• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Val av tjänsteleverantör i fibern?

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Vi behöver hjälp med att välja någon av nedanstående leverantörer som skall leverer internettjänster hem till oss via fiber.

Inga andra är valbara, och priserna är samma.

Arkaden
Bahnhof
Bredband2
Alltel
T3

Ett rykte säger att Alltel har eller skall köpa upp T3
//Conny
 
4

4 JO

Guest
Sv: Val av tjänsteleverantör i fibern?

Arkaden är ju Sundsvallsbaserat vilket borde vara bra för Sundsvallsbor, de har ju också ett bra samarbete med ServaNet som ju äger fibern i stan.
Jag hade dem i den fastighet där jag hade mitt företag tidigare.

Kan väl tycka att de var inte supersmidiga att arbeta med, bl.a så var noderna som var installerade i fastigheten för underdimensionerade och skapade störningar lite för ofta för att jag skulle vara nöjd.

Oftast prioriteras ju ändå företag så jag kan misstänka att det kanske är en aning sämre för privatpersoner.

Jag hade nog stått i valet mellan Bredband2 och Bahnhof som jag har goda erfarenheter av båda två.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Sv: Val av tjänsteleverantör i fibern?

Hej, vi hade Bahnhof i 8 år i bydalen och inte ett fel!
/Matti
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Val av tjänsteleverantör i fibern?

Vi har haft T3 i flera år och det har varit jättebra. Inga problem alls. Dessutom ett bra pris. Skulle välja samma igen utan att tveka.

T3, AllTele, Delgate och IT-Total går ihop och bildar ett nytt företag under namnet A3.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Val av tjänsteleverantör i fibern?

Bara dåliga erfarenheter av Bahnhof. Bra när inget krånglar men när det inte funkar och felet ligger hos dom blir det trist.
Vi är tre i familjen som har Bredband 2 och där har det fungerat bra även när något har strulat. Enda nackdelen är att supporten känns underbemannad vissa tider, t ex när alla kommer hem på eftermiddagen och ringer.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Val av tjänsteleverantör i fibern?

Läs de allmänna villkoren om rätten att justera priserna. Men även om det finns vite om internet inte fungerar.
Lennart
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Val av tjänsteleverantör i fibern?

Arkaden, sundsvallsbaserade, lite omständigt att som företag jobba mot dem eftersom de vill göra allt själv, men de jag vet som har dem i sundsvall har haft få bekymmer. Vet inte så mycket om deras interna infrastruktur.
Bahnhof: jobbar hårt för att stå upp för sina etiska mål om kundernas integritet. Har okej infrastruktur.
Alltele & T3: har gått samman och Alltele led redan innan detta av att ha (eller inte ha) dokumentation från olika uppköpta bolag och kundstockar. Infrastrukturen är acceptabel, men inte nåt man direkt skulle hålla fram som säljargument till större företag.
Bredband2::) Har bästa infrastrukturen av de uppräknade bolagen, och så länge inte en hel stad drabbas av strömavbrott och någon fibersträckning grävs av på flera ställen så är avbrott inte mer vanliga än storvinster på lotto. Störningar som inte beror på kapacitetsproblem vid avgrävda fiber kan jag inte ens påminna mig förekommit på senaste decenniet.. Detta blir min rekommendation till i första hand företagskunder, men även privatpersoner som frågar mig.

Gemensamt för alla leverantörer är att man får den SLA https://en.wikipedia.org/wiki/Service-level_agreement som man betalar för, dvs har man inte betalt för att få hjälp på kvällar och helger så får man vackert vänta tills vardag och kontorstid om man vill kontakta kundtjänst.

Att notera är att jag jobbat hos någon av leverantörerna, dock inte den jag rekommenderar, men jag har hyfsad insyn i infrastrukturerna via jobb åt någon av de större teleoperatörerna.
 
Toppen