• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattentålig färg för mellanbotten i garage.

R

RobbeS

Guest
Hur fuktskyddar man bäst en OSB skiva som ska sitta som mellangolv i garaget? Valde OSB då den är betydligt lättare än en MDF skiva och dessutom billig.

Jag har idag köpt en OSB skiva på 15 mm i detta syfte. Genom stora dörren kommer man åt att skjuta in bord och stolar under mellangolvet och på andra sidan där dörren är mindre gör jag en öppningsbar lucka i mellangolvet där jag får plats med två plastbackar för saker som inte används så ofta.
Det jag ska göra imorgon är att måla OSB skivan och gärna helst grunda den med lämpligt fuktskyddande medel. Ska jag ta olja eller något annat. Funderat på primer men vilken typ i sådana fall? Över detta tänker jag måla ett par varv med lämplig färg och undrar vilken typ jag ska ha här. Olja eller akrylat?
Till sist blir det en matta av typen man har vid ytterdörren i hallen. Bra ljuddämpning och hindrar prylarna att glida omkring. Tänker fästa den med kardborre.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
OSB-skivor är porösa. För att skivan inte ska dra till sig fukt så bör du mätta ytan med en epoxiplast & sedan måla den. Nackdelen är ju att epoxin är 2-komponents & luktar. Kanske det skulle gå lika bra med en 2-komponents golvlack som är vattenbaserad.
 
R

RobbeS

Guest
Man får lite delade svar om det här med OSB skivor. Det jag googlade mig till var dock att klass tre och fyra OSB funkar även i utemiljö och fuktiga utrymmen typ uteförråd, kallgarage osv. Formoljeplyfan som fanns på byggmax var bara 12 mm och jag ville ha lite tjockare för att slippa ett alltför avancerat regelsystem. Hade förresten fått behandla sågytorna där också samt måla då jag vill ha ljusgrått golv.
Nu blir det ju inte så fuktig i garaget. Det finns värmeutsläpp där och i övrigt bra ventilation. Vintertid så tar jag in mellangolvet inomhus.
 
R

RobbeS

Guest
Osb är en sämre än plyfa alla dagar i veckan . Osb är gjord för att byggas in bakom gips odyl

Kan vara så men jag tyckte formplyfan kändes lite vekare än OSB. Hade det funnits tjockare formplyfa så hade jag kunnat tänka mig det. Formplyfa är väl förresten i princip en spånskiva som är överdragen med lack?
Provar med OSB i alla fall, kostnaden är ju inte så stor så det går att byta ut om det inte håller.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nej, formplyfa är plastöverdragen plywood. Den använd inte bara till gjutformar utan också till lämmar & flak på bl.a släpkärror. OSB tillverkas av flisat träavfall & bindemedel är vanligen lim eller lack.
 
Senast ändrad:
R

RobbeS

Guest
Har nu kommit igång med bygget.

Garaget ser ut så här:
IMG_2298.JPG
Som ni ser är det förberett för ett mellangolv. Längst bort mot den lilla luckan gör jag en öppningsbar lucka i golvet där två plastbackar ryms.



Skivan inlagd ser ut så här:
IMG_2295.JPG
Håller nu på att grundmåla och ska sen regla upp på undersidan för att öka styrkan lite. Det intressanta var att jag var in på färghandeln och bad om tips med vad jag ska behandla skivan med. Säljaren sa att eftersom det inte regnar på skivan och OSB tål fukt hyfsat så är det fullt tillräckligt med häft och spärrgrund samt snickerifärg. När vi dessutom kommer att ha en hund i garaget på dom kortare resorna avrådde han från utefärg, lack och så vidare på grund av att dessa innehåller olika sorts gifter. Att jag sen har både spärrgrund och snickerilack hemma gör ju inte saken sämre snarare billigare :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är det inte bättre att lägga på någon form av matta istället för att måla, blir ju mycket tåligare?
 
R

RobbeS

Guest
Tänker lägga på en nålfiltsmatta både på skivan och utrymmet under. Fäster dom med kardborre. Har hittar en modell som är gjord för altaner...
 
Toppen