• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för brand (elcykelbatterier)

Bella4

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
7771
Medlemskap
2024
Då har det hänt det som inte ska hända enligt experterna.

Vi kom hem efter ett par timmars handlande i city. (Husbilen står vid sidan av garaget på tomten med elen inkopplad för laddning men utan värme). Det första som hustrun säger när hon kliver ur personbilen är ”Va konstigt det luktar”. Mycket riktigt så luktade det pyton, kollade i garaget men där luktade det inte något, så vi sa att det kommer nog utifrån någon som eldar. Ingen tanke på husbilen då endast laddning var på så inget kan ju hända?? Dagen därpå så skulle jag hämta en pryl så jag gick in i husbilen och då fattade jag var lukten kom ifrån, HUSBILEN! Jag började kolla EBL-en då laddningsrelät sitter inmonterat i den men kunde inte hitta något defekt på utsidan. Kollade även bilbatteriet men nä inga problem. Tittar under soffan som är till höger innanför dörren där konvertern sitter för att se om något har hänt med den och det är då som jag får chocken, bägge batterierna till våra elcyklar har självantänt och legat och pyrt, som tur är så har de inte slagit eld för då vette katten vad som hade hänt. Batterierna är skötta enligt konstens alla regler och information som jag har fått men det hjälpte bevisligen inte. Så fortsättningsvis så kommer batterierna att förvaras i brandsäkra påsar (var man nu får tag i sådana)
 

Bilagor

  • S1050002.JPG
    9,8 MB · Visningar: 633
  • S1050005.JPG
    5,4 MB · Visningar: 534
  • S1050008.JPG
    5,2 MB · Visningar: 521

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej

Nu blir man orolig. Hur gamla var batterierna? Vad var det för typ av batterier?
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Det kallar jag handhavandefel.Man laddar val batteriet nar det ar tomt sedan drar man ur laddaren.
HaDe Hasse
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Självklart finns det risker med all laddning. Titta bara på hoverboard var ett jäkla skriverier. Laddare till mobiler brinner oxå även laddare till laptop. Ja listan går att göra lång. Går googla upp en lång lista. Men det gäller att se helheten. Sen får man titta på är det nån specifik märke som är mer drabbat. Ju mer det säljs av ett märke ju närmare kommer man till att det händer nått
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er små marginer før slikt skjer med standard Lithium jone batterier, prismatiske eller runde ser ikke ut til å spille stor rolle. Største problemet er at disse batterier inneholder både brennbart materiale og oksygen slik at de kan brenne inne i hermetisk lukkede rom. Husk alle historier om brann i mobiltelefoner, det er alltid samme sak. En minimal produksjonsfeil og brann under ladning oppstår, både Apple og Samsung har hatt sine serier med problemer grunnet dette.

Skal en sikre disse store batteriene 100% så må de lades inne i brannsikre skap, eller ute i fri luft med trygg avstand til brennbart materiale. Heldigvis er det ikke mye åpen flamme ved batteribrann så på en sykkel ved husveggen går normalt bra.

Selv nedsenket i vann kan det bli brann, det har et par branner i Tesla biler vist. Hel er det kjølematter mellom battericellene hvor det sirkulerer vann med frostveske.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Tack för att du delar med dig av händelsen. Och skönt att läsa att det gick bra trots att det var så nära katastrof.

Det framgår inte av din berättelse om även cykelbatteriernas laddning var påslagen eller om de bara låg förvarade utan att vara inkopplade.

Jag tanker inte spekulera i orsaken utan försöker dra lärdom av din berättelse. Vi kommer efter detta se till att bara ladda våra cykelbatterier när vi är hemma och vakna. Nu har vi visserligen batterier från annan tillverkare (Bosch närmare bestämt) men konsekvenserna av en brand är för stor för att inte ta på allvar oavsett storlek på företag som tillverkat batterierna och laddaren.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Laddade mina tidigare batterier via inverten. Då blev batterierna varma och jag fick köpa nya. Trots att det var pure sinus. Köpte en ny 300 watt inverter på K&C som det var ännu bättre sinuskurva på. Nu fungerade det.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Ojojojoj nu blir man lite reserverad när det gäller laddning av dessa batterier men vore intresserad av att veta vad det var för cyklar och om det laddades via inverter eller via direkt på 230volt om det spelar någon roll
 

Bella4

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
7771
Medlemskap
2024
Jag var nog lite otydlig när jag skrev första inlägget, såhär är det: Batterierna låg i husbilen utan (alltså ingen laddning på utan endast förvaring) laddning då de var fulladdade vid förvaringen, vilket ska vara det optimala enligt experterna. Ingen värme är på i husbilen vilket inte ska behövas då alla batterier är fulladdad. Cyklarna är inköpta från ett företag i Helsingborg, men jag tror inte att det spelar någon roll då batterierna med största sannolikhet tillverkas av ett fåtal företag i Kina. Laddning av batterier har bara gjorts med std-laddaren som följde med vid köpet och endast under "vaken" tid och i vägguttag , inte genom konverter. Nu så ska jag jaga rätt på en typ av laddningspåse som batterierna får plats i. Det finns en typ av laddningspåse som används av modellflygare som kör med Li-Po acca som ska vara brandsäkrar. Batterierna var c:a 3 år gamla. Cyklarna har rullat ungefär 15-20 mil.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Otroligt!! och att det drabbar båda batterierna ungefär samtidigt. Kanske läge att återrapportera till säljaren av cyklarna och höra hur de ställer sig till det. Det är ju 3 års reklamationsrätt.
 

Bella4

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
7771
Medlemskap
2024
Det var nog så att batterierna stod tätt intill varandra och det ena började att glöda så värmen spred sig till det andra som stod tajt intill. Det batteri som är minst deformerat så finns det fortfarande full spänning i då man titta på LED-dioderna som fungerar som spänningsindikator. men obrukbart pga. deformationen.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Det här är bara början. Nu propsar regeringen på att Svenska folket ska köpa miljövänliga el-bilar.
Brinner inte bilar och batterier upp så räcker väl inte strömmen i Sverige till att ladda alla dessa el-bilar.
Framtiden ser inte ljus ut i alla fall.
 
Toppen