• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för torrbollar

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
  • Vi resonerade i stället som om Torrbollen med sin låga kapacitet kan liknas vid en mycket liten ”golvbrunn” som drog till sig fukt i luften. Och om det som bilen i ditt exempel inte matchar tillströmningen av fukt genom ”2-3 brevinkast”, så är det i stort sett bara i Torrbollens omedelbara närhet man torde kunna uppmäta lägre RH % än utvändigt.
  • Man borde kunna likna det vid att ha ett fönster på glänt och sätta en liten vakuumpump i bilen för att få lägre tryck.

Låter absolut rimligt i ditt resonemang men du utgår här från att torrbollens eller en avfuktarens kapacitet absolut ÄR lägre än fuktvandringen.. Hur vet du det?

Jag börjar låta lite tjatig och min panna börjar bli lite lätt blodig nu :)men det är ju just hur fort/mycket fukt som kan självvandra genom stillastående luft och genom öppningen som är frågan.

På skoj kan vi vända på steken och utgå från att avfuktarens kapacitet faktiskt är högre än fuktvandringen. Då kommer det vara en högre luftfuktighet bara precis vid " brevinkastets" närhet ;). Tadaa..
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Mycket intressant läsning och teorier mina herrar...

Ska man ha torrbollar: Ja eller Nej?

Jag är själv tveksamt till torrbollarna, då jag har fått kondens 2 ggr i min husbil runt ventilerna på taket (som går inte att stänga på något sätt) båda gången när den har varit avställd under tak när jag har haft torrbollar i den. Jag fick ingen kondens när jag glömde torrbollarna ett år.

Kondens är i och för sig inte farligt och går att rensa bort, men det kan lämna fläckar som inte är så snygga...sista gången var jag tom tvungen att montera ner takluckan från badrummet och tvätta ren den med klor och montera tillbaka, då den var helt svart med mögel. Den ser ut som ny igen. Åter igen det är bara på ytan så det går som tur att skölja eller rensa bort.

Så i år struntar JAG i torrbollarna helt i år och täcker bilen med Julas Husbilsöverdrag...vi får väl se hur pärlan ser ut när jag hämtar den. Det kanske blir bättre... eller sämre. Återkommer i så fall när jag hämtar den med resultat.
 

Agneta.S

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
10886
Medlemskap
2022
Nyfiken på hur det gått, vi köpte ett jula överdrag som skulle andas, och satte på den på vår husbil, och hade husbilen på vårt tomt över vintern och vi hade lagt in torr bollar i, men nu när vi drog bort överdraget och gick in i vagnen, så var den full av mögel. så ledsamt.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nyfiken på hur det gått, vi köpte ett jula överdrag som skulle andas, och satte på den på vår husbil, och hade husbilen på vårt tomt över vintern och vi hade lagt in torr bollar i, men nu när vi drog bort överdraget och gick in i vagnen, så var den full av mögel. så ledsamt.

Tråkigt!!!
Mitt i vintern så lär det inte behövas torrbollar och när vårsolen värmer upp husbilen bildas kondens och då kommer inte några torrbollar fixa det.

