• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad skall man tycka om detta?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Postnord inför ny avgift på paket från Kina
Utöver att moms på 25 procent av värdet ska börja tas ut på varor som köps på postorder från Kina så planerar Postnord att införa en administrationsavgift på 125 kronor per paket – oavsett varuvärdet. Det skriver Breakit.
Enligt Thomas Backteman, kommunikationschef på Postnord, kommer de nya momsrutinerna att innebära ett behov att anställa mer personal. Men administrationsavgiften på 125 kronor per paket kommer också att bli en betydande intäktskälla.
– Det kommer att bli avsevärt dyrare för de som handlar, säger Thomas Backteman till nyhetssajten.
Dessutom kommer leveranstiderna bli längre, enligt Backteman.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Skapar jämnvikt i konkurrensförhållandena, där de kinesiska producenterna tidigare haft en fördel eftersom man inte haft moms på sina varor.

Statskassan, vår egen kassa, får ett välbehövligt tillskott och kanske det hjälper Postnord att bli bättre på kuppen.

Det blir dyrare att importera varor från Kina.

För mig ett naturligt drag av Postnord, kan i alla fall inte själv komma på någon bättre lösning.

TommyD
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Har Postnord monopol på försändelser från Kina? Hur fungerar om varorna tas in från annat EU land?
Själv undviker jag allt jag kan som kommer från Kina, men det är en annan historia.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Problemet för PostNord är antagligen alla dessa småpryttlar som väller in från Kina. Många av dem skickas portofritt och det kinesiska postverket har en minimal kostnad för att få ut containervis med småpaket som sedan posten i respektive mottagarland har kostnader för att ta emot, sortera, kontrollera och distribuera utan några intäkter.

Moms och tull har det alltid varit på varor från länder utanför EU, möjligen undantaget väldigt små varuvärden. Förmodligen kommer det duka upp kinesiska distributionsföretag i något lämpligt EU-land varifrån varorna kommer att skickas varvid administrationsavgiften bortfaller och momsen betalas i avsändarlandet som säkert kommer att väljas efter deras momstariff. Något dyrare kommer det säkert att bli att handla kinesiskt via ebay men kanske lite mer rättvist med avseende på europeiska handlare. Vi vill väl göra rätt för oss?
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Vi skall inte lägga allt ansvar på Postnord. Man har talat om detta på nyheterna någon vecka och jag imponeras av snabbheten. Problemet var att Tullverket inte hade kapacitet att klara den stora mängden försändelser utan var tvungna att släppa igenom dem. Tror detta nya är genomdrivet av skattemyndigheten för att få in momsen.
 
F

F.d. 53814

Guest
Om du inte är momsregistrerad så är det Tullverket som är momsmyndighet vid import, så Skatteverket får inget av det. Går direkt in i statsfinanserna.
Dessutom ska man betala tull vid värden över 1500:- (om jag minns rätt) och tullsatsen är olika beroende på vad det är för vara så det kan vara pyssligt att räkna ihop sakerna i lådan.
I princip så tycker jag det är OK eftersom det är precis samma som det alltid varit via DHL, TNT, UPS m fl.
Synd att Sverige inte har samma regler som många EU-länder där det är fritt under ett visst belopp men hård kontroll däröver.
Men detta blir ingen kassako för staten, redan nu har många kinesiska leverantörer lager i EU, mina senaste köp kommer från Spanien.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Knappast ett totalstopp.
Det blir nog bara färre av alla dessa småförsändelser med enstaka varor för småpengar. Det är troligen dem som Postnord drunknar i.
Vi får se till att handla mer samtidigt bara. Precis som vi redan gör när vi handlar från andra ställen där frakten faktiskt kostar. Priset på prylarna är fortfarande så otroligt mycket billigare än i Sverige.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Måste bli lite underligt ibland. Finns det inte avtal om att ta hand om andra länders försändelser på hemmaplan, "vi bär ut ert om ni bär ut vårt"
Det borde vara en affär mellan kinaposten och våran post med frakten. Det finns ju även varianten att man faktiskt betalar frakt på varor från Kina, skall man sedan betala svenska posten också för deras insats här hemma. Var kommer då gränsen att gå. Skall svenska posten ha betalt för allt som kommer från andra länder. Fraktavgiften som man betalar räcker bara till Sveriges gräns, sedan skall vi också betala svenska posten för distributionen inom Sverige.
Skall de även ha extra betalt för att bära ut vykort från Kina.
Vem skall få makten att bedöma "extra svensk postavgift" på paketet/brevet eller inte.
Det kan inte betyda mer jobb på svenska posten i längden utan snarare att andra firmor bär paketet hela vägen från säljare till köpare.

M.v.h. JANKRO.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att indrivning av momsen skall effektiviseras har jag full förståelse för, det är inte mer än rätt att man betalar moms på varor köpta utanför EU.
PostNords nya avgift däremot ställer jag mig tveksam till. Den är väl ett resultat av PostNords överdrivna besparingar med personalneddragningar (fallskärmar) & i övrigt urusla sätt att effektivt driva företaget. Så här har all outsourcing drabbat alla svenska konsumenter.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag får nog backa mitt tidigare inlägg:cool:

En förklaring till PostNords nya avgift :
Dyrare att handla från länder utanför EU framöver
Tullverket har i januari 2018 tydliggjort för Postnord att de måste ta ut moms från första kronan på alla varor som beställs via postorder från länder utanför EU. Det här innebär att det framöver kommer att kosta mer än idag att beställa varor via exempelvis Wish och Alibaba.

Att PostNord är ansvarig för denna administration gör det lite lättare att förstå deras pålägg. Momsen är inget att orda om den skall alla betala.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Avgift for tollbehandlig - også namnet spedisjonsavgift er klart lovlig selv om Postnord tar endel mer enn norske Posten som har holdt på med dette I flere år. I Norge er det en grense som har vært flyttet flere ganger så jeg vet ikke lengre hva den er. Noen politikere og nettbutikker I Norge ønsker den satt til 0, mens andre ønsker den høyere enn de 500 kr som den har vært på det høyeste. Her I Australia er den på noen tusen dollar, men vår moms GST er kun på 10%.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Tycker det är själklart att Postnord tvingas göra det andra aktörer gjort i många år.
Dvs tullklarera försändelser. Ett exempel är om man beställer en sak från Kina har det vart lönsamt att skicka dem en och en och ha den långa frakttiden. Skickar men efter ett gäng saker och på så sätt uppnår en större köpesumma erbjuder ofta Kineserna bättre frakt. Då går det via t.ex. DHL och då blir det plötsligt tullklarerat.
DHL gör jobbet men inte Postnord och så ska det ju inte vara.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Om användarna, d.v.s. de som beställer direkt från Kina inte betalar, måste ju skattebetalarna stå för kalaset, det kan väl inte vara riktigt?

Jag beställer mycket teknikpryttlar från Kina, hade det funkat på något vettigt sätt så hade jag mer än gärna betalat 25% moms och en rimlig frakt på mina grejer men jag är inte så sugen på att lägga 125:- i expeditionsavgift på ett paket för 30:-...

För övrigt är det oftast så att de detaljer jag köper från kina oftast inte ens finns att beställa från någon svensk/europeisk leverantör

//Peter
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.529
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Nu kommer säkert antalet paket från Kina att sjunka kraftigt när/om Postnords förslag på en avgift på 125 kr.
Idag läser man att det kommer 150 000 paket/dag. Det blir stora intäkter för Postnord. 18,75 Miljoner/dag
 
Toppen