• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad finns i maten idag, månntro?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Utdrag ur Äkta vara


VI KAN VÄLJA


Egentligen kan vi börja var som helst. Så varför inte vid det inbjudande frukostbordet hemma hos Nina på Kungsholmen i Stockholm. Det ser fräscht och ganska nyttigt ut med färskpressad juice, fullkornsbröd och en stor ångande tekopp.

Just nu sträcker hon sig efter en smörkniv av furu som finns nedstucken i en rödgul plastbytta med lättmargarin. På smörgåsen lägger hon sedan en skiva rökt skinka. I en djup tallrik av vitt porslin häller hon fruktyoghurt och müsli från sina förpackningar.

En smörgås kommer nog inte att räcka ända fram till lunch så hon brer ytterligare en, med mjukost i lättversion. Den har ett grönt nyckelhål på locket bredvid Sigillmärket, som garanterar att den är gjord på råvaror som kommer från svenska gårdar.

Hon ögnar morgontidningens förstasida, tuggar i sig den andra mackan och gör slut på yoghurten. Klockan är redan kvart över så hon får svepa teet stående vid diskbänken.

Nästa måltid inträffar fyra timmar senare. Det enda hon ätit sedan frukost är en riskaka hon hade i skrivbordslådan. Tillsammans med några kollegor går hon ned till närbutiken på hörnet och köper en baguettesmörgås med kyckling och till den en fruktdryck – helt utan socker.

Till eftermiddagsfikat har en av tjejerna i växeln köpt en kanellängd på Ica. Nina borde väl hoppa över den, men hon känner suget och har ingen lust att tacka nej när alla andra tar. Så det blir en ganska liten skiva till det heta automatkaffet.

Direkt efter jobbet skyndar hon mot gymmet. I omklädningsrummet plockar hon ur handväskan fram en chocolate bar med både lågt kaloriinnehåll och GI, men med många nyttiga vitaminer. Hon hittade den för några dagar sedan vid kassan på apoteket. Utan den energikicken orkar hon inte med det medelhårda passet. Och efteråt läskar hon sig skönt nyduschad med en sportdryck för att återställa vätskebalansen.

Äntligen hemma – efter åtta timmars arbete och en timmes träning – öppnar hon frysen och får syn på ett paket med fiskgratäng, som hon stoppar in i mikron. För att fräscha till den tar hon fram en påse färdigskuren sallad som hon häller en dressing, med lägre fetthalt, över.

En hyfsad dag, konstaterar hon, när hon vid niotiden kryper upp i tv-soffan. Ätit ganska bra, i alla fall ingen direkt skräpmat – och tränat. Kanske man kan unna sig en liten portion glass med något till? Hon skrapar några skedar vaniljglass ur det ljusblå plasttråget i frysen och upptäcker en tub med chokladsås i kylen. Det blir dagens sista lilla måltid. Men strax innan hon ska lägga sig känner hon av den där värken i mellangärdet igen och tar ett glas hälsoyoghurt som ska vara bra för magen.

Halvsittande i sängen bläddrar hon i ett magasin som är fullt av tips om vad man bör äta för att både hålla sig smal och må bättre. En kvart senare lägger hon så huvudet mot kudden.

Om vi skulle be henne att göra en lista över allt hon ätit och druckit denna dag skulle listan se ut så här:
Till frukost: Eldorados kokta skivade skinka, Lätt & Lagom, Pågens Javisst-bröd, Milkos Lätt mjukost med kräftsmak, Twinings Söderte, Tropicanas apelsinjuice, Arla-yoghurten Yoggi Kungsbär med 0,5 procents fetthalt och Axa fruktmüsli.
Mellanmål: Friggs riskakor med dillsmak.
Lunch: Baguette med kyckling och curry från Seven Eleven och ett glas Fun Light starfruit.
Eftermiddagsfika: Kanelgömma från Hägges finbageri tillsammans med automatkaffet.
På gymmet: Modifast chocolate bar och Red Bull Sugarless Energy drink.
Middag: Findus djupfrysta fiskgratäng med skaldjurssås, Strax familjesallad i påse, Felix Ceasardressing med 3 procents fetthalt samt ett glas vatten från kranen.
Kvällsfika: Big Pack vanilj från GB Glace med O’hoj chokladsås.
Till sist: Proviva Active yoghurt med tropisk smak.

