• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad ska vi tänka på vid köp av husbil?

F

F.d. 56442

Guest
Hej

Vi ska köpa vår första husbil och behöver lite tips! Vi är två vuxna och två barn som ska ut och resa. Vi planerar en 3-4v semester i Europa men även kortare helgturer i Sverige.

Vi vill ha alkov och säng/våningssäng bak för ordentliga sovplatser. En stor kyl/frys är också ett önskemål.

Vad säger ni om ugn, hur viktigt är det?
Webasto dieselvärmare, hur fungerar det?

Tar gärna emot tips på övrigt att tänka på vid köp!

I helgen ska vi titta på dessa två tänkte vi. Någon som har erfarenhet av Mirage eller Knaus som vill dela med sig!?

https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/husbil-5-stars-6114-11095595
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/husbil-st-650mf-6114-11157896

Tack på förhand!
 

Helena&Rolf

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska vi tänka på vid köp av husbil?

Dålig lastvikt på båda, begär att få åka och väga bilen.
Passagerare ingår ej i tjänstevikt, mm
 
F

F.d. 56442

Guest
Sv: Vad ska vi tänka på vid köp av husbil?

Tack för svar.
Ja, lastvikten blir problematisk på vilken vagn vi än tittar på då vi bara har B-körkort.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Vad ska vi tänka på vid köp av husbil?

Hej Lina ! Kolla på albinshusbilar.se dom ligger ju inte så långt från Er, ugn är enligt oss inte så viktig, däremot microvågsugn kan vara bra om man har barn och kanske en hel del frysta matvaror, sen om ni inte skall vintercampa så räcker det med Truma luftvärme, men framförallt se till att ha bra lastvikt och då inte en bil med 3,5 ton totalvikt utan helst 3,85 ton eller mer i totalvikt tryck dessutom på att väga bilen

Lycka till önskar
Hasse & Ingegerd

Ps offra gärna en hundring på medlemskap i HBK.se som ger valuta
såg att Ni bara har B-körkort men är det taget före 1/7 - 96 är det inga problem
 
F

F.d. 56442

Guest
Sv: Vad ska vi tänka på vid köp av husbil?

Tack, 96 var vi endast 12 och 13 år så tyvärr :)
Där har vi varit och de hade tyvärr ingen inne som passade våra önskemål.
Micro kan ju vara ett alternativ.

//Lina
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska vi tänka på vid köp av husbil?

försök att väga bilen med hela familjen i när ni provkör kanske någon här forumet vet någon vågstation i närheten.. då får ni reda på vad som ni har kvar till totalvikten.som skall räcka till diesel vatten kläder mat.
sen har ni möjligheten att ha en 750 kg släpkärra efter kanske inte är så roligt men men
kent
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Vad ska vi tänka på vid köp av husbil?

Väga är ett absolut krav innan köp. Fuktighets test ska vara utförd begär protokoll. Om ni inte vet så mycket om husbilar be nån som haft husbil ett tag att följa med.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska vi tänka på vid köp av husbil?

Pengar brukar vara ganska viktigt för dom flesta så glöm inte bort att det är höst och lågsäsong på säljsidan. Ni har dessutom inget inbyte så det blir en ren enkel säljaffär för handlaren där han får en chans att bli av med en bil som annars med största sannolikhet blir stående minst till i vår.

Ta god tid på er och pruta hårt. Bilar att köpa finns det gott om. Köpare finns det färre av... ;)
 
F

F.d. 56442

Guest
Sv: Vad ska vi tänka på vid köp av husbil?

Tack för era svar!

Det fick oss att tänka en vända till angående lastvikt då vi är fyra stycken. Barnen som är 8, 12 vill ju ha en del prylar på en långresa.

Vi ska nu titta på en Chausson Flash istället med 630kg lastvikt men ingen ugn och mindre kyl/frys. Får kanske värdera vad som är viktigast!

Vi ska försöka hitta en vågstation i närheten av Bålsta och självklart pruta :yes:
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vad ska vi tänka på vid köp av husbil?

