54.jpg


MC:n inköptes 2016-06-25 och efterforskningarna som jag beskrivit i denna tråd startade i juli och mynnade ut i ansökan om ursprungskontroll 2016-10-29 då teknikdelen startade.

Vad kostade det?
Om du har det gamla registreringsnumret, t.ex. W 1950 så kan du ansöka om en kopia av registreringsbeviset hos det Landsarkiv som hanterar just det länet. Kostnad 4kr för en dubbelsidig kopia.
Har du ”gamla papper” dvs. original, kopia av registreringsbeviset eller som i mitt fall en diger dokumentation kan du hos Transportstyrelsen ansöka om ursprungskontroll, kostnad 600kr.

Efter beviljad ursprungskontroll kan du beställa en registreringsbesiktning, kostnad 1 759kr.
Därefter följer en kontrollbesiktning, kostnad 429kr.

Eftersom jag inte hade ett tidigare registreringsnummer måste fordonet kontrollvägas, kostnad 399kr.
Då MC:n varken var försäkrad eller registrerad var jag tvungen att hyra ett släp för att transportera den, kostnad 319kr.

I övrigt har jag lagt ut 375kr på stålborstar, några reservdelar och försäkringsbesiktning. Resten har jag bytt till mig.
En årlig kostnad för veteranfordons-försäkring är 478kr.
Ett fordon från 1950 eller tidigare behöver inte kontrollbesiktigas efter den första kontrollbesiktningen, ingen fordonsskatt och för MC, ingen trängselskatt.

Vad är MC:n värd i det skicket den är nu?
Jag uppskattar marknadsvärdet till mellan 12 000kr – 14 000kr.
Det är lite omvända världen på denna marknad där det i en del fall ett fordon renoverat till nyskick kan vara värd mindre än ett som behållit sin patina efter en varsam rengöring, teknik- och trafiksäkring.

Jag har lärt mig mycket på denna resa från ett anonymt fordon till ett inregistrerat fordon.
Kanske du också fått lite tips om hur man kan göra.
Ett speciellt tack till dig för alla ”Tack” och trevliga kommentarer. Nästan 1 000 inlägg och nästan 160 000 visningar i de två trådarna. Inte en enda gång har trådarna spårat ur!

Vad händer nu?
Det finns lite att ta tag i på hus och de andra fordonen men drömmen är att hitta en 500cc eller större Ariel, Triumph, BSA, Royal Enfield eller Norton.
Det är möjligt att det förblir en dröm.

Slut för denna gång, vi ses på en träff eller veteranrally.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Idag utfärd med MC-Veteranerna Kungsbacka, 12 mil på härliga krokiga vägar i norra Halland.

Rob-1.jpg

Mål i Åsa med fika, poängpromenad och lunch.

IMG_0658.JPG

Den äldsta MC:n en Saroléa från 1926. En skönhet.

IMG_0656.JPG

Den äldsta MC-föraren 83 år, frisk och pigg men kanske ingen ...
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Utflykt med MC-Veteranerna Kungsbacka till Fältspatgruvan i Hanhalsholme, sö Kungsbacka.

På andra sidan viken finns Onsalahalvön.
IMG_2092.JPG

En raritet, Saroléa.
IMG_2093.JPG

Engelsmän.
IMG_2094.JPG

Korv, bröd, senap, ketchup, rostad lök, det gillar Veteranerna
IMG_2103.JPG

En raritet till, Suecia 1936.
IMG_2101.JPG

Baksidan av MC-Veteranerna ;-)
IMG_2099.JPG
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Veteranfordonsutställning idag 17.30 - ca 19.00 vid Maritiman-Fartygsmuseet.
Ligger mellan Kajsjul8 och Göteborgs Operan.
Idag blir det Rödqvarnan från 1950.
Kompisen åker Silverpilen eller kanske Guldpilen.
Vi blir garanterat inte de enda som åker dit med veteranfordonen.
Är du i stan så kom. Vi brukat stå i närheten till ingången till Fartygsmuseet.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Kvällsutflykt med MC-Veteranerna Kungsbacka till Sätila, östra delen av Lygnern.
Små, smala och slingriga vägar, perfekt för MC-åkning.
Det fick bli BMW:n
IMG_0805.JPG

Samling vid södra Kungsbacka.
IMG_0802.JPG

Fikarast vid Sätila.
Det är en klubb för veteran-MC men det verkar mera som om gubbsen är veteranerna.
IMG_0804.JPG
 
Toppen