Ninas dagsmeny blir en uppräkning av olika produkter med sina mer eller mindre välkända varumärken. Ganska vanliga livsmedel, skulle väl de flesta tycka. Men vad händer om vi istället fokuserar på det finstilta, de små bokstäver tillverkarna så gärna vill att vi ska hoppa över? Då kommer matsedeln för denna enda dag att se helt annorlunda ut:

E 325, E 331, E 621, E 301, E 300, E 333, E 471, E 270, E 330, E 202, E 450, E 635, E 627, E 631, E 250, E 202, E 330, E 415, E 281, E 211, E 450, E 410, E 621, E 440, E 621, E 415, E 414, E 445, E 420, E 330, E 471, E 621, E 450, E 300, E 410, E 202, E 301, E 412, E 407, E 330, E 401, E 509, E 451, E 331, E 452, E 440, E 1442, E 330, E 621, E 415, E 471, E 482, E 475, E 472c, E 472e, E 270, E 412, E 330, E 296, E 202, E 331, E 422, E 160a, E 160e, E 150d, E 451, E 621, E 330, E 170, E 160c, E 270, E 120, E 171, E 101, E 621, E 150, E 951, E 950, E 300, E 160, E 202, E 339, E 330, E 452.

En imponerande samling för att vara en ganska genomsnittlig kvinnas konsumtion på en enda dag. Noga räknat 84 stycken. Hela boksidan skulle täckas om jag hade skippat numren och istället valt att skriva ut deras funktion och kemiska namn, vilket är ganska vanligt på innehållsförteckningarna eftersom producenterna vet att E-numren sticker i ögonen på många konsumenter.

Spännande läsning. Här är hela artikeln ur Äkta vara!

Äkta vara - Mats-Eric Nilsson Äkta vara
 
H

hianders

Guest
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Vad bra att vår egen hälsoprofet väcker vårt medvetande över vad vi sätter i oss.

Inger
:yes:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Jappe.

De två sista raderna i ditt inlägg gjorde mej väldigt besviken. När jag började läsa inlägget så trodde jag att det var inledningen till en bok du börjat skriva.:D

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Jag vill varken bekräfta eller förneka att jag håller på med en bok som bl.a. ska handla om god mat i Tyskland, Luxemburg, Frankrike, Spanien och Portugal. Möjligen kan Schweiz, Danmark, Holland och Belgien få vara med på ett hörn också men det vill jag inte heller varken bekräfta eller förneka!

Jappe
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Ja, det är bara att konstatera att maten har aldrig
varit sämre än vad den är i dag trots Svanmärkning
och en massa annat som egentligen inte säger
så mycket om hur nyttig den egentligen är.
Det är maten som vi i dom allra flesta fall blir sjuka av.
Som vanligt är det pengarna som styr för livsmedelindustrin
tjänar massor på alla dessa tillsatser och
inte bryr dom sig om att folk blir sjuka och t.o.m dör.
Det är en skoningslös värld vi lever i.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Om det skulle bli förbjudet med manipulerad mat & tillsatser så skulle maten bli svindyr. Det skulle också bli svält eftersom det inte finns några alternativ som skulle räcka till alla. Sedan kan det ju vara så att vi inte klarar av att äta "riktig" mat eftersom våra kroppar vant sig vid all den skit vi äter idag.
Mänskligheten har åter igen lyckats "måla in sig ett hörn".:D

Bennie
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Det finns nog en paradox här. Det är främst i I-länderna som industrimaten är populär. I fattigare länder är maten ofta naturligare och nyttigare. Sockerindustrin med Coca-Cola i spetsen jobbar dock hårt med att fördärva mathållningen worldwide!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Lisa lagar kycklinggratäng (Guldfågeln) med klyftpotatis (Asterix) samt en del grönt, rött och orange vid sidan om.

Kan det godkännas?
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Livsmedelsverkets roll i detta är minst sagt intressant!

Jappe
Va? Finns dom kvar, jag trodde dom var nerlagda för länge sedan.
Undrar vad dom gör förresten om dom nu överhuvudtaget gör
någonting vettigt.
Dom är i alla fall chanslösa mot livsmedelsindustrin.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Jappe ..jag är nyfiken på hur en av dina matdagar ser ut :)
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Mycket av dessa E nummer är naturliga råvaror tex potatis mjöl, stärkelse,geleämnen, och många andra,så alla tillsatser är inte o hälsosamma ,så tugga på!!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Jappe ..jag är nyfiken på hur en av dina matdagar ser ut :)

Kött, fisk och grönsaker dock ej för mycket baljväxter (tror jag det heter). Lite rotfrukter kan man kosta på sig ibland. Ris, potatis, pasta och köpebröd är totalförbjudet! Ägg med räkor och majonnäs så ofta det går. Äggröra med falukorv har blivit standardfrukost. Tyvärr innehåller falukorven lite tillsatt socker numera, beroende på hanteringen av grisarna, men det brukar gå bra att steka den i gjutjärnspannan ändå. Smör i stället för äckliga margariner, ostar av alla de sorter förutom smältvarianterna givetvis och hälsodrycken framför andra: rödvin! Allt sötat och kolsyrat vatten är förbjudet! (Schweppes Indian Tonic Water till gingroggen går ej att utesluta.) Frukt i stället för industrins konstiga produkter. Inte ens "Tropicana" sköter sig, vad jag har förstått.

