• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var kan man köpa en tändare till kylskåpet

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Helt plötslig så vill inte kylskåpet sluta tända, det låter och blinkar oavbrutet nu och suger ur bodels batteriet. Annars fungerar kylskåpet bra, märker inget fel förutom tändaren som hakat upp sig(den skapar gnista en gång i sekunden typ) för den tror att lågan inte brinner.

Misstänker att denna på bilden nedan är trasig, jag kan dock inte finna vart man köper en ny?

Någon ide?

Tändaren art.nr: 07000415
IMG_20180620_084725.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20180620_084725.jpg
    IMG_20180620_084725.jpg
    1 MB · Visningar: 31
  • IMG_20180620_084725.jpg
    IMG_20180620_084725.jpg
    1 MB · Visningar: 30

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Att tändaren inte känner av att lågan tänt, kan också bero på sot i brännaren med tillhörande komponenter.

Om det trots allt är "gnistburken" det är fel på (det vanligaste felet på dessa är, att de inte ger gnista), så köper du en ny på det företag som säljer reservdelar till det kylskåpsfabrikat (vanligtvis Dometic eller Thetford) som du har.

Säkerligen kan också närmaste husbilsåterförsäljare hjälpa dig att beställa en ny.

Pålle
 

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Har du ett kylskåp som kan gå på 12V/230V/gas? Då finns förmodligen ett knappval på vilket du vill köra och ett automatval. Skulle du ha valt exempelvis Automat så kan det vilja köra på gas om du kopplat bort 230V från bilen. ( tändningen avslagen) är gasen då avstängd så försöker den tända ändå.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
jag skruvade isär brännare och gjorde rent angående sot i brännaren. tycker allt ser ut som det borde annars, kylskåpet släcker också och tänder lågan då kylskåpet är kallt och för varmt.
Hmm tänkte om man kan få nått tips att köpa nytt tändblock (bilden) t.ex på tradera eller alibaba , lite billigare än orginal
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Det skulle lika gärna kunna vara tändsäkringen som är felaktig eller flyttat sig ur sitt läge.

tändsäkringen , är det den som man sticker in i elden?, ser att det är två saker som måste vara i elden för att gnistan ska uppstå mellan dem, såg också att om den ena var för nära väggen(där elden brinner) så hoppar gnistan till väggen, kanske gnistan ska hoppa till väggen??
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Tändsäkringen skall "sitta i elden" & den fungerar på det viset att när den kallnar (släckt låga) så stänger den gasen. Justera så att den sitter rätt & prova. Gnistelektroden kan man särskilja på att den brukar vara spetsig & sitta i ett keramikfäste. Om tändmodulen hela tiden försöker tända så bör man kunna se elektroden gnistra.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
kontaktade Domestic Electrolux och man kan inte köpa reservdelar utan måste gå via en serviceverkstad.
Jag behöver del 498 eller 442B till produktnummer (PNC) 92108609000 / Modell RM6401L men icke sa Nicke måste betala en verkstad för detta.
Någon ide om detta vore kul, chattade med dem och fick rådet att köpa nytt kylskåp mycket besynnerligt
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
shit sant jag kan beställa den men så formulerade sig inte Domestic support.
750kr för gnistburken. jag drog ur (röda) sladden till gnistburken tillfälligt så den håller tyst och slutar äta batteri.

Det är en röd, svart och blå kabel till den, den svarta går till lampan frampå kylskåpet för att indikera att tändning ännu inte skett. Den röda går till vredet där man väljer gas/230v/12v.

Men hur får gnistburken reda på när den ska sluta tända, har det med tändvakten (som är instucken i elden) att göra, att när den blir varm så slutar (röd) kabel att ge gnista signalen?
 
F

F.d. 14324

Guest

En liten idé, jag hade ett liknande problem förra året med vår kyl då gnistburken jobbade konstant.
En skillnad för mig mot dig är att vår låga inte brann och det låter på din beskrivning som att kylen fungerar som den ska för övrigt.
Jag fick tipset här i Hbk att slå av strömmen helt till kylen en stund och därefter slå på strömmen och starta om kylen på gas, det fungerade för mig och kylen har fungerat sen dess, och det kostar inget att testa. :)

Mvh jocke
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Troligtvis är automatiken av det slag som känner av att lågan brinner korrekt, genom att joniseringen i luften förändras. (Förändringen består i att resistansen/kapacitansen - vet ej vilket av det som gäller - mellan tändstift och "jord" ändras när lågan brinner korrekt.)

Om lågan inte brinner korrekt, blir förändringen så liten att att automatiken inte vet att lågan tänts.

Rengöring av brännare och tändstift brukar hjälpa.

Lågvakten, som består av en termoelektrisk kropp, instucken i lågan, har inte med detta att göra. Dess funktion är att hålla magnetventilen som släpper fram gas öppen så länge som lågan brinner. Om lågan slocknar, släpper hållindningen och magnetventilen stängs så att gas ej kan strömma ut.

(Även andra varianter på automatik kan förekomma, men det ovan beskrivna är det vanligaste...)

Pålle
 
Toppen