• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Efter ett inbrott i Frankrike medan vi låg och sov i vår olarmade bil, så har man börjat fundera på hur man kan försvara sig mot denna typ av händelse.

Vilka funktioner kan man önska sig av ett riktigt avancerat husbilslarm ?
Jag menar om man ska investera i ett larm som "har allt".

Är det någon som kommer på något förutom alla möjliga typer av standard sensorer, GPS indikering etc. Finns det några andra önskemål ?
Jag kan t.ex. tänka mig högupplöst kameraövervakning med uppkoppling till 3G,4G och WiFi med automatisk backup.

I dag är det inte många okända som bryr sig om ett inbrott pågår mitt framför ögonen på dem, men om jag får en signal med bild till en App i min mobil när jag sitter på ett fik 500 meter bort så hinner man nog avstyra rätt mycket om man springer tillbaka till bilen.

Är det någon som kommer på några mer funktioner man kunde ha i larmet ? Skriv även funktioner som ni inte tror finns men som man önskar skulle finnas.

Får man förresten övervaka området runt husbilen med kamera om man har det för eget bruk ? Tänkte närmast på kvällen med IR kamera om man har dragit för allt och undrar vad som försiggår eftersom man hör en massa konstiga ljud utanför.

Med vänlig hälsning Ted
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Hej!
Vår "hund" kan larma upp till 6 meter (ställbart) från bilen. Känner rörelse genom ytterväggar (även hus) och fönster men inte plåt (radar, inte vanlig rörelsedetektor).

Mycket naturtroget ljud av stor hund som varierar i agrisivitet beroende på hur någon rör sig.

Jag har en egen fjärrkontroll. 12 V /230 V med adapter. Mycket driftsäker.

Har funnits på hos Clas och Jula, men finns i olika varianter på nätet (även som byggsats).
//Conny
 

Bilagor

  • HUND 2.JPG
    HUND 2.JPG
    12,9 KB · Visningar: 935

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: Re: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

En hund är inte dumt häller. Han väcker oss när han ska kissa. Och jag är 99,9% säker på att han väcker oss om där kommer objudna gäster på natten.:twitcy:

Hund är definitivt inte fel. Jag hade faktiskt en elektrisk vakthund som idé som skall vara integrerad i larmet som aktiveras av t.ex. kapacitiva givare som kan justeras till önskad räckvidd. Skulle tro att det räcker med några cm till en halv meter så att inte det aktiveras av allt som rör sig i omgivningen.
Men jag tänkte också att man kan förstärka effekten genom att vidareutveckla den delen av larmet med ett inspelat ljud av kraftigt krafsande mot golvet och en excenter som ruskar bilen så det verkar som att hunden som finns i bilen är väldigt stor.
Om man tar fram ett larm med alla "standard funktioner" och utrustar det med alla dessa udda funktioner som t.ex. "hund", "övervakningskamera med tillhörande App" etc. så behöver inte larmet bli så fruktansvärt dyrt. Det är därför jag efterlyser udda funktioner som t.ex. temperaturlarm som någon tidigare upplyste om, jättebra idé fler sådana om ni kommer på någon.

Jag vet t.ex. att anpassa 3G-4G, Wi-Fi routern med yttre antenn så man kan ansluta sig till t.ex. Mc Donalds och campingars bredband och som sedan fungerar som accesspunkt till alla andra enheter som finns i bilen är önskvärt och det är inte omöjligt att integrera.

Skriv gärna om det är ytterligare någon funktion som ni saknar eller önskar i ett bra larm.

Mvh Ted
 

klas Andersson

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
13911
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Hej jag skaffade ett billigt larm från Gårdslarm kostade 980 kr man sätter i ett
Telefon kort och du får meddelande om någon tagitsig in i husbilen det går att
Programmera om du vill ha det som tyst larm eller med larm fungerar klockrent
gå in och kolla på dom H/klas
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Det här skaffade jag, funkar klockrent!
Ringer upp och skickar sms till flera telefonnummer och med en siren som ger tinnitus.
Med Telia Refill behöver man inte oroa sig för att uppdatera varje år.

image.png
Kopplat till 12 Volt
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Du tror att tjuvarna springer runt med störsändare på rast- och ställplatser?