Har en kompis som I vintras/våras var I samma sits som ni. De letade då runt och fann till slut en bil som passed perfekt (B-Kort, plats för 2 vuxna + barn samt ok lastvikt).

De är väldigt nöjda med sin bil som dessutom har ett hyfsat stort garage, vilket jag & min kära hustru tycker är viktigt så vi får med oss även skrymande prylar.

Nu köpte de visserligen en ny bil och det kan hända att de som finns begagnade kostar mer än vad ni just nu vill betala. Men jag lämnar i alla fall tipset så får ni ta det för vad det är.

Här är länken till en Sun Living 49:
https://www.bytbil.com/vasternorrlands-lan/husbil-lido-49-dp-6594-10901024


Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Vad ska vi tänka på vid köp av husbil?

Tack för era svar!

Det fick oss att tänka en vända till angående lastvikt då vi är fyra stycken. Barnen som är 8, 12 vill ju ha en del prylar på en långresa.

Vi ska nu titta på en Chausson Flash istället med 630kg lastvikt men ingen ugn och mindre kyl/frys. Får kanske värdera vad som är viktigast!

Vi ska försöka hitta en vågstation i närheten av Bålsta och självklart pruta :yes:

Angiven lastvikt är bara en indikation, bilen måste vägas i verkligheten där du har koll på mängd gas, vatten, bränsle och lösa prylar i bilen samt att du väger med endast en förare så får du verklig lastmarginal.
Enklast är att ta ur gasflaskorna helt och tömma ur allt vatten så vet du säkert vad du kan lägga i. Bränslet får du väl gissa på något 10-tal kilo när.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad ska vi tänka på vid köp av husbil?

Det som ingår i tjänstevikten är : Kylvätska, oljor, bodelsbatteri, 90 % bränsle (dit hör även gasol), 100 % andra vätskor (med undantag för spillvatten), verktyg, reservhjul och förare (75 kg). Sedan är det bara att fylla på med passagerare, mat, utrustning & allt annat man behöver upp till totalvikten. Allt över totalvikten är överlast. Det är alltså en god ide' att väga HB'ns tjänstevikt innan man extrautrustar & börjar lasta in inför resan.

Bennie
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Vad ska vi tänka på vid köp av husbil?

Det där med att 100% vätskor, t ex färskvatten ska ingå är nog en sanning med modifikation. Kanske gäller på nya bilar men knappast på lite äldre. Minns att jag tittade på en ny Hymer för ett par år sedan och då var bara 20 L inräknat.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad ska vi tänka på vid köp av husbil?

Enl. bilprovningen ingår full färskvattentank i tjänstevikten & jag har svårt att tro att dom har fel. När jag reg.besiktade min införselbil så visste besiktningsmannen hur stor färskvattentank (125L) jag hade & eftersom tanken var tom adderade han 125kg på vikten då han vägde.

Bennie
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Vad ska vi tänka på vid köp av husbil?

Enl. bilprovningen ingår full färskvattentank i tjänstevikten & jag har svårt att tro att dom har fel. När jag reg.besiktade min införselbil så visste besiktningsmannen hur stor färskvattentank (125L) jag hade & eftersom tanken var tom adderade han 125kg på vikten då han vägde.

Bennie

Förstår då inte varför Hymer påstod att bara 20 liter ingick när jag ifrågasatte lastvikten.
Är det kanske så att detta ändrats de senaste åren? Någon som vet?
 

Helena&Rolf

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska vi tänka på vid köp av husbil?

Istället för fast ugn kan ni köpa en omniaugn, fungerar som en ugn. Finns på Jula. Sök på den kan ni säkert finna en video om den, t ex youtube.
Vi har gjort bröd, klyftpotatis och sockerkaka i den.
Hör av er om ni undrar något.
Ha en bra helg
Rolf
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Vad ska vi tänka på vid köp av husbil?

Tjena,

första året hyrde vi lite olika modeller och kom fram till vad vi trodde var det bästa just då.

Tror det sparade oss lite sköna slantar totalt sett.

Skillnad är om ni är vana HB åkare och har koll på vad ni söker.

Första året var både det bästa och mest skrämmande ......

Lycka till // Per
 
Toppen