• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad skall man tycka om detta?

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Produktionen av alla S90 modeller kommer att flyttas till Kina.
Postnord kommer sannolikt snart att köpas upp av Kineser, det löser alla problem!
Synd att Bohuslän nu går miste om en direkt anslutningsväg till E6:an.:)
Julian
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, de sista dagarna har det ramlat in en hel del små paket i min låda ;). Det jag kan konstatera är att redan nu så har en del av dem mellanlandat i Tyskland. Fördelen för min/våran del verkar vara att det bara tar två till tre veckor för transporten i stället för fyra till sex när det går direkt till Sverige.

Man kan ju tycka lite vad som helst om kinaimport, men en del verkar tro att om man inte handlar därifrån som privatperson så blir jordens föroreningar mindre. Sanningen är väl snarare att om man inte handlar därifrån så finns det inte längre en endaste teknisk pryl som skulle fungera, för den skulle i princip vara tom inuti... Om nu ens skalet till den skulle finnas tillgängligt.

Jag fick just hem en liten teknisk grej till insprutningen på en bil. De flesta som säljs här i Sverige på eftermarknaden är också kinatilverkade och kostar mellan 800:- och upp till 1.800:- beroende på butik..... Ja faktiskt!
Den jag självimporterade kostade ca. 200:-

Det finns ju även en annan bra variant som funkar jättebra och är helt ok. samt seriöst.
Om man handlar från USA, ex. eBay och det står
"International Priority Shipping to Sweden via the Global Shipping Program"
Redan när man betalar med Paypal så betalar man alla avgifter för import. Den betalningen går automatiskt iväg annan väg än den delen som säljaren skall ha.

Kan det då löna sig när man betalar alla avgifter....
Ja, jag kollade upp import av fyra förstärkta alu. fälgar till 4x4 bilar till extra-extrapris. Ca. 3200:- för alla fyra hem till dörren. (Otroligt billigt). Sist jag kollade svensk handlare så kostade samma fyra fälgar ca. 11.000:- och då var inte frakten inom Sverige inräknad än.
Detta var väl lite extremfall, men nedåt halva priset på dyrare varor efter att allt är betalt och ok. brukar det inte vara svårt att nå.
Det har väl ingen större betydelse om man betalar 70:- eller 140:- för någon pryl.
Men om valet står mellan 7.000:- eller 14.000:- för någon mera värdefull pryl så kommer saken i annat läge.

Vad skall det bli av handeln i framtiden, vad man än tycker om alla varianter just nu, och vad skall hända när svenska handlare inte får sälja en endaste 200:- kronors pryl för 1800:- ????


M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Förmodligen kommer väl staterna att upptäcka att inkomsterna via moms och arbetsgivaravgifter sjunker samtidigt som kostnaderna ökar, och därför blir man tvungen att införa tullar på många varor. Kineserna säljer ju massor till oss men köper mycket lite av oss, alltså sjunker våra exportintäkter på sikt. De avgifter vi betalar när en vara hanteras här i landet, moms 25% på varors pris, arbetsgivaravgifter 32% på löner, skapar ju intäkter för staten, som sedan betalar pensioner, vård, skola, försvar m.m. I varje fall de två första bör ju ligga många av oss här varmt om hjärtat?
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Ligger inte Göteborg i f.d. Göteborg och Bohus län? :)
Nej Göteborg ligger inte i Bohuslän och har aldrig gjort det, det är väl därför det hette Göteborg & Bohuslän. Bohuslän sträcker sig från Svinesund till halva Hisingen.
Jag avsåg självklart en behövlig motorvägsanslutning från Lysekil/Kungshamn till E6an och en upprustning av järnvägen istället för nuvarande demontering.:)
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Förmodligen kommer väl staterna att upptäcka att inkomsterna via moms och arbetsgivaravgifter sjunker samtidigt som kostnaderna ökar, och därför blir man tvungen att införa tullar på många varor. Kineserna säljer ju massor till oss men köper mycket lite av oss, alltså sjunker våra exportintäkter på sikt. De avgifter vi betalar när en vara hanteras här i landet, moms 25%, arbetsgivaravgifter 32%, skapar ju intäkter för staten, som sedan betalar pensioner, vård, skola, försvar m.m. I varje fall de två första bör ju ligga många av oss här varmt om hjärtat?
Där fick du in en viktig poäng!
Alltså om man slutar handla varor från Kina, gagnar det våra svenska pensioner?
Slutsats: den som handlar från Kina, försämrar min pension!:(
:)Julian
 
Toppen