Dom som tror torrbollarna löste problemet skulle klarat sig lika bra utan!
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Även om tråden om Avfuktning stängdes för fler inlägg innan jag fick tillfälle att bemöta alla misstolkningar av mitt budskap. Så tänker jag trots det inte göra det här heller. Utan gläder mig i stället verkligen åt att det finns så många i HBK som är insatt i ämnat fukt. Samtidigt som det förvånar mig att ingen av dessa (mig veterligen = Brasklapp) tagit upp ämnet Fuktmätning och gått till grunden med det. För då och där kommer ni att finna fakta som kommer att ge er indignation skyhögt över den som mina inlägg har genererat. Men det är inget för känsliga personer.;)
//Conny
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Ställ dig ett par frågor:
Om luften utanför kommer in i bilen innehåller den fukt? Innehåller varm luft mer eller mindre fukt än kall? Vad händer med fukten i den luft som kommer in i bilen utifrån? Kommer en torrboll att lösa det problem du anser dig ha?
Så suger torrbollen upp den i högre takt än husbilen släpper in ny luftfukt
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Mina husbilar, fem st. under årens lopp, har alltid stått ute under vintrarna. Använde torrboll i den första och fick då mögel. Har sedan dess aldrig använt torrbollar och har aldrig sedan dess drabbats av mögel.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Torrbollar ger jag inte mycket för. De blir fort mättade och gör sedan ingen nytta, och ångorna från saltet kan göra skada.
Då är det bättre att använda Silica gel som dessutom går att återanvända.
Köp en förpackning med kattsand som är baserad på Silica gel och fyll i finmaskigt tyg (Gamla nylonstrumpor är bra). och lägg på olika ställen i HB'n.
Man kan väga innan och efter och se hur mycket fukt de absorberat. När de är mättade så lägger man dom i ugnen på lägsta temperatur ett par timmar. Sedan är de klara att återanvändas. År efter år.
Mycket billigare och effektivare än torrbollar.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Torrbollar ger jag inte mycket för. De blir fort mättade och gör sedan ingen nytta, och ångorna från saltet kan göra skada.
Då är det bättre att använda Silica gel som dessutom går att återanvända.
Köp en förpackning med kattsand som är baserad på Silica gel och fyll i finmaskigt tyg (Gamla nylonstrumpor är bra). och lägg på olika ställen i HB'n.
Man kan väga innan och efter och se hur mycket fukt de absorberat. När de är mättade så lägger man dom i ugnen på lägsta temperatur ett par timmar. Sedan är de klara att återanvändas. År efter år.
Mycket billigare och effektivare än torrbollar.
En bra sak, man använde mot imma på den tiden körkortet var nytt (å bilen ”ony” )
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
VARFÖR använder inte proffsfirmor torrbollar i fastigheter/villor/lägenheter när de har fått fukt/vattenskador.
Hur många av HBK medlemmar har haft en vattenskada hemma? Inte monterades in torrbollar då.
Nej, avfuktningsaggregat som får vara igång 1-6 månader tills fuktigheten är nere till rimlig nivå.
Så enkelt är det.
Att då fråga varför inte husbilsfirmor har detta med avfuktningsaggr, säger sig själv.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
VARFÖR använder inte proffsfirmor torrbollar i fastigheter/villor/lägenheter när de har fått fukt/vattenskador.
Hur många av HBK medlemmar har haft en vattenskada hemma? Inte monterades in torrbollar då.
Nej, avfuktningsaggregat som får vara igång 1-6 månader tills fuktigheten är nere till rimlig nivå.
Så enkelt är det.
Att då fråga varför inte husbilsfirmor har detta med avfuktningsaggr, säger sig själv.

Nu jämför du väl äpplen och päron, vid en vattenskada i ett hus är det ju massor av vatten som skall bort, ibland hundratals liter, vi diskuterar
ju att ta bort lite luftfuktighet i ett litet slutet rum.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Nu jämför du väl äpplen och päron, vid en vattenskada i ett hus är det ju massor av vatten som skall bort, ibland hundratals liter, vi diskuterar
ju att ta bort lite luftfuktighet i ett litet slutet rum.
Man torkar inte hundratals liter, givetvis sugs vattnet upp och sedan den fuktighet som sedan finns kvar skall avfuktas.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Man torkar inte hundratals liter, givetvis sugs vattnet upp och sedan den fuktighet som sedan finns kvar skall avfuktas.
Varför? det är sådana stora mängder som är kvar i reglar, betong, bjälkar mm att dom använder värmefläktar.
Som du läst i tråden, skriver många att den lilla husbilen inte är tät, och det är inte det stora huset heller.
Men kunde dom få huset helt tätt, skulle det fungera med väldigt väldigt många torrbollar, men som du förstår blir värmefläktar enklare, därför…
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Varför? det är sådana stora mängder som är kvar i reglar, betong, bjälkar mm att dom använder värmefläktar.
Som du läst i tråden, skriver många att den lilla husbilen inte är tät, och det är inte det stora huset heller.
Men kunde dom få huset helt tätt, skulle det fungera med väldigt väldigt många torrbollar, men som du förstår blir värmefläktar enklare, därför…
nu pratar vi inte om värmefläktar utan Sorptionsavfuktare
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
nu pratar vi inte om värmefläktar utan Sorptionsavfuktare
Citat: ”VARFÖR använder inte proffsfirmor torrbollar i fastigheter/villor/lägenheter när de har fått fukt/vattenskador.” Slut citat Andledningen är exakt den samma, så du kan vara lugn
Annars håller jag med Montreal, det blir bara fruktsallad av det
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Man torkar inte hundratals liter, givetvis sugs vattnet upp och sedan den fuktighet som sedan finns kvar skall avfuktas.

Hur suger man upp det som har gått in i betongplattor och väggar, ner i krypgrunden? Hos oss togs allt med avfuktare, det vill säga det som inte flöt omkring ovanpå!
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Hur suger man upp det som har gått in i betongplattor och väggar, ner i krypgrunden? Hos oss togs allt med avfuktare, det vill säga det som inte flöt omkring ovanpå!
EXAKT med avfuktare! därför hjälper inte torrbollar som hela denna tråd handlar om. Avfuktare är det som gäller som jag har nu skrivit i alla inlägg.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
"Lite fukt" är väl ett understatement. Om husbilen inte är hermetisk tillsluten så delar den ju fukt med en obegränsad volym luft i omgivningen.
Hur många kubik luft innehåller husbilen, hur många gånger byts luften per timma, hur mycket fukt absorberar torrbollen och luftfuktighet behövs. Inte bara att det finns ventilation.
 
Toppen