• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad ska man i Göteborg och göra?

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Hej ännu en anledning att Bojkotta "Göteborg & Oslo" vid transport upp i Norge!
Start för omdebatterad trängselskatt - hd.se
Jo Stockholm har sluppit mina pengar där är andra mycket intressantare kommuner som har tillgodoräknat sej det lilla jag har att bidra med, m. är vi många lika sinnade så blir det en betydande del !
Gott Nytt År.
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Jag känner lite så att om jag åker i Frankrike eller Italien så betalar jag en avgift för att utnyttja vägnätet.
Det är samma sak om jag skall in i Göteborg och förhoppningsvis kommer även lite utländska pengar in i kassan.

För mer är jag så sällan i Göteborg så dom kommer inte bli rik på mej.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Än är inte slaget förlorat.
GT har i dagsläget samlat in nödvändiga 45.000 namnunderskrifter för en folkomröstning men fortsätter ytterligare ett tag.
Problemet som hotar är att det även krävs minst en tredjedel av rösterna i det politiska etablissemanget för att det verkligen blir en folkomröstning.
Om det, mot förmodan, inte blir en folkomröstning ligger nog dagens kommunpolitiker rätt pyrt till, det finns ett lokalt parti emot trängselskatter som kommer att bli en kommunal maktfaktor inför valet 2014.
Även om det för egen del skulle bli en något högre bränsleräkning kommer det inte en krona till tokigheterna.;)
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Dom kommer inte att bli rika på utlänska fordon, dom behöver inte betala. Tänk va bra om vi slapp att betala i utlandet men det är väl bara i Sverige som politiker är så inkompetenta.

MVH
Stig
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Flor! Du skriver"ännu en anledning",vad har du mer emot Göteborg:cool:?Jag vet att många är emot vägavgiften(skatten)men för oss som måste pendla genom zonerna kanske trafiken blir lite lindrigare så småningom.För mig blir avgiften 8:- om dan.
Utländska fordon får också betala efter 2014:D
Anders.B.
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Utländska fordon får också betala efter 2014:D
Anders.B.

Det är inte beslutat. :mad: hur långt efter 2014, det kanske alldrig inträffar på grund av att politikerna har valt ett system där det är svårt (läs omöjligt) att hantera utlänska fordon
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Sorry!Jag tog det rakt av från en insändare.Men frågan gällde mest varför man inte ska besöka Göteborg.
Anders.B
 

Magnus.F

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
9644
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Det är inte bara om du ska till Göteborg som du behöver betala utan även om du bara kör förbi på mortorvägen får du betala! det kommer att vara kameror på alla in och ut farter!:mad:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Det är inte bara om du ska till Göteborg som du behöver betala utan även om du bara kör förbi på mortorvägen får du betala! det kommer att vara kameror på alla in och ut farter!:mad:

inte på helger!! eller dan före röd dag,,ja har listan,,skall se om ja kan lägga in den,,
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Hej tala är silver m. tiga är.
Jag har inget emot Göteborg förutom klantskallarna som agerar som "Påvar"!
Jo att sen Normännen får isolera sina "Sjöbodar i Tanum kommun dom kör inte genom Göteborg, dom skiter i den Bompengen!!!!!!!!!!!!!!


Mvh.
Sorry!Jag tog det rakt av från en insändare.Men frågan gällde mest varför man inte ska besöka Göteborg.
Anders.B
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Om jag minns rätt fanns det en finansierad plan för att bygga en ringväg runt Göteborg på Ulf Adelsohns tid i början på 80-talet - kallad Adelsohnpaketet. - det lär ha fällts pga miljöhänsyn i Partille där någon hotad art av groda eller fågel i en bäckravinn fällde hela projektet.

Om det gått vägen hade nog trafiksituationen runt Göteborg sett helt annorlunda ut. Då hade kanske frågan om vägtullar aldrig kommit på tal.... Ska vi skälla på Partilles miljötalibaner?:twitcy:
 

hanhals

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3084
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Flor! Du skriver"ännu en anledning",vad har du mer emot Göteborg:cool:?Jag vet att många är emot vägavgiften(skatten)men för oss som måste pendla genom zonerna kanske trafiken blir lite lindrigare så småningom.För mig blir avgiften 8:- om dan.
Utländska fordon får också betala efter 2014:D
Anders.B.
Ja kan man betala, ja då slippe man köer både på vägar och sjukvård mm.vill vi ha det samhället då är det bara att betala:dog::dog::dog:
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Om jag minns rätt fanns det en finansierad plan för att bygga en ringväg runt Göteborg på Ulf Adelsohns tid i början på 80-talet - kallad Adelsohnpaketet. - det lär ha fällts pga miljöhänsyn i Partille där någon hotad art av groda eller fågel i en bäckravinn fällde hela projektet.

