• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VAD HAR NI FÖR K-VÄRDE PÅ ER HUSBIL ?

F

F.d. 25267

Guest
Var och besiktade husbilen idag. K-värdet på avgaserna var låga 0,37. När vi köpte bilen för tre år sedan var värdet 1,0 sedan har det bara sjunkit för varje år. Den hade då bara gått 1400 mil. För två år sedan monterade jag en trimbox och då sjönk det till 0,6 direkt. Har en Fiat 2,8 JTD -06 på 107 kw eller 146 hk. Den har varken katalysator eller partikelfilter och är förutom trimboxen helt original. Den har nu gått 5700 mil. Även förbrukningen har sjunkit med milen. Jag kör nu lätt på en liter milen. Inte så illa med 4,5 ton boggiebil och ingen snålkörning. Vore kul att veta vad ni andra har för värden. Finns säkert de med lägre värden utan partikelfilter. Med lägre k-värde följer även lägre bränsleförbrukning. K-värdet eller miljökontrollvärdet står nere till vänster på bes-pappret

Mvh Per :spinny:
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: VAD HAR NI FÖR K-VÄRDE PÅ ER HUSBIL ?

Jag hade 0,2 vid senaste besiktningen.
Renault Master 2005 3,0L.
Arne.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: VAD HAR NI FÖR K-VÄRDE PÅ ER HUSBIL ?

Jag har en Burstner I 685 -05 4300 mil. Mitt K-värde var 2.0 vid bes. vilket medförde ombes. efter besök å rep. på EL & Diesel i LKPG så blev K- värdet 0.2 vid ombes. Jag tror det är helt perfekt.
 
Toppen