• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vad ska en stellplats innebära?

chevan

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Hjo
HBK-Nr
137
Medlemskap
2024
Hej, vi vill gärna höra vad husbilsåkarenas önskemål för en "stellplats" i Sverige är.
Vi har en naturskön campingplats och förstår att husbilarna inte vill "campa" på samma sätt som en husvagn som ofta stannar några dygn. Ge oss tipsen och vi kan fösöka göra en trevlig stellplats. Klarar husbilen sig med vattenpåfyllning, soptömmning och toa/vattentömmning? Vad får det kosta?
Färskt bröd finns i servicebyggnaden.
Vi åker själva husbil och nya som medlemmar i husbilsklubben
Carin Ager
 

Bilagor

  • Barn-pa-strand-2.jpg
    Barn-pa-strand-2.jpg
    9,9 KB · Visningar: 567

Anders och Lotta

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
59
Medlemskap
2024

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: vad ska en stellplats innebära?

Hej Carin,
välkommen till oss här på HBK!

Mycket intressant med er F-camping, tänker ni också ordna ställplatser kommer ni säkert att få många besök av husbilar!

Sveriges F-campingar finns förtecknade på http://www.husvagnochcamping.se/fcamping/
och de är förstås intresserade av att få info om alla nya F-campingar till redaktionen@husvagnochcamping.se använd gärna det formulär de har.

Har du fler frågor om ställplatser kanske vi kan hjälpa till, maila då till
admin@husbilsklubben.se så ska vi göra vårt allra bästa!

Slutligen måste jag nog tyvärr bli lite officiell å HBK:s vägnar och be att ni ändrar ert inloggningsnamn till något annat, enligt våra regler så tillåts inte företagsnamn eller annan reklam i inloggningsnamnet.

Gott Nytt År och känn er mycket välkomna till HBK!

:reindeer-icon:
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: vad ska en stellplats innebära?

Hej, Carin och hjärtligt välkommen från två som kuskar runt i Svedala och rätt ofta även på kontinenten - framförallt Tyskland o Schweitz.
Att jag nämner detta beror mest på att vi har lätt att jämföra Sverige o dessa länder med avseende på ställplatser.
Därför är det oerhört glädjande att det finns campingvärdar i Sverige som börjar inse hur underutvecklat Svedala är ur ställplatssynpunkt.
Att du dessutom driver en Fri-camping ger oss dubbel glädje, eftersom den icke fria campingorganisationen snarare verkar motarbeta en svensk ställplatsutveckling än att hoppa upp på tåget.
Lite av våra funderingar o erfarenheter kring vårt ställplatsbehov.
- gärna möjlighet att "checka in" på typ sen ankomsttid
(nån form av parkeringsautomat)
- ställplats kan mycket väl finnas utanför bommen för vissa husbilar
- ej nödvändigt med gräsytor - i tex Tyskland förekommer ofta någon form av cementprylar (ej runda direkt men har lite gräs för tex markispinnar)
- tömning av latrinburken
- slang för påfyllning av vattentankar
- el för den som vill ha - ej obligatoriskt
- kontokortsautomat typ parkeringsautomat med lapp som fästes innanför rutan
- en rimlig dygnsavgift är nog 50 - 100 SEK
- vi reser även vintertid, så ställplatser året runt är välkomna
- på många ställplatser på kontinenten finns även elautomater för att minska bemanningen

Har säkert fler tankar - men dessa kom spontant.
Lycka till.....
Anna o Dag
ps
glöm inte GPS koordinaterna
ds
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: vad ska en stellplats innebära?

och går det att tömma fasta tankar är det ett plus..!
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: vad ska en stellplats innebära?

Hej!

Har en tämligen bred erfarenhet av stellplatser över en stor del av Europa (utom i Sverige där vi genomgående fricampar) och måste väl säga att jag i stort håller med i det som Hundvakten skriver. Skulle naturligtvis även utnyttja stellplatser här i landet om det fanns möjlighet till detta - även om jag också i sanningens namn måste tillstå att hustrun och jag inte reser så överdrivet mycket här i landet. Huvudparten av vårt resande sker utomlands.

En sak vill jag dock tillägga till Hundvaktens önskemål: När det gäller GPS så är det faktiskt inte alla av dessa som använder sig av koordinater utan, som i mitt fall, är jag beroende av att veta på vilken gatuadress platsen ligger. Alltså på samma sätt som de flesta platser markeras i den tyska Bordatlasen. Men varför inte ett både ock?

