• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vargspår - eller?

F

F.d. 8325

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Tack Vargen....... för utan dig, så skulle jag inte ha mina livskamrater som en familj och som då har berikat mitt liv sedan barnsben.

Och det har verkligen varit en lärorik och underbar resa ända från start med era "kusiner" runt mig..... och min kunskap om dig har vuxit för varge år, och den kunskap har gjort mig fri från fördomar och rädsla !

Vid minst två tillfällen har ni besökt mig och vandrat omkring i denna vackra blandskog, även om eran resa förmodligen blev lite fel...... och för ca 15 år sedan stannade en hane kvar i 5 dagar, när då min ena rottistik gick precis in i höglöpet. Du hadde din liggplats 60 meter från huset....innan du förmodligen förvirrat och kärlekskrankt strövade vidare.

För några år sedan fick jag äran att på en skoggsstig i ett annat län, träffa en av era tikar på 6 meter avstånd......och där stod vi och tittade på varandra i ca en minut, innan du sorgligt nog vände om i skyggande oro och lämnade mig. Men dina kloka och vackra ögon glömmer jag inte.

Från oss alla, till er alla.... en önskan om fortsatt gott liv i eran del av naturen !

mvh Stig med vänner !
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vargspår - eller?

Vi får inte glömma vårt grannland Norge som vi delar vargflocken med.

Vargtass
4 cl vodka
10-12 cl tyttebærsaft

Bland alle ingrediensene I SV shaker, Rist og sil över I et rocksglass.

/Ha de
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Vargspår - eller?

Krinil! Den strutsen jag är har jag i alla fall tagit ställning och lyckats ropa underifrån sanden att vargen bör få en livsmöjlighet även i Sverige. Jag förstår att du inte respekterar min åsikt när den avviker från din. Jag har inget problem med det!
Jag har fått uppfattningen att du tycker om vargen men att den inte bör få leva i hela Sverige, eller har jag fattat fel? Och det går inte att hindra vargen från att den då och då vandrar ner till Skåne.
Om vargen inte får den livsmöjligheten, måste den försvinna, med våld. Hur otrevligt du än tycker att det låter så handlar det om utrotning. Har jag fattat fel igen?
Du är väldigt noga med att berätta hur mycket du vet, hur mycket du har sett (mer än andra), vad andra bör få veta och vad andra skall tycka. Men när det gäller vargens existensberättigande svävar du på målet. Ta nu av dig dina skygglappar och svara istället entydigt!
Bör vargen försvinna från Sveriges territorium eller inte?
Julian som respektera din åsikt.

JerryLing!
Jag är ingen jägar/jakthatare, jag är ingen miljömupp, jag är ingen vargkramare!
Men jag är bekymrad över inställningen att vargen skall utrotas i Sverige! Och när den är det! Vem står näst på tur? Björnen? Lo? Järv? Räv?

Nu har den här tråden plötsligt ändrat karaktär och månge försöker hälla sprit på vågorna men jag kunde inte låta bli att slänga en sista fackla. Beklagar!:rolleyes:
Julian
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.833
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vargspår - eller?

Julian. Hade du ägnat lika mycket energi att läsa mina inlägg som att formulera dina egna, hade du inte behövt ställa frågan. Din sarkasm blir också väldigt tråkig att läsa ibland. Du anser vidare att jag försöker mästra vad andra ska tycka bara för att jag framför mina egna, ofta välgrundade åsikter. Jag tror helt enkelt det är tvärtom. Du har betydligt svårare att förstå andras åsikter än vad jag har och väljer då att bli sarkastisk när argumenten tryter. Du är dock orädd och debattglad, så jag hyser hopp om dig! :msn_laugh:

Krister N
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Vad korkad jag är!
Jag vet om problemet men startar ändå en debatt med ett par i mitt tycke, oskyldiga bilder, som inte kan utmynna i något annat än ovänskap. Sanningen är sällan vit eller svart, snarare lite grå.
När det gäller varg, så räcker det med att säga ordet för att folk är beredda att slita sönder varandra. Inte bara verbalt utan även fysiskt.
Jag tänker på de rena mordhot som förekommer mot i första hand de jägare som utför skyddsjakten som bestäms ovanifrån men även de tjänstemän som tagit beslutet. Några hot så allvarliga att man från polishåll har startat förundersökningar som i alla fall så vitt jag vet, inte lagts ner än.
Jag tänker även på de rabiata organisationer som förekommer i mellansverige och vars livsuppgift tycks vara att skydda vargen till varje pris. Organisationen innehåller bl a poliser och direkta hot mot oskyldiga människor förekommer ofta. Människor som av misstag har hamnat på fel plats vid fel tidpunkt.

Funderingar finns även om varför det anses så mycket värre att döda en varg för att försvara sina får, än det är att slå ner en över 80 år gammal dam, misshandla henne och ta hennes pensionspengar som hon skulle haft till sin hyra.
Mannen i exemplet hade fått tio av sina 30 får rivna och fick sex månaders fängelse och hans vapen förverkades.
Den yngre av de tre som så modigt slog ner den gamla damen fick tre månaders fängelse. Han ansågs ha haft personliga problem.
Även allmänheten reagerar likadant på många sätt. Misshandel förekommer ofta. Man höjer knappt på ögonbrynen längre, medan det ännu så länge anses hemskt att försvara sina ägodelar och sin inkomst mot vargen.

Varför anses inte fjällräven lika viktig som dess större "kusin"? Den har levat sitt undanskymda liv med en numerär som vida understiger antalet idag levande vargar, sedan 50-talet.
Varför diskuteras inte inavelsproblematiken hos fjällräven? Varför satsas inte dessa enorma summor på att göra livet lite lättare för arten ifråga?
Fjällräven är oerhört stationär och en hane kan sitta på sin fjälltopp och titta på "sin" hona på den andra fjälltoppen, utan att traska dit för att göra mer fjällrävar.
En kvalificerad gissning skulle kunna vara att detta bedårande vackra lilla djur, inte är lika spektakulärt som vargen.

Min personliga uppfattning är att bl a massmedia har valt att höja just vargens "status" - om uttrycket accepteras - till knähund, genom att visa hur ofarlig den djurparksuppfödda vargvalpen är. Reportern sitter och gullar med detta faktiska rovdjur i den högre klassen som om det vore en Shi-Tzu.
Detta anammas genast av alla de som anser att naturen upplevs bäst från TV-soffan och vilkas numera är i klar majoritet jämfört med de som lever av och med naturen och dess invånare.

Vi har hört historier om möten med helt ofarliga vargar och jag har ingen anledning att betvivla dessa! Men en fråga som hela tiden återkommer i mina tankar, är vad som händer den dagen den fredliga vargen är sjuk eller gammal, vilket den har stor möjlighet att bli så länge vi inte får jaga vargen som vilket annat djur som helst. Vad händer den dagen den inte orkar ta sina får, hästar, hundar eller älgar för att överleva?
Då ska den avlivas, sägs det. Men vem avgör när det är dags? Alla vet vi hur segt kvarnarna kan mala. Vargen är lika hungrig medan dessa kvarnar står still för att ansvariga har semester.
Att det kommer att hända olyckor med människor inblandade hyser i alla fall jag inga tvivel om. Däremot anser jag inte att risken att drabbas är särskilt stor. Det tycker nog inte den som kommer att drabbas heller, å andra sidan.

Frågan om hur man gör vid eftersök på trafikskadade vildsvin har kommit upp. Det är en fråga vi diskuterade länge och kom fram till att var och en får ta beslut om eftersök ska startas eller ej.
Inte om det ska göras överhuvudtaget, utan om det ska ske i mörker eller om man ska vänta till dagsljus. Att det ska ske fanns ingen tvekan om!
Vi var alla överens om att med tanke på att tredje person hyser stor risk att av misstag komma för nära nassen i fråga, så skulle eftersök startas även nattetid, med de oerhört stora risker det faktiskt innebär.
En frisk gris är inte särskilt farlig medan en skadad kan vara ett direkt dödshot om det vill sig riktigt illa. Artären i låren sitter ytligt på människor och det är ofta i närheten av denna grisen träffar med sina betar.
Hundar skadas och dödas vid främst eftersök på dessa djur. Jägaren likaså.
För min del högaktar jag dessa människor som ger sig ut för att förkorta ett djurs lidande, fullt medvetna om riskerna. Själv har jag av olika orsaker slutat med eftersök. En av orsakerna var att jag mådde för dåligt av att se dessa arma djur lida dessa helvetes kval.

Skillnaden mot att hundar dödas av varg, är att grisen försvarar sig medan vargen enligt många kunniga människor, jagar hundar aktivt. Den har lärt sig att en skällande hund betyder mat eller inkräktare.

Ludde. Vi brukar vara överens om det mesta och hoppas att vi kommer att vara det även i framtiden men jag måste säga att du faktiskt har fel, när du säger att djur stressas av hundar. Det kan givetvis förekomma i vissa fall. Vid jakt på gris med allt för tuffa hundar kan vara ett sånt exempel.
Men normalt har bytesdjuret inga problem med att en hund följer efter, alternativt står och skäller.
En hare lurar bort en hund hur lätt som helst, så hunden blir väldigt långt efter. En stressad räv går i gryt tämligen omgående. Rådjuren springer en liten bit, stannar och lyssnar efter taxen som förföljer den, käkar lite och hoppar vidare. Älgen springer ifrån vilken grå ulltuss som helst om den vill. Det är inte så ovanligt att en älgkalv lägger sig ner medan hunden står vid sidan om och skäller.
Självklart förekommer undantag men i normalfallet är det så.
Stress går ju att mäta om man vill.
Jakthundsaveln arbetar kontinuerligt med att få fram så ändamålsenliga hundar som är möjligt. Jakten och jägaren har dessutom allmänhetens många gånger onda öga på sig, som få andra fritidsintressen i det här landet.

För egen del önskar jag avsluta denna debatt med att säga att vargen jag nämnde tidigare utanför Kalmar, var igår fem mil närmare oss, utanför Tingsryd bara ett par dagar senare.

Slutligen kan jag återigen bara beklaga att jag inte tänkte mig för, när jag lade in de inledande fotona. Det ska inte hända igen.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vargspår - eller?

Jag har inte påstått att hundar stressar viltet, det jag sa att pyschjakt inte stressar djuret. Det är upp till var och en att bedöma om hunden stressar eller ej, jag kan tänka mig att det också beror på hur hunden agerar.
Vad jag menade med jakt på bättre vilkor är att det är mer fairplay jägare-djur. Med hund har ju jägaren betydligt större chans att fälla ett byte.

Vill bara nämna att vår vinthund, en greyhound, lyckades stressa ihjäl en hare en gång, hunden hade smitit ut från tomten och ut på åkern, där sprang den efter en hare, plötsligt stannade haren och även hunden, hunden satte sig still och väntade på att haren skulle fortsätta "leka", men den hade nog fått en hjärtattack, för den var stendöd...kan nämnas att hunden var en tävlingshund, van att springa på kapplöpningsbanor efter en motordriven låtsashare...detta hände för längesedan, någon gång i mitten på 70-talet!
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vargspår - eller?

Eftersom den här debatten och andra som jag läst verkar basera sig på känslor och tyckande.
Vill jag lägga in några tankeväckare i diskussionen.

Vargattacker mot människor i Sverige

Relativt få fall av attacker av varg mot människor i Sverige med dödlig utgång har ansetts styrkta, emellertid har några historiska fall ansetts som väl underbyggda.

Jon Svensson, 4,5 år, dödad den 17 december 1727.
Jon Ersson, 9 år, dödad den 6 januari 1728.
Borta Johansdotter, 12 år, dödad 1731.
Nils Nilsson, 8 år, dödad 1763.
Källa:Wikipedia

Människan är planetens talrikaste och mest spridda större rovdjursart

Dessutom den i särklass farligaste. (bla fotbollshuliganer)
Inte minst för sina egna artmedlemmar.
Människan är också den enda rovdjursart som aktivt, och i stor skala förstör sin egen och andra djurs livsmiljö.
Källa:de 5 stora

En av tre människor som vistas i vargområden är rädda för vargen, trots att det är nästan 200 år sedan en varg attackerade en människa i Sverige, det handlade då om en tam varg. När det sker vargattacker i andra länder handlar det om vargar som smittats av rabies eller som blivit vana med människor.
Mest positivt inställda till varg är män i åldrarna 18-25 år. Mest negativa är kvinnor över 65 år. Men allra mest rädd för vargen är jägarna, enligt de undersökningar av
Jens Karlsson från SLU:s forskningsstation Ett centrum för vilt- och landskapsekologi i Sverige/Viltskadecenter

Hundar kan stressa djur

Löshundsjakt innebär att hunden driver ett för jägaren eller jakt­laget tänkt jaktbyte, ofta över stora områden och under lång tid. Syftet är att bytet förr eller senare ska komma inom jägares skotthåll.
Sverige är ett av få länder som tillåter jakt med lösdrivande hund.

Lösdrivande jakthundar råkar ut för olyckor i mycket högre omfattning än andra hundar. Typiska jakthundraser toppar olycksfallsstatistiken år efter år, trots att bara 10–15 procent av landets alla hundar är jakthundar i aktiv ålder. Under 1997–2010 reglerade försäkringsbolaget Agria 15 700 skador på hundar förorsakade av trafik, vådaskott och vilda djur. Eftersom Agria försäkrar färre än hälften av landets hundar, torde det verkliga antalet skador av den typen vara mer än dubbelt så stort.

Oskolade jakthundar jagar inte alltid selektivt, utan ofredar vilda djur som det inte är tillåtet att ofreda eller förfölja.

Hårt packad snö kan tendera att bli till skare på vissa håll. Hundar kan på skare ha lätt att röra sig medan klövviltet får problem. Detta skapar stress och onödigt lidande hos djuren.

Till sist

Kanske det är kunskap och upplysning som saknas och dålig förståelse från politiker och makthavare om hur landsbygden fungerar. Det kan också bero på fördomar som graserar på vissa håll om att statsbor skall sköta sitt och inte lägga sig i jakt, viltvård och natur. Det blev en lååång harang det här men kändes nödvändig.

Sen till Jappe och andra som rör sig i Spanien se upp för gråben (ca 2000st) och skära elefanter.

/Bosse
 
Senast ändrad:
Y

Yjons

Guest
Sv: Vargspår - eller?

HAV TRÖST. PARADISET ÄR NÄRA !

Enligt en konferens "large 2012-Wildlife Watching" i Stockholm finansierad av naturvårdsverket och påhejad av Svenskt Näringsliv genom chefsekonomen Stefan Fölster är framtiden för svensk landsbygd "Rewilding". Många människor som lever och verkar på landsbygden skall ersättas av naturguider och "upplevelseevent". Jakt som ger kött skall ersättas av elektroniska vapen där "jägaren" efter jakten kollar i en dator hur jakten gått medan djuren oskadda springer vidare i Skogen.

Tillbaka i "jaktcampen" kan man sedan jämföra och tävla med sina jaktresultat medan djuren springer vidare. "Det här kan bli en jättestor grej, spådde Stefan Fölster som menade att vi måste skapa områden med färre människor och mer bytesdjur samtidigt som Sverige har för få rovdjur"

Som sagt, detta är uppfattningen hos en del av våra makthavare. I fortsättningen kanske det är enklare ändå att sitta i "campen" och spela tv-spel så slipper man bli fuktig om fötterna.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Vargspår - eller?

yalla yalla

Nu är du nog felinformerad

"Nej, det går inte att säga att jakthundar skulle råka ut för fler olyckor än andra hundar. Det går inte att dra sådana slutsatser av Agrias statistik och det är väldigt olyckligt att man felaktigt använder våra uppgifter som ett slagträ i debatten, säger Cecilia Winter vid Agria."

Naturskyddsföreningen vill reglera löshundsjakten - Svenska Jägareförbundet


Vad gäller att hundar skulle stressa villebrådet så är du ute och cyklar tycker jag.
Ett djur som blir stressat av hunden bär iväg genom flera socknar och det är inget som jägarna vill ha.
Ställande älghundar ska ha ett lungt skall och sätt som får älgen att stå still.
En drivande rådjurshund ska ha ett långsamt och spårnoga drivsätt om man vill ha kvar drivdjuret i såten och det vill man.
Det finns med andra ord stor anledning för jägaren att jaga med en hund som inte stressar djuret.

Du kanske ska vara mer källkritisk :msn_laugh:

Ha det /Jerry
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Förlåt!
Kommer vargarna att utrotas nu?

Nä, kan tänka mej att komprimissa, om vargen fördelas över hela landet så kan jag tänka mej ett revir här i västmanland samt licensjakt på överkottet samt problemvargar/revir som gör skada på tamdjur.
Det är inte alla vargar om ställer till det ,vi hade tidigare ett revir här om kring som inte ställde till problem, det är sådana vargrevir som ska premieras.

Kan du tänka dej en kompromiss? :yes:

/Jerry
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vargspår - eller?

Förlåt!
Kommer vargarna att utrotas nu?

Nä, kan tänka mej att komprimissa, om vargen fördelas över hela landet så kan jag tänka mej ett revir här i västmanland samt licensjakt på överkottet samt problemvargar/revir som gör skada på tamdjur.
Det är inte alla vargar om ställer till det ,vi hade tidigare ett revir här om kring som inte ställde till problem, det är sådana vargrevir som ska premieras.

Kan du tänka dej en kompromiss? :yes:

/Jerry

Jag är inte gudfader så jag råder inte över naturens gång. Kompromisser brukar inte bli bra, brukar bara bli s-kit. Men för din skull så kan jag tänka mej en en sån lösning :msn_fingerscrossed:

/Bosse
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Vargspår - eller?

Hos oss i Kilsbergen finns det mycket varg. Inte ofta, men 5-6 gånger de senaste 3 vintrarna när jag och Pyrenéerhunden Selma är ute i skogen, ca 150 m från bostadshuset, möter vi ett vargpar som är väldigt nyfiken på oss.
Vi har inte kommit närmare varandra än ca 25-30 meter, tittar på varandra ett par minuter och sedan springer de iväg.

Första gången var jag en aning osäker, men nu, med tanke på Selmas storlek (skyddshund mot varg), så finns ingen anledning till oro.

Jag är tacksam för att få uppleva fascinerande vilda djur här i Kilsbergen.
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Härligt med vilda djur i anslutning till bostaden, speciellt om man har pyrenéerhunden Selma som sällskap. Lite otrevligare kanske med närgångna vargar när man rastar mopsen Molly. Enligt vargfakta.se har många hundar fått sätta livet till med eller utan huse eller matte i närheten.
 
Toppen