• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varm plåtis för vinterbruk

F

F.d. 56341

Guest
Är på jakt efter en året-runt-plåtis, ngn som har erfarenhet och kan rekommendera någon?

Fredrik
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Varm plåtis för vinterbruk

Tror La Strada är det bästa alternativet när det gäller plåtisar och bäst isolering.
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Varm plåtis för vinterbruk

Själva åker vi Pössl sedan ett antal år. Vår tidigare Pössl 2win från 2009 tyckte jag var kall på golvet och ojämn i värmen när det började kyla på ute, nu pratar vi - grader. Vår nya Pössl Roadcruiser från 2016 däremot känns helt annorlunda, inte alls samma kalla golv och jämnare värme i bilen ( Beställde med CP plus till Truma värmaren och 6kw samt elpatron). Troligen har man isolerat bilarna ännu mer än tidigare, vet ej om det är så men det känns helt annorlunda. Men som jag förstått så är La Stradan ännu mer isolerad, men betingar också ett helt annat pris.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Varm plåtis för vinterbruk

La Strada Avanti C och EB har båda dubbelgolv och extra isolering, enda plåtisar på Fiat som har det, tror jag. Mycket dyrare är Regent och Nova serien på MB, också med mycket bra vinter-egenskaper. Själv hade jag Avanti C under 4 år, åkte 6500 mil med helårsbruk, utan problem ner till -15 grader. Sen kan man beställa vinterisolerade bilar från några av de små producenterna i Tyskland som HRZ t.ex, men de blir dyra.
 

siczac

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Eslöv
Sv: Varm plåtis för vinterbruk

Westfalia Columbus har om du beställer Vinterpaketet: Vattenburen dieselvärmare med både konvektorer medfläktar som blåser värme när det behövs OCH vattenburen värme i hela golvet. Så vitt jag vet är de den enda seriebyggda Plåtis som har detta. Vi har aldrig frusit på vintern i vår bil och med golv som 25 grader varma så har vi inte heller frusit om fötterna.
Med vänlig hälsning, Anders
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Sv: Varm plåtis för vinterbruk

Hej var på väg en sväng nu och märkte att min golv var fuktig ( kondens kanske ) märkte att plastmatta och filsmatta var blöt !! Kanske för mycket värme i plåtisen eller vad kan det vara?? Varm i bilen och kalt under bilen?? Mattan var fuktig behöver hjälp. Volker. Jag hoppas att ni förstå mig :confused:
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Varm plåtis för vinterbruk

Troligen något läckage eller vatten från kylskåp. Kan inte tänka mig att det kan bli så blött av kondens. Kolla i skåp och vid toalett, kolla utifrån toatanken. Vi råkade ut för läckage vid en slangkoppling vid frostvakten. Upptäckte det med en gång, bytte en vinkelkoppling i plast som inte tätade.
Som sagt, känn runt på golvet...
Med vänlig hälsning, Conny J
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Sv: Varm plåtis för vinterbruk

Hej Conny Underkylskåpen och toaletten alt är torr det är bara fram för kylskåp (komressar kylskåp 12V) vi hade det kanska varm och fläckten utblåst sitta under sängen ganska nära kylskåpet alla vattenledningar är torr Volker
 

Catharina

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
6304
Medlemskap
2024
Hej!
Vi har också en Westphalia Columbus med vinterpaket. Fantastisk värme. Men tyvärr fryser avtappningskranen till gråvattnet fast redan vid några minusgrader. Undrar om du inte har detta problem? Eller har du hittat en bra lösning på problemet?
Hälsningar
Catharina
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Jag kör LaStrada med dubbelgolv året runt. Värmen är aldrig problemet.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Med tillräcklig effekt kan även ett tält bli behagligt. ( provat i repmånad i -44)
Jag skulle satsa på ordentlig effekt, både gasol men framförallt dieselvärmare.

Det finns inte så mycket att göra map isolering, det gäller även en "top of the line" som Concorde.
Lövtunn isolering jämfört med ett hus.

Skicka in mer Kw och det blir varmt och gott.
 
Toppen