En ilsken siren och ett telefonsamtal/sms gör att de åtminstone inte kan arbeta ostört!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Det här skaffade jag, funkar klockrent!
Ringer upp och skickar sms till flera telefonnummer och med en siren som ger tinnitus.
Med Telia Refill behöver man inte oroa sig för att uppdatera varje år.

Visa bilaga 116102
Kopplat till 12 Volt

Aj då, denna utr. är sjukt likt mitt Vikinglarm som jag satte i Campern.
Dock kostade det paketet inkl. brandvarnare, rörelsesensor, gaslarm, och 2st magnetsencorer >2500sek. :(
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Aj då, denna utr. är sjukt likt mitt Vikinglarm som jag satte i Campern.
Dock kostade det paketet inkl. brandvarnare, rörelsesensor, gaslarm, och 2st magnetsencorer >2500sek. :(

Precis, mitt gamla Vikinglarm som jag hade i huset slutade att fungera, ett nytt skulle kosta 4-5000 så jag skaffade ett liknande på Ebay för 500:-
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Har köpt ett sånt här tidigare och nu ser jag att det är ett kampanjpris på den.
Levereras med 1 magnetkontakt och siren men med lite ideer och inköp kan man ju skräddarsy efter behov.
GPS-larm | LTC LEJON TRADI GeoSafe | Jula

Må gött
Jan-Åke

Rekommenderar också Geosafe! Just för att det är ett GPS-larm och ett inbrottslarm om man så vill. Jag har tre dörrar larmade med magnetkontakter samt en rörelsedetektor & siren. Sen så har den en relä utgång som man kan styra, där har jag kopplat in en blinkade lysdiod som sitter i framrutan.

:spinny:
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Hej Dethleffkvalitet ! Kan Du utveckla lite varför ett "trådat" larm skulle vara bättre än ett "trådlöst" har Du egen erfarenhet av "trådlöst" eller vad styr din uppfattning ?
Tacksam för svar !
Hasse & Ingegerd
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Hej Dethleffkvalite ! Jag har läst och begrundat men kommer fram till att störsändare slår ut kommunikationen via larm och central/mig även om den GSM-enheten sitter i ett trådbundet larm
Slutsatsen blir enligt mig att ett billigt tråd eller trådlöst utan GSM-sändare men med ljudlarm kanske är lika effektivt som ett avancerat med GSM, GPS m.m. :confused:
Ha det bra hälsar
Hasse & Ingegerd
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Allt som går i luften dödar jammern lätt. Sensorerna såsom magnetkontakter och Ir-detektorer som är trådlösa kan då inte nå centralapparaten. Och kommunikationen från centralapparaten till larmmottagaren dödar även jammern. Fick en kommentar en gång att jammern är ju olagligt, jo det är rätt. När blev det lagligt med inbrott? Trådbundet larm med sirener funkar säkert och har man vanlig analog telefonlinje som oftast är indragen i platta/grunden i huset så är det säkert. Sedan blir det överkurs med säkrade linjer och internetanslutning och reservväg via GPRS eller telefonlinje och reservväg GSM. Men det är inte aktuellt för ett vanligt objekt. Om jag förstår dig rätt så har du inget larm idag, men tänker skaffa. Om jag tolkar dig rätt så skall du inte börja med att skaffa larm, börja med att använda dina pengar på åtgärder jag beskriver här http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/832883 får du pengar över så kan du skaffa ett larm då.
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Allt som går i luften dödar jammern lätt. Sensorerna såsom magnetkontakter och Ir-detektorer som är trådlösa kan då inte nå centralapparaten. Och kommunikationen från centralapparaten till larmmottagaren dödar även jammern. Fick en kommentar en gång att jammern är ju olagligt, jo det är rätt. När blev det lagligt med inbrott? Trådbundet larm med sirener funkar säkert och har man vanlig analog telefonlinje som oftast är indragen i platta/grunden i huset så är det säkert. Sedan blir det överkurs med säkrade linjer och internetanslutning och reservväg via GPRS eller telefonlinje och reservväg GSM. Men det är inte aktuellt för ett vanligt objekt. Om jag förstår dig rätt så har du inget larm idag, men tänker skaffa. Om jag tolkar dig rätt så skall du inte börja med att skaffa larm, börja med att använda dina pengar på åtgärder jag beskriver här http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/832883 får du pengar över så kan du skaffa ett larm då.

Ja allt trådlöst går att störa ut, men hur många har analog telefonanslutning i husbilen?
 
Toppen