Om det gått vägen hade nog trafiksituationen runt Göteborg sett helt annorlunda ut. Då hade kanske frågan om vägtullar aldrig kommit på tal.... Ska vi skälla på Partilles miljötalibaner?:twitcy:

Ja, miljötalibanerna i Partille är inget att leka med, men jag tror att alla Partillebor var emot det förslaget. Det hade delat kommunen i fyra små bitar och vi som bor där vet hur delad kommunen redan är. Det bästa hade varit andra vägen öster om Partille, men där ligger ju Lerum som heller inte vill dela kommunen ytterligare. Att man sen värnar omFinngösaravinen har jag svårt att förstå, den förstörde man 1982 då bäcken kulverterades pga rasisken. Inga grannar som klagade då men det klart det höjde ju värdet på fastigheterna, det skulle ju inte ske med en motorväg i närheten.

Jag håller med om att Adelsohnpaketet löst mycket av dagens trafikproblem i Gbg, åtminstone E6-genomfarten

För övrigt så får vi nog vänja oss vid vägavgifter iSveige. Vi har ett långt vägnät som skall betalas av ett relativt fåtal bilister och underhållet vill jag inte att man tummar på mer än vad man gör idag.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Hej ännu en anledning att Bojkotta "Göteborg & Oslo" vid transport upp i Norge!
Start för omdebatterad trängselskatt - hd.se
Jo Stockholm har sluppit mina pengar där är andra mycket intressantare kommuner som har tillgodoräknat sej det lilla jag har att bidra med, m. är vi många lika sinnade så blir det en betydande del !
Gott Nytt År.
Ännu en anledning(?) att bojkotta, Göteborg-Stockholm-Oslo, mfl(!)?

Flor16 eftersom du bor i Ängelholm så kan väl inte inte denna trängselskatt vara så aktuell för dig! Du tycks ju bara vilja köra förbi Göteborg, vilket med visst förutseende kan ske helt "gratis" även i framtiden! Vi som är direkt berörda av "påfundet" har att förhålla oss till detta demokratiskt tagna beslut, oavsett om vi sympatiserar med beslutsfattande "partier" eller inte.

Klara ut vad beslutet om Göteborgs trängselskatt avser och varför, focusera inte bara på en liten "sketavgift för en tillfällig besökare (väl snävt). Att nyttja "förklenande omdömen" om berörda människors valda beslutsfattare är lågt (ex klantskallar, påvar) ... spec då övrigt sakinnehåll saknas!

Vi i Sverige liksom i övriga delar av Europa får lära oss att betala/begränsa vår framfart/utnyttjande genom hänsynstaganden och överenskommelser som kanske inte kommer dig själv till del men väl andra som bor/verkar i Göteborg (mfl andra platser)!

Se på kurortstaxor, mautavgifter och miljöplaketter i Tyskland. Motorvägs-, tunnel- och broavgifter i Frankrike och i de flesta andra Europeiska länder. Konstigt diskussion detta med fler "utombys" tyckare än vi som faktiskt berörs av denna stackars trängselskatt!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Det tragiska med dessa avgifter oavsett Göteborg eller Stockholm är att det inte finns ett uns av miljötänk i detta påfund och att det framför allt drabbar privatbilster allra hårdast.
All yrkestafik/servicetrafik forsätter bara som vanligt med ev. justering på sina debiteringar.

Och så har vi det största problemet......alla dessa tjänstebilar där företagen står för kostnaderna. Vem bryr sig där o dom är många.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Håller med bägge ovanstående skribenter, det är trots allt ett demokratiskt beslut, och bor man inte ens i närheten förstår jag inte vad problemet är?
Håller också med om att trängselskatten slår fel, det drabbar som vanligt de med sämst ekonomi.
De som har råd bryr sig inte om det blir några hundra mer i månaden. Men för en fattig familj är det mycket pengar.
Det skulle vara intressant att få veta hur stor andel av regionens höginkomsttagare som från och med årsskiftet går över till att åka kollektivt...:swoon:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

jag letar febrilt efter listan,,den kommer,,
under tiden,,
skulle tro att detta är de mest odemokratiska som drabbat göteborg med omnejd,,kort o gott,,
en överkörningsprocess mot dom röstberättigade,,

dom som har ett vanligt jobb,,vanliga arbetstider,,

dom åker på 800 spänn i månaden,,ock får inte ens dra av det,,inga småpengar inte!!

det är ganska lätt att konstatera att miljön har inget med detta att göra,,, bara,money-money,,:p
själv blir ja inte de minsta drabbad,,de spelar mindre roll,ja finns med på listan över 45.0000,,

jämförelsen med fartkamera-trängselkamera är påträngande,,
varför skall bilägare betala det ena men förare det andra,,
ska bli kul att följa detta,,
 
Toppen