• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ventiljustering

janir4747

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
14108
Medlemskap
2023
Har en gammal bensinare C25 som gått 10000 mil. En pärla som fungerar och går mycket bra.
Har läst någonstans på forumet kommer inte ihåg var att det är viktigt med rätt ventilspel. Brukar man kontrollera ventilspelet och hur ofta ? Kan man göra det själv.
/janir
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: ventiljustering

Absolut skall du göra det!
Jag tror att det är en gammal hederlig konstruktion på denna i grunden Peugot 403 motor.
Altså en du ställer med fast nyckel/skruvmejsel och bladmått.....

Sen hur man ställer finns det lite olika skolor om.....jag brukade plocka bort stiften så att motorn går lätt att dra runt "för hand".
Sen en cylinder i taget när kolven är absolut längst upp och båda ventilerna är stängda. Då ser man till att få det rätta spelet på både insug och avgassidan.

Detta är lite omständigt sätt men enkelt:rolleyes:

Ps. Hur är det med ventilsätena på Peugots motorer, tro? Är de gjorda för blyfri bensin eller krävs det blyersättning i soppan?
Har glömt hur det var:confused:

Faktiskt så är dessa motorer rätt inställda ena riktigt fina små pärlor!
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: ventiljustering

Ventispel kall motor 0,1 mm på insugsventil och 0,25 mm på utloppsventil.
Allt enligt en tysksporäkig "Verkstadshandbok" jag köpte på Marieshop.
Sen undrar jag om det inte var Perugeot 504 som hade den motorn. 2,0 l typ 170B eller 170C.
Appropå Peugeot 403, SVT visade en gammal Kommisarie Colombo-film härom kvällen. Nostalgi !
// Göte J
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: ventiljustering

Titta förbi skall jag göra det åt dig så kan du sen det lovar jag beroende hur mycket du mekat förut som en gammal hederlig Volvo B18-B20 fast med mindre spel. 0,10 resp 0,25 som sagt mycket tillförlitlig motor gamla skolan. Mer trix att göra för bra gång finns.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: ventiljustering

Riktigt fin motor faktiskt:)
Sedan var det inget tjafs med varningslampor hit å dit, eller nåt annat! Bara knallade på så fint.Inga problem med vridknäckta växellåder heller;).

Vi har haft fyra husbilar med den motorn och aldrig ett problem. Joo, den första vi hade var en Alkovbil och då var det lite jobbigt i motvind eller motlut.
Sen hade vi tre olika helintegrerade och den sista var en Solifer 6700 som var en riktig drömbil. Topputrustad i allt och med en fin gång på alla sätt. Motorn hade vi optimerat med annan bestyckning och ett extraktorgrenrör samt lite framställd tändning. Jag vill minnas att den gick på runt 1,1 till 1,3 liter/mil.
En sån välvårdad bil med en turbodiesel vore inte fel.......

Anders som blev lite husbilsnostalgisk:D
 
Toppen