• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vedkamin i husbussen

F

F.d. 54164

Guest
Häpp!

Jag funderar på att installera en Kimberly eller Cubic mini woodstove i min husbuss.

Kimberly ->

Cubic mini ->

Någon som har erfarenhet? Tankar och/eller tips.

Bussen är en Volvo Ajokii på 8 m.
 

Bilagor

  • IMG_20181019_155905.jpg
    IMG_20181019_155905.jpg
    2,2 MB · Visningar: 27
F

F.d. 53814

Guest
30W i absolut bästa fall, det är inte värt besväret, möjligen om det är enda möjligheten att ladda en mobil t ex.
En liten vindgenerator är nog effektivare om man står ut med ljudet.
 
F

F.d. 53814

Guest
Noe jeg lurer på er om de vedovnene tilfredsstiller nordiske krav om kvalitet på forbrenning.
Med tanke på pappersexercisen för att få tillstånd att sätta in en spiskassett i min befintliga godkända öppna spis i sommarstugan så tvivlar jag på att det skulle gå att få en sådan kamin godkänd här.
Men, frågar man inte och endast använder den när ingen blir störd av röken så går det väl bra.
Ett kolmonoxidlarm är nog på sin plats.
Jag skulle kunna tänka mig en kub eller liknande på uteplatsen hemma för trivseleldning faktiskt.
Men inte inne.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Kanske vore bra om du angav skälen till att du vill ha just en träeldad värmare. Om du inte vill ha gasol så finns det ju flera dieseldrivna värmare från t.ex Glembrings och Viking. Det finns, eller har i alla fall funnits, en mycket läcker dieseldriven värmare i mässing från ett norskt företag. Alla dessa används i båtar och borde ju även klara av förhållandena i en husbil.

Hälsar och undrar Kjell
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Man måste även komma ihåg att värmesystem i motorfordon måste uppfylla kraven i Europarlamentets och Rådets direktiv 2001/56/EG (https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2001L0056:20070101:sv:PDF) med efterföljande ändringar om värmesystem för motorfordon och släpvagnar till dessa fordon.

Detta direktiv gäller ej båtar, varför det är långt ifrån säkert att en båtvärmare uppfyller kraven för en husbilsvärmare.

Montering av icke godkänd värmare torde innebära att försäkringsskyddet bortfaller.

Pålle
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Kolla in vad som används i engelska narrow boats! Alla jag sett, av de som är tänkta att använda året om, har någon form av kamin som drivs med ved eller möjligen koks/kol. Kanalbåtarna har ofta vattenburet värmesystem och det är inte ovanligt att detta är kopplat mot en gasol- eller dieselvärmare samt parallellkopplade med kaminen. På så sätt får de värme till radiatorerna även när de bara eldar i kaminen. Sök på "narrow boat" samt "stove" eller "wood burner".
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Att engelsmännen har en "wood burner" i sina "narrow boats" beror väl snarast på tradition. Det är ju på det sättet man ofta sköter uppvärmningen i hemmen. (Ibland är vedkaminen i efterhand kompletterad med radiatorer, men för att förenkla rördragningen är dessa då ofta placerade centralt i huset - d.v.s. vi innderväggar, och inte under fönster så som vi gör i Sverige för att minimera kallraset.)

I "narrow boats" blir det dessutom allt vanligare med gasoldriven centralvärme.

Googla på "narrow boat" och "alde", så får du många träffar.

Pålle
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Det finns ett flertal som har kaminer i sina bussar. Kolla in här. HBV:s forum (Powered by Invision Power Board)
Håller med, det finns flera som har vedkaminer i husbussar kopplade till radiatorer.Träffade nyligen en som hade ett vedeldad bastu i sin 13meters buss.Så nog verkar det funka.Han som hade bastun sa att det fungerar bra, bara man tänker på grannarna, var och hur man eldar.Frågade honom om vad försäkringbolaget säger.Han svarade att det var ok,men ingen öppen eld under färd.
Mvh.s670sl
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Håller med, det finns flera som har vedkaminer i husbussar kopplade till radiatorer.Träffade nyligen en som hade ett vedeldad bastu i sin 13meters buss.Så nog verkar det funka.Han som hade bastun sa att det fungerar bra, bara man tänker på grannarna, var och hur man eldar.Frågade honom om vad försäkringbolaget säger.Han svarade att det var ok,men ingen öppen eld under färd.
Mvh.s670sl
Det står med all säkerhet inget i villkoren om vedeldad bastu :D
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.132
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om det är bra eller dåligt med vedkamin vet jag inte men det finns ju om som har installerat det i en plåtis:



Att montera kaminen så högt kan ju inte vara så effektivt..... inte konstigt att de inte fick varmt i hela bilen....Sen tror jag om man vill ha en kamin i H-bilen så är det viktigt att ta syret till förbränningen utifrån... för annars eldar man mest för kråkorna.... :swoon:
Var för flera år sedan hemma hos en familj i Cevlik (turkiet) de hade monterat en braskamin på 2:dra våning av villan.... alla satt där uppe för de var så kallt på bottenvåningen... :twitcy::twitcy::twitcy:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
...
Googla på "narrow boat" och "alde", så får du många träffar.

Pålle

Narrow boat + alde ger 104 000 träffar, Narrow boat + wood burner ger 13,9 miljoner träffar.

Men det skall kanske tilläggas att många båtar för uthyrning kanske inte har ved-/kolkaminer medan privatägda för åretruntbruk nästan alltid har det.
 
Toppen