• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenläckage

Affa

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Berg
HBK-Nr
20216
Medlemskap
2024
Har en Kabe TM 700 B årsm 2009.
När jag spolar i handfatet så läcker det i skåpet under. (Ej från avloppet)
Har upptäckt att det tränger fram droppar ca 7 mm ovanför mässingmuttern som syns på bifogade bild.
Vet ej vad den röda "manicken" med två anslutna trådar är, kan det vara någon sorts ventil? Vilken funktion har den ?
Hoppas på hjälp av någon , och kanske tips på hur jag ska göra.
Mvh Affa20180605_200356.jpg
 

Grillmaister

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Lund
HBK-Nr
11713
Medlemskap
2024
Det du visar på fotot är till spolningen toaletten. Har inte med kranen att göra. Den röda manicken är en magnetventil. Öppnar nog för vattnet när du spolar toan. Samtidigt som vattenpumpen startar.
Jörgen
 

Affa

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Berg
HBK-Nr
20216
Medlemskap
2024
Grillmaister kan ha rätt, det som förbryllar är att det läcker oavsett om jag spolar i handfatet, dìskhon, duschen eller toan. Efter att jag stängt kranarna sipprar det fram vatten någon minut.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej. Troligen en frostskada på undersidan av magnetventilen. Med din beskrivning av felet så är byte av magnetventil att föredra. Kanske går att limma skadan men osäkert.

Hälsningar Sanddammaren
 

Grillmaister

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Lund
HBK-Nr
11713
Medlemskap
2024
Är nog som Sanddammaren skriver plasten i magnetventilen har spruckit. När du öppnar för en kran byggs ett tryck upp i slangarna. Detta sippra ut från ventilen tills trycket har försvunnit.
 
Toppen