• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vaxning av husbilen.

F

F.d. 55554

Guest
Var på Biltvätt Helsingborg i går för att visa upp husbilen,
hade kontaktat dom tidigare för pris på tvätt/vaxning.
Fick ett pris på 2.500kr.
När jag kom dit visade det sig att mannen som skulle vaxa husbilen
inte ville göra det eftersom det var plast?

Underligt eftersom jag läst här att många vaxar själv sina husbilar.
Klarar inte av det själv med mina 2 dåliga axlar.

Sedan tillåter inte Gittan att jag klättrar på stege. :yes:

Jojje
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vaxning av husbilen.

Har du inte vaxat husbilen tidigare så tvätta den enbart med såpa och vatten så slipper du vaxa.
 
F

Frudden

Guest
Sv: Vaxning av husbilen.

Varför skulle han slippa att vaxa bilen om han tvättar med såpa? Såpa skyddar väl knappast plasten mot UV-ljus?????

// Fredrik W
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Vaxning av husbilen.

Varning får såpa mm. Är ni ute efter en matt husbil så är såpa o diskmedel perfekt ! Vill oxå på peka att vax är bara ett skydd vill man ha blankare så måste man polera först.
Citat:
För att klargöra vissa begrepp har jag valt att förklara varför det är så viktigt att välja rätt bilschampo. När jag inte visste bättre tog jag en flaska diskmedel, blandade med vatten i en tiolitershink och tvättade min första bil, och den blev matt i lacken. Det verkade märkligt eftersom jag hade vaxat den två veckor innan. Men jag tänkte inte mer på det, kanske var det en engångsföreteelse. Efter några veckor ställde jag mig frågan varför lacken blev så matt, och jag förstod inte då vad jag gjorde fel. Ett bilschampo är ett schampo och diskmedlet är ett rengöringmedel, låter det konstigt? Här kommer förklaringen:

Ett diskmedel är ett rengöringsmedel, de flesta tensiderna i diskmedel är oljebaserade. (Det är tensiden som får smutsen att lossna från underlaget).
Den absolut vanligaste tensiden är natriumdodecylbensensulfonat. Visst är dessa oljebaserade tensider bra på att lösa fett, men de löser även andra oljebaserade produkter som vax och lackförseglingar.
Ett bra bilschampo bevarar vaxet så mycket bättre eftersom det är skonsamt mot lacken. Det som är mest viktigt för mig är att schampot doftar härligt, och att det är miljövänligt. Att rengöringsförmågan är bra är en given självklarhet.
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Vaxning av husbilen.

Så ni har kvar bobilen!
I mitt fall vet jag inte hur det blir. En långtradare körde in i oss utanför
Norrköping i onsdags em.
Bakstammen intryckt mm. Vet inte om bilen går att laga.
Dessa marodörer som aldrig håller avstånd.
Med vänlig hälsning
Sven-Eric
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Vaxning av husbilen.

Nu är jag ingen kemist och jag kan inte referera till något vetenskapligt test,mer än min egen erfarenhet .
Diskmedel och såpa är inte samma sak..Min bilar ,motorcyklar , utemöbler , trädäck ,hus har inte blivit matta och förstörda av såpa tvärt om.
Men är bilen vaxad så löser såpan upp vaxen .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vaxning av husbilen.

Om en med såpa mener det oftes nevnes som grønnåpe eller gulsåpe - gjerne Grummans så etterlater denne en tynn oljehinne. En kan vaske mye med slik såpe uten å få tørr hud!

Ser en på hvordan denne såpa ble laget tradisjonellt så var det lutvatn fra aske og vegetabilsk olje (mer skjeldent med animalsk fett) som ble kokt sammen til en nesten ph nøytral masse. Grunnet kaliluten så herdes ikke denne såpa på samme måte som såpe kokt med kausisk soda. I dag er det nesten bare rapsolje og tallolje som benyttes, tidligere ble det benyttet mye hampolje som ga den karakteristiske grønne fargen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vaxning av husbilen.

Det som bekymrar mej är att Autosmart Platinum innehåller silikon.

Bennie
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vaxning av husbilen.

Idag är det svårt att hitta moderna produkter med riktigt vax.
Upplever att Silikon är vanligt förekommande :(
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Vaxning av husbilen.

Konstig fråga kanske, men varför är inte silikon Bra?
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Vaxning av husbilen.

Så ni har kvar bobilen!
I mitt fall vet jag inte hur det blir. En långtradare körde in i oss utanför
Norrköping i onsdags em.
Bakstammen intryckt mm. Vet inte om bilen går att laga.
Dessa marodörer som aldrig håller avstånd.
Med vänlig hälsning
Sven-Eric

Trist Sven-Erik.. Mycket trist.. Men tur att att du klarade dig..! Minns med glädje dina jordgubbar, kakor och gemenskap i Fuengirola.!
Bo o Lisbet Mårtensson
Malmö
 
Toppen