Vill naturligtvis även passa på att önska er alla ett gott slut på året.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: vad ska en stellplats innebära?

Javisst, håller med Hymer o alla andra.

Både och på GPSen, coh fasta tankar oxå.
Har vi nämnt detta med trådlöst nät ??

Hoppas att Fri-campingplatserna kan komma med GPSpositioner som redan finns hos det andra gänget.

Eller finns det även för F-camping ? Kanske jag missat det - någon som vet?

/Dag
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: vad ska en stellplats innebära?

Hejsan, jag för min del tycker att en Stellplats är en enkel uppställning för Husbil, med tillgång till toa, dusch,soptömmning o tömma o fylla tankar. Inga krav på trådlösa uppkopplingar,kanske kabel TV i busken o vatten o avlopp tomtgränsen, det ska vara enkelt o billigt. Förslaget på 50 till 100Sek verkar vettigt, har man större krav så är det bara att rulla in på Campingen. Mvh Nilsman:santa1:
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: vad ska en stellplats innebära?

Håller med dig Nilsman delvis, men man har nog lite varierande behov även inom husbilsåkeriet.
Vi använder vår egen dusch i bilen som känns fräschare (oftast) än campingarnas. Samt att slippa 5-kronors eller poletteländet.
Samma sak med toalettandet - vi använder vår egen, o hoppas på tömningsmöjligheter, av den lösa burken.
TV (digital marksänd - Boxer har vi oxå med oss, så vi använder aldrig anläggningarnas antennuttag.)
Trådlöst Internet tycker jag är praktiskt att ha med för att tex planera morgondagens resa, eller utflykter, eller kolla mejlen, eller skicka semesterbilder.
Om stellplatsen går med i FON-systemet så är kostnaden nästan obefintlig.
Läs mer om FON här på HBK.
En fast bredbandsanslutning till fast månadspris, kan nog vara rätt överkomligt för anläggningen.
Att köra in på campingen har blivit ett allt mer sällan alternativ för oss.
Antingen är den stängd för dagen eller säsongen o alldeles för dyr för våra behov.
Då står vi hellre på dygnetruntöppna mackar, o hoppas på en svensk ställplatsutveckling.
Mvh
Dag
 

chevan

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Hjo
HBK-Nr
137
Medlemskap
2024
Sv: vad ska en stellplats innebära?

Hej och god fortsätnig
Tack alla för era intressanta svar. Vi är väldigt öppna för ideer och tankar och har ett härligt projekt framför oss. Bara att hitta en parkeringsautomat som passar in för husbilåkarna skulle vara kul. Kanske någon som känner till några kontakter?
mvh Carin Ager
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: vad ska en stellplats innebära?

Du kan ta vilken automat du vill, bara det går att betala för ett dygn per gång och få ut en lapp att lägga vid någon bilruta.
Bigge
 

Anders och Lotta

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
59
Medlemskap
2024
Sv: vad ska en stellplats innebära?

Bara en tanke:
Kanske skulle gå att ordna så att man helt enkelt skickar ett SMS med sitt registreringsnummer till ett speciellt nummer och köper sig ett dygn. En helt gratis tjänst finns här:
MO-SMS
Man får ut fina loggar med datum och tid när SMS:et kom in och den som betalar får ett helt automatiskt svar som kvitto på sin betalning.
Enkelt och bra....fast en vanlig parkeringsautomat fungerar ju också, me kan vara svår att få tag på.
Hittade Modul System och Focus Neon
Hälsningar
//Anders
 
Senast ändrad:

chevan

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Hjo
HBK-Nr
137
Medlemskap
2024
Sv: vad ska en stellplats innebära?

Hej
Var det någon som trodde att en P-automat från ett företag kostar 45000 kr + månadsavgift på 550 kr? Känns motigt, visseligen tog den även kreditkort....
Carin
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: vad ska en stellplats innebära?

sms lösningen lät ju ganska smidig. kollade lite på deras sida, man sms:ar reg.nr som i realtid syns på webben samtidigt som xx kr trillar in -10%provision.

synen på ställplats verkar dock variera lite i leden :)
den enda "lyxen" jag önkar på en ställplats är kanske att kunna tömma o fylla vatten.
visserligen behövs det inte oftare än en gång i veckan.
soptunnor finns alltid utmed vägarna.

finns det någon form av affär med det nödvändigaste är det klart ett plus.

i övrigt håller jag nog med nilsman, det ska inte vara så märkvärdigt, utan hellre
lite billigare.
 
Toppen