• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Val av hjälpluftfjädring

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Vår Adria Sonic 2015 är väldigt vinglig att köra om det blåser lite.
Bilen är utrustad från fabrik med hårda fjädrar fram, vilket gör att bilen är ganska hög fram. Bak känns det som den ”hänger” ner. Det stör mig lite...
Vår förra husbil hängde fram, så vi tänkte att det var bra med hårda fjädrar fram...

Tror ni att det kan hjälpa med hjälpluftfjädring (kuddar) på bakaxlen?

Vilket märke har ni erfarenhet av?
-Airtop ALKO
-Karnag
-??
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Monterade ALKO Airtop på en helintegrerad Dethleffs från 2014. Bilen blev mycket stadigare vid sidvind och vid omkörning av bussar och lastbilar. Dessutom blev den högre i bak. Sök på hjälpluftfjädring så hittar du mitt och andras inlägg.

Hälsar Kjell
 
T

Toby12

Guest
Bossings monterade ALKO Airtop på min Elnagh Baron 22 med tungt Fiatchassi. Enorm skillnad med denna höga alkovbil, stadig på vägen i alla situationer. Den har också ett långt bakre överhäng, så det känns skönt att kunna höja bakdelen vid behov. Hade nytta av det på färjan Grenå-Varberg för några dagar sedan. Kostnad 17300 kr.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Monterade Alco Airtop själv inte alltför komplicerat, det svåraste var att få fram luftslangen till handbromsen in i bilen.
Bilen blir stadigare, gungar inte så mycket vid omkörning eller stillastående, går ju även höja bak.
Valde att köpa lös kompressor för fyllning totalt 6900kr.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Vi har bokat installation av AL-KO Air Top till vår Plåtis i Augusti, har bara hört possitiva saker om denna hjälpluftfjädring..
Monterade Alco Airtop själv inte alltför komplicerat, det svåraste var att få fram luftslangen till handbromsen in i bilen.
Bilen blir stadigare, gungar inte så mycket vid omkörning eller stillastående, går ju även höja bak.
Valde att köpa lös kompressor för fyllning totalt 6900kr.

Var köpte du dina grejer?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Var köpte du dina grejer?

Motsvarande prylar, om man nu inte vill ha just AL-KO:s bälgar går att köpa Dunlop´s motsvarighet av Tolson Maskin. Dunlop har erfarenhet av detta sedan 1970 så de borde förstå att göra driftsäkra komponenter.

Luftfjädring till Fiat

Jag försökte få pris på AL-KO:s Air Top Plus från den enda leverantören jag av AL-KO blev hänvisad till (Bossings) men där ville man inte sälja bara komponenterna utan också installationen, som till vår bil med AL-KO chassi skulle kosta 35-40 000kr. Nu har vi I stället beställt av Tolson Maskin komplett för ca. 13 000kr (inkl. kompressor mm.). Installationen gör jag själv.

Skillnaden i pris mellan bälgar för Fiat chassi (ca. 4500-5000kr) och till AL-KO (ca. 10 500kr) har, förutom med de extra stålkonsoler som behövs, även med konstruktionen på bälgarna som är annorlunda (kolv som gummit rullar upp på till AL-KO chassie vilket inte behövs för Fiat chassi).

Luftfjädring till AL-KO

Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:

wasp

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
28040
Medlemskap
2024
Hej
Lyfter en gammal tråd med en liten fråga.
Har en Burstner med alko chassie och ett långt överhäng i bak som slår i backen
när jag ska köra upp bilen på tomten.

Hur mycket kan man höja bakdelen med luftfjädring?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej
Lyfter en gammal tråd med en liten fråga.
Har en Burstner med alko chassie och ett långt överhäng i bak som slår i backen
när jag ska köra upp bilen på tomten.

Hur mycket kan man höja bakdelen med luftfjädring?
Citerar mitt inlägg i en tidigare tråd. ”När jag satte dit ALKO’s hjälpluftfjädring så höjdes bilen 2-3 centimeter vid bakaxeln och 5-6 sentimeter längst bak. Trycket i bälgarna var då 1,8 kg.” Detta var på en Dethleffs Magic Edition med Fiatchassi.
Kjell
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Campasweden har luftfjädring till bra priser kompletta satser med kompressor. Jag har monterat en sådan på vår Adria och är mycket nöjd deras pris för hela satsen med kompressor 5450kr
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Vet det men det var den satsen jag monterade på vår bil.
Det går ju naturligtvis att ringa och fråga på aktuell bil detta är bara tips på leverantör med vettig prissättning.
 

jmp57

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
15898
Medlemskap
2024
Hej Adriamatrix. har en fråfa ang denna luftfjädring du har monterat hur mycket mera stabil blir bilen vid sidvind och hur mycket kan du höja bakänden på bilen ??
//Johnny
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Hej svårt att mäta hur mycket stabilare det blir rent subjektivt känns det stor skillnad tex vid omkörning av långtradare.
Bakänden kan höjas mycket kan mäta upp hur mycket nästa gång jag besöker bilen.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Jag har nu mätt med helt tom bil då höjs avståndet mellan bakhjul och skärmkant ca 6cm när trycket höjs från 1bar (kg) till 4bar (kg)
Det som framförallt är bra är när bilen är lastad med vatten avfallstank med innehåll cyklar på bakväggen och garaget fyllt med stolar bord osv
Då bibehålls avstånd mellan hjul och skärmkant dvs bibehålla en rimlig fjädrings väg innan fjädringen bottnar
 
Toppen