Att leva utan ris, pasta och potäter är förvånansvärt enkelt! Bröd är det värre med men GB bakar oförtröttligt vidare i jakten på ätligt bröd som samtidigt är nyttigt. Jag gillar rökt lax och därför tvingas jag in till Kungstorget i Göteborg emellanåt där det går att hitta ätlig sådan ibland.

Det viktiga för oss är att undvika alla konstiga tillsatser som finns i industrimaten idag och försöka äta den mat som människan är anpassad till!
Helst färskt och lokalodlat. Färdigmaten är inte svår att låta bli eftersom den är så intetsägande och torftig, nästan äcklig.

Toiletterna i anslutning till Dafgårds provkök.
10990d1225664315t-dsc03058.jpg


Inga konserver förutom djupfrysta grönsaker ibland, helst Felix. (Av någon anledning har jag mer förtroende för Felix än de andra konservindustrierna; frysning är en konserveringsmetod).

Kakor och bullar undviks så långt det går. GB slarvar lite men jag klarar det riktigt bra. Jag har en hemlig last: nougat, helst belgisk men det blir inte så ofta.

Jappe

PS. Jag glömde grädden som är så viktig i matlagningen! 40-procentig riktig grädde givetvis, inga konstiga efterapningar. Det finns även ätliga korvar, gärna ungersk Salami. Ibland slarvar vi till och köper en färdig rotfruktsgratäng som finns på Ica som är förvånansvärt god för att vara färdigmat. Jag kommer inte ihåg fabrikatet, ovanligt namn i matsammanhang.

PS 2. Ibland stjäl vi Millans och Lurvens kattfisk, Eldorados Alaska Polock, som helt plötsligt blivit jättegod. Gärna Sandefjordssås till: 1 hekto smör och 1 dl 40-grädde gör tillsammans en vansinnigt god sås! Den går att smaksätta om man så önskar.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53308

Guest
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

När man tittar på vem som ger kostråd till ILSI den organisation som fått i uppdrag av EU att ta fram rekomendationer blir man ju mörkrädd. Kostråden ges av bl.a. Coca Cola, Mc Donalds, Kraft Foods som ägs av Philip Morris, sockerbolaget Südzucker och multinationella läkemedelsbolag.

Kan inte undgå att fundera över kopplingen mellan Südzucker och läkemedelsbolagen som tillverkar bl.a. insulin. Ja det finns mycket att fundera på!
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Det är inte bara en del av E-numren som på sikt kan vara hälsovådliga, den mesta av industrimaten är även kraftigt översockrad och översaltad vilket även det på sikt leder till ohälsa.
Sen inte att förglömma är att mycket av maten (och många råvaror) innhåller rester av bekämpningsmedel, där sverige i många fall tillåter ganska höga gränsvärden.

Det är inte helt enkelt att undvika allt det här men det går om man "läser på" ordentligt och uppsöker andra leverantörer än den gängse dagligvaruhandeln.

Numera äter vi falukorv med 90% köttinnehåll, riktigt bacon och kött av djur som är uppfödda på naturlig väg, allt köpt på ett litet lokalt slakteri som endast tar emot djur för slakt som är naturligt uppfödda.
Det här är naturligtvis dyrare men det är stor skillnad på kvalitén på kött av djur som har rört på sig och växt långsammare.
Grönsaker och potatis odlar vi det mesta själva (helt utan kemikalier)och det som köps är KRAV-kontrollerat.
Resten av de varor som vi idag köper 90-95% kontrollerade och utan det mesta av tillsatser.

faktum är att vi efter ett drygt halvår efter att vi helt gått in för den här maten på allvar så har man känt sig "friskare" när mycket av kemikalierna gått ur kroppen och socker och saltsuget har sjunkit kraftigt.

Det verkar som om immunförsvaret har ökat kraftigt, det är många år sen vi drabbades av någon influensa och förkylda har vi bara varit en gång på flera år.
 
Toppen