Vattenlåset i diskhon

Tråd startad i 'Vatten o Avlopp' av Nissed, 9 Augusti 2018.

1. Nissed

Nissed HBK Medlem

Kommun:
    Fagersta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3732
    Jag har en Kabe i760, där vattnet i diskhon rinner ut väldigt sakta. Har spolat rent det med vattenslang och medans jag spolar är det full fart på vattnet, men när jag sedan fyller diskhon och släpper ut vattnet, går det sakta. Någon annan som har samma problem. Det är ett vattenlås från SMEG, som även verkar vara dålig kvalitet på, då plasten vill släppa.

2. KarinochTommy

KarinochTommy HBK Medlem

Kommun:
    Osby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6520
    Prova att slå i några liter kokande vatten. Jag har gjort det och det hjälpte.

3. Lars N

Lars N HBK Intresserad

Kommun:
    Skurup
    Troligtvis avluftningen från gråvattentanken som spökar, stopp någonstans eller veck på en slang
    Prova om det rinner ut bra när du har kranen för gråvattentanken öppen

4. Kaehne4363

Kaehne4363 HBK Projektgrupp

Kommun:
    Danmark
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11694
    Når vores gråvandstank er tom, så løber det vældigt sagte,:( men så snart gråvandstanken er en trediedel til hel fuld så løber det vældigt hurtigt, næsten så det suges ud af vasken (diskhon).:)

Det er endnu ikke lykkedes mig at finde ud af hvorfor. :confused:

5. angan

angan HBK Medlem

Kommun:
    Sundsvall
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    785
    Köp en sån här på Biltema så löser det sig
    Screenshot_20180809-191036_Chrome.jpg

6. coe

coe HBK Medlem

Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3052
    SMEW:s vattenlås är inte roliga. Efter bara några år (flitig användning) började kromningen släppa från plasten. Ett nytt hos Carthago var hutlöst dyrt. Eftersom de används av bl.a Kabe och Adria beställde jag hos lokal Adriahandlare. Betydligt billigare för exakt samma vattenlås. När silkorgen i det nya började se ful ut tröttnade jag.
    Problemet är dålig avluftning i det snäva utloppet. Din problembeskrivning stämmer inte riktigt med de problem jag hade. När lite vatten användes rann det sakta. Vid större vattenmängd, som vid disk, var det inga problem.
    Det var svårt att hitta passande vattenlås, men lag lyckades hitta ett som egentligen är för ett duschkar. Jag fick modifiera lite under bänken för att det skulle få plats. Nu har jag inga problem oavsett hur lite eller mycket vatten jag använder.

Edit: Det här med bilder var inte lätt, fösöker igen.

063_Vattenlås.jpg

062_Originalsil.jpg

7. sacce

sacce HBK Medlem

Kommun:
    Hallstahammar
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5502
    Jag hade samma problem att vatten rann ut sakta från diskhon (ej Kabe)och felet va att avloppsslangen låg lite högre än vattenlåset innan den fortsatte neråt.

8. TonyI

TonyI HBK Medlem

Kommun:
    Norrtälje
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    9365
    Har samma problem på min Carthago. Var köpte du vattenlåset?

9. coe

coe HBK Medlem

Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3052
    Jafo i Lund.
    Måtten passade precis för hålet i diskhon. Eftersom det är ett avlopp för duschkar ingick ingen propp, men den kunde beställas separat. Tyvärr var den nästan lika dyr som själva vattenlåset.
    Det var ett par problem att övervinna. Jafo är ett grossistföretag, så jag fick be min lokala VVS-handlare (Comfort) beställa. Där fick jag även hjälp med diverse adaptrar (kan ses på bilden) så det passade på avloppsslangen. Det största bekymret om du är intresserad är nog att det var en utgående modell. När jag ringde Jafo fanns bara ett par kvar i lager.
    Locket/proppen är en tung pjäs som bara läggs över avloppet. I början stötte man lätt till den med disken så vattnet rann ut, men det lärde man sig snart att se upp med. Som helhet är jag väldigt nöjd, mycket rejälare än skräpet från SMEW.

10. TonyI

TonyI HBK Medlem

Kommun:
    Norrtälje
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    9365
    Nu har jag löst mitt problem med ett nytt vattenlås och bottenventil inköpta på Biltema och Jula för totalt 190:-
    Visserligen får jag nu ingen sil i bottenventilen men istället blir allt mycket enklare att hålla ren samt att jag nu har ett vattenlås som enkelt går att rengöra och tömma.
    bifogar bilder på färdigt montage.
    20180813_160119.jpg 20180813_160241.jpg

kenjon, MiRe, GöranH och 3 andra gillar detta.
  11. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Vinterklargjøring blir med den å skru av undre del på vatnlåsen.

kenjon gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.