• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är vitsen med en Plåtis??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Är inte lite av grejen att när man sticker iväg med sin husbil så ska det inte vara riktigt som hemma, micro, tv och fullutrustat. Jag har bott totalt i fyra år med min gamla cheva van egenhändigt inredd, började åka med den 1981. Numera tillbringas ca 14-16 veckor årligen i en betydligt modernare plåtis men känslan av att få ett avbrott mot det vanliga vardagslivet är det som lockar allra mest. En stor del av känslan för vår del är just att avsaknaden av en massa lull lull ger så mycket mer feeling i resandet. Att åka runt i en maxutrustad bil med allt möjligt i känns inte relevant för oss, då kan man lika bra ta in på hotell och spa......En plåtis bjuder sällan på lyx, men den bjuder på väldigt mycket upplevelser och platser som större fordon inte klarar av.

Är det inte så med de flesta husbilsekipage att det inte är som "hemma"
De som har plåtis har ju samma bekvämligheter som de flesta andra husbilar? Bara lite trängre!

Det finns husbilar som har en specialbyggd kaross för ändamålet så det måste inte vara en plåtis för att vara smidig!

Inget ont om plåtis men skulle jag skaffa en smidig bil så vetesjutton om det inte vart en med specialbyggd kaross för ändamålet.

:)
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Välkommen till Plåtisgänget.
Många tror att en plåtis är mindre. Visst, men det som skiljer vanliga husbilar mot en plåtis är ca 2dm smalare i "gången". Allt annat är lika, dusch, toa, vatten osv. Vi bytte till en plåtis och allt som vi fick plats med tidigare var bara att flytta över - större utrymmen än man tror.
Sen ska man inte tro att Plåtis är bäst för alla. Vi är olika och har olika krav på användning.

Gör en ordentlig översyn (!) av underredet. Du har inte så långt till Dinitrolcenter i Markaryd (ligger i Åryd). Där får du bra jobb till bra pris. Boka tid


Tack för det! Kommer att höra med dem och även med fler men det är som du antyder, ska man ha något gjort som inte är gratis ska det också göras ordentligt. Jag förstår att de gör ett bra arbete.

Vet någon som vet något om vax?

L-Å
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Är det inte så med de flesta husbilsekipage att det inte är som "hemma"
De som har plåtis har ju samma bekvämligheter som de flesta andra husbilar? Bara lite trängre!

Det finns husbilar som har en specialbyggd kaross för ändamålet så det måste inte vara en plåtis för att vara smidig!

Inget ont om plåtis men skulle jag skaffa en smidig bil så vetesjutton om det inte vart en med specialbyggd kaross för ändamålet.

:)

Jag var inne senast idag på en av de större husvagns/husbilsförsäljarna i Sthlms området idag. Kikade runt lite bland de nya ekipagen som stod i hallen i väntan på att få byta gasoltub. Klev in i några "vanliga" husbilar och tanken slog mig ganska omgående att det var som att komma in i en heminredningstidning. Mängder av märklig utrustning och flashiga prylar i taket och ovanför sängen och på sänggaveln. En massa lull lull helt enkelt som i mitt tycke inte har någon funktion alls. Den här typen av utrustning ser man aldrig i en plåtis, det finns helt enkelt inte plats för det. För mig, räcker det gott och väl med en toa, liten dusch, kyl och värme och en skön säng, samt kök förstås. Inget lull lull....

Den här inställningen kan kanske bero på yrkesskada, då jag och min fru bedriver en näringsverksamhet där hon är Inredningsarkitekt och jag montör.....vi är rätt trötta på all lulllull som inte har någon funktion.

Ofta när jag kommer in i äldre husbilar så tycker jag att dom känns så oerhört gedigna, dom har en bättre " feeling" på något sätt, funktionen finns där utan en massa märkliga attiraljer som även det fördyrar en bil, finns väl en anledning till det troligtvis.....
Varför det blev en plåtis för vår del var att vi under många år rest runt med vår cheva van inredd till husbil och även den var för stor ibland i södra Europa. I de små italienska bergsbyarna och på de mindre vägarna i alperna så blev även den en aning för stor ibland.
Full respekt för alla husbilar, oavsett storlek men för min del så är en plåtis favoritvalet.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Öppnar upp en gammal tråd då också jag har blivit med "plåtis".Trodde nog att det skulle bli problem att få med de som behövdes då vi hade jättegarage på den förra.Visst har man fått lämna en del kvar hemma men vi har fått med så det räcker.Cykelställ på kroken o lastutrymme under hela dubbelgolvet.Aldepanna o golvvärme luftfjädring o dubbelmontage på Iveco.Smidig o lätt att parkera jag har vant mig med storleken.Bilen har gått under smeknamnet Silverpilen.
Olle.
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Fördelen är smidigheten. Sedan är det så att plåt är betydligt starkare än plast. Jag har aldrig köpt bil med särskild tanke på säkerhet men efter att ha blivit prejad i försök att få oss att stanna (för rån?) så märktes det att en van tål ganska mycket.
När vi fortfarande hade ordinär husbil träffade vi en dansk i Afrika med van på en direkt fråga om varför blev svaret att "en van tål betydligt mera stryk" och det kan jag vedimera efter några års heltidsboende i 2 van-bilar.
Hälsning
Jan
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

När det gäller smidighet och prestanda så får man vara noga med vad man egentligen jämför. Vår första husbil var en 2011:a och vår nuvarande en 2013. Det är enormt stor skillnad mellan dessa modeller, f ö av samma fabrikat, storlek och planlösning. Vår husbil av årsmodell 2013 är också betydligt smidigare än vår personbil av årsmodell 2007 trots att husbilen är större.

