• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför måste man backa in husbil på campingplats?

Tikken67

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
26143
Medlemskap
2024
Att husvagnar ska parkeras med draget utåt förstår jag är av säkerhetsskäl så man snabbt ska kunna flytta den. Men husbilar förstår jag inte varför? Går ju lika fort att backa ut den vid ev brand eller dylikt.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
En tanke:
När brand utbryter blir det även kaos, alla skall bort från platsen så fort som möjligt.
Står husbilarna med nosen utåt har man bra sikt och kan manövrera undan uppdykande hinder som kan vara andra husbilar. Skall alla backa ut med den begränsade sikt som är bakåt, då blir det ännu större kaos.
Kan vara en tanke.
 

Tikken67

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
26143
Medlemskap
2024
Hehe, vi var nämligen till Ullared förra veckan och blev tillsagda av camping personal. Anledningen till att jag körde in bilen var 1.elstolpen satt för långt bort hade jag backat in så hade inte kabeln räckt. Eller haft typ 1 meter markis att veva ut till grannenstomt :) 2.ville ha em-kvällssol. Nu spelade det inte så stor roll då vi ändå var på väg hem /Kari
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Hehe, vi var nämligen till Ullared förra veckan och blev tillsagda av camping personal. Anledningen till att jag körde in bilen var 1.elstolpen satt för långt bort hade jag backat in så hade inte kabeln räckt. Eller haft typ 1 meter markis att veva ut till grannenstomt :) 2.ville ha em-kvällssol. Nu spelade det inte så stor roll då vi ändå var på väg hem /Kari
Jo den personalen kan dra till med va som helst , jag ville ha en plats precis när man kommer in på campingen till vänster , dom svarar nej där får inga husbilar stå ,då frågar jag varför , efter mycket svamlande kommer en liten kille ur personalen fram och säger : Det beror på brandrisken , vad menar du frågar jag , efter ytterligare svammel så försvinner han tillbaka in i gömmorna. Man behöver ha torrt på fötterna innan man uttalar sig. Jag kommer inte att besvära den campingen mer med en husbil.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
varför räcker det inte med de platser som är avsedda för ändamålet ? jag ville stå vid entren en gång men det fick jag inte ? varför frågade jag då ! därför då kan ingen komma in o handla fick jag till svar ! konstigt svar ?
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Jag förstår att du surtecruisers inte har varit på Campingen i Ullared efter ett sådant svar :twitcy:
 
4

4 JO

Guest
Om även husbilar backar in så får samtliga ekipage bodörren åt samma håll och det blir lättare att hålla 4 meters gränsen på campingplatser, vilket är en rekommendation av brandmyndigheter.
Oftast så är ju campingplatsen utformad så att man står 2 på djupet och backar alla in så får man en sicksack uppställning av alla.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Campingpladsen i Ribeauville i Alsace forlanger at alle bakker ind. Og så skal man holde med forhjulene på asfalten på vejen. På den måde bliver græsmattan ikke ødelagt. Det kan der være en vis logik i.

PS! I byen Brande i Danmark har Siemens en vindmøllefabrik med over 1.000 ansatte. Det er et krav at alle bakker ind på parkeringen. Dette for at undgå kaos og ulykker, når alle gerne vil hjem på en gang til fyraften. Hvis man ikke kan eller vil bakke ind på parkeringen, så bliver man sagt op og må finde andet arbejde.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Det är väl bara till att följa de regler som gäller dit man kommer. Sedan att de inte kan ge en bra förklaring kan vara att det är en sommarjobbare som sitter i lucka eller jobbar på campingen och inte ha all info. Man kan ju ifrågasätta allt om man vill bara för det inte passa en.
 
Toppen