När det gäller storleken så skulle jag gärna ha en "plåtis" som man kan parkera var som helst, ungefär som en personbil. Men i så fall får man kompromissa med utrymme och komfort. De flesta plåtisar man ser är inte mycket mindre än en liten husbil, och då blir det ofta ett dyrare alternativ.

En plåtis är dyrare än motsvarande husbil för att husbilarna kan byggas inifrån och ut och det går inte med en plåtis vilket gör dem dyrare att producera. Och vad gäller plåt verkar det som att plåtbilar allt oftare blir plastbilar numera.

I slutänden är det en fråga om hur man vill använda bilen. Tillbringar man en stor del av husbilsåret här hemma så får man räkna med att vädret inte alltid är på topp och hur är det då att sitta i en liten trång bil där man kanske inte ens kan stå upprätt? Kanske blir det i stället så att man inte använder bilen så mycket som man skulle vilja?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Min erfarenhet är att Plåtis-ägare använder bilen betydligt mer än genomsnittet (mer rörliga). Om man bara kör till campingen så är det nog ingen vits med Plåtis, men detta är givetvis mycket individuellt.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Trodde nog att det skulle bli problem att få med de som behövdes då vi hade jättegarage på den förra.
Olle.
Det trodde inte jag heller, fast din plastmaskin var en aning större än jag hade.

Är din en hög Plåtis?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Gammal tråd med samma gamla svar!

Kanske ingen vits för 3-4 barns familjer, ingenting för 3-4 hundars ägare eller 8-10 katter, men beroendeframkallande för 2 minimalister som uppskattar rörlighet, närhet och solid konstruktion.

trångt.jpg
Källa: Internet
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Ja om du jämför en stor Concorde med en plåtis så är naturligtvis en plåtis mindre och smidigare. Men om du har en plåtis på 7 m eller en delintegrerad på 7,5 och höjd 2,75 så är inte skillnaden himmelsvid. Skulle tro att användningen av husbilen har mer att göra med om man är pensionär eller ej än med att man har plåtis eller ej. Vi har många år kvar att jobba, och kan inte se att vi skulle vara ute mer än vad vi är med en plåtis just nu.

Och så lyckas ni få med det värsta skällsordet man kan använda i detta forum - camping. Har man inte plåtis så campar man? Det var något nytt!
Jag brukar se plåtisar campa i Malmös parker, på gräsmattan mellan buskar och träd, när jag cyklar till jobbet på morgnarna. Ja, man kan tydligen vara hur flexibel och parkera var som helst med en plåtis, där har ni helt rätt. Riktigt så flexibla vill vi inte vara!
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Har kikat in i många "plåtisar" och gillat vad jag sett och då speciellt många kluriga lösningar på förvaringar mm :):):)
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Min erfarenhet är att Plåtis-ägare använder bilen betydligt mer än genomsnittet (mer rörliga). Om man bara kör till campingen så är det nog ingen vits med Plåtis, men detta är givetvis mycket individuellt.

Kör ju inte plåtis men vi kör ju lika mycket ungefär Esbjörn;)
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Vitsen med plåtis är att man älskar den! Snål på bränsle, stabila köregenskaper och känns säkrare på flera sätt.. skjutdörren gör att man nästan har utekök men minimalt med os inne och når det mesta från soffan! Behövde en ny tvättmaskin häromdan och lastade in den gamla till återvinningen och iväg och köpte en ny, enkelt, fick dessutom plats vid stormarknaden! Hämtade en 4,80 lång markis, jo den gick in! En annan härlig sak när man vill bädda/vädra, upp med bakdörrarna, vips. Vi har bord och stolar under sängen bak, lastade en ranson i Tyskland och hängde med trafiken genom Danmark utan knot. Runda genom sju länder i maj, slutade på 0, 79 lit/mil trots farter upp emot 130 bitvis. Inget skrammel eller knirk förutom det som låg fel i köksskåpen! Vi lever gott på sex meter och jag gillar att köra den. Stora Bältbron var ute och mätte men fick ge sig och vi slapp undan med 240dkkr...
Dessutom har vi ibland åkt som jobbarbil och betalat mindre än halva pengen på färjor. Men det viktigaste, vi gillar kompaktheten med utrymme och finesser som att sido och bakdörr är låsta även om vi öppnar framdörrarna!!
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Har kikat in i många "plåtisar" och gillat vad jag sett och då speciellt många kluriga lösningar på förvaringar mm :):):)

Just det, trodde aldrig vi skulle få plats med vad vi behövde men faktiskt fler tomma skåp i plåtisen än i plastbilen.

Efter 1 kvartal så vill jag inte byta tillbaka, vi trivs väldigt bra med den lilla.

ha det // Per
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

I slutänden är det en fråga om hur man vill använda bilen. Tillbringar man en stor del av husbilsåret här hemma så får man räkna med att vädret inte alltid är på topp och hur är det då att sitta i en liten trång bil där man kanske inte ens kan stå upprätt? Kanske blir det i stället så att man inte använder bilen så mycket som man skulle vilja?

Vi har gott mått höjdmässigt, känns inte heller mindre mer än precis när vi passerar köket båda 2, då blir det mysigt :)

Må bäst // Per
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Är man lång och reslig så är en inre takhöjd på ca 1,90 lite klent. Likaså verkar det vara svårt att hitta bäddar man kan ligga rak i om man inte vill ha tvärbädd - om ens det funkar. I så fall får man kanske välja en längre plåtis och då förlorar man ju mycket av det man ville ha - det mindre formatet.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Lugn nu. Läs det igen, utan att lägga in egen betoning och viktning.
De bara beskrev att de personligen hade en avvikande mening.
Låt inte tråden gå över styr.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen