• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är vitsen med en Plåtis??

Status
Stängd för vidare inlägg.

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Har tills nu läst alla synpunkter som framkommit, och har i övrigt ingen synpunkt på vem jag tycker är bäst som husbil. En sak som ej framkommit är att det är just är en PÅTIS vi diskuterar. Plåt rostar ju ofta, och vi känner ju till att biltillverkare lyckas mer eller mindre bra med rostskydd och konstruktioner för att föhindra rost. De flesta vanliga husbilar har inte mycket rostbenägen plåt i sin konstruktion. Finns någon erfarenhet av plåtisar när det gäller rost? Jag hatar rost.
Bengt
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Sörren; Vi hade innan vi köpte vår plåtis en Hobby FS550 - 05. En normalbred husbil på Ford-chassi. Lite kortare än vår plåtis t.o.m. Men den avgörande skillnaden är "smalheten/manövervänligheten" och den tycker vi var sämre i Hobbyn. Både parkering (vanlig p-ruta) och framkomlighet är bättre i plåtisen anser vi som trivs i trånga byar i Italien, Tyskland och Frankrike. Kommer brödbilen fram så gör vi det också! Toautrymme etc är ju givetvis minimerade i en smal plåtis men "good enough" för oss två i Maja.

Bengt; Eftersom vi använder våra husbilar året om har vi givetvis rostskyddat både den normalbreda Hobbyn och den smidiga plåtisen. Dessutom slipper vi ju den risk för "ruttet golv" som t.ex. Muskatten rapporterat om här på forumet. Talar enligt min mening för plåtisen. Men framtiden får väl utvisa om jag har rätt. Vi har bara kört drygt 4000 mil på drygt 3 år pga sjukdom. Men vi hoppas på en långlivad plåtis!
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Jag håller med om det mesta, men att det finns plåtisar som mycket bra vinterbilar det har jag inte funnit ännu, men kanske jag får veta nu? :D
...............................
De svenska tillverkarna ScandiMobil i Falköping och framförallt SMC i Göteborg tillverkar/har tillverkat Plåtisar med BRA vinteregenskaper.
Min förra SMC-Plåtis använde jag ner till minus 20-25 å ägaren före mig var på Jokkmokks marknad med minus 42 grader utan problem.
Den Plåtisen - Silverpilen - är nu i goda händer av annan klubbmedlem. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Jo, de kände jag till, men SMC bygger inte längre, och Scandimobil hör man nästa inget om. Aake har ju en också, dessutom 4-hjulsdriven. så visst finns det vissa möjligheter, men jag skall göra en ordentlig koll nästa gång jag åker till Düsseldorf. :)
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Är inte lite av grejen att när man sticker iväg med sin husbil så ska det inte vara riktigt som hemma, micro, tv och fullutrustat. Jag har bott totalt i fyra år med min gamla cheva van egenhändigt inredd, började åka med den 1981. Numera tillbringas ca 14-16 veckor årligen i en betydligt modernare plåtis men känslan av att få ett avbrott mot det vanliga vardagslivet är det som lockar allra mest. En stor del av känslan för vår del är just att avsaknaden av en massa lull lull ger så mycket mer feeling i resandet. Att åka runt i en maxutrustad bil med allt möjligt i känns inte relevant för oss, då kan man lika bra ta in på hotell och spa......En plåtis bjuder sällan på lyx, men den bjuder på väldigt mycket upplevelser och platser som större fordon inte klarar av.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Dessutom slipper vi ju den risk för "ruttet golv" som t.ex. Muskatten rapporterat om här på forumet.
Alla bilar är inte konstruerade som Muskattens Hobby, många har glasfibergolv och de ruttnar inte så lätt, inte heller rostar bilar med glasfiber- eller aluminiumkarosser.
Hur fungerar moderna skjutsidodörrar, de jag sett , och hört, dånar rätt bra när de stängs?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Det finns plåtisar med en kombination av skjutdörr och vanlig dörr, då kan man välja! :)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Märkligt egentligen hur snabbt aptiten på kvadratmeter tycks öka. För inte så länge sedan var den vanligaste "hus"bilen en VW buss typ 3 (den sista med motorn bak) med högtak eller höjbart tak. En familj med 2 vuxna o 2 barn åkte utan större problem runt i ca 4,5 meters längd och 1,8 meter bredd.

Fast det är ju samma sak med våra bostäder och båtar och husvagnar. Fast undrar om tälten verkligen har vuxit i samma takt?
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Alla bilar är inte konstruerade som Muskattens Hobby, många har glasfibergolv och de ruttnar inte så lätt, inte heller rostar bilar med glasfiber- eller aluminiumkarosser.
Hur fungerar moderna skjutsidodörrar, de jag sett , och hört, dånar rätt bra när de stängs?

Nog finns det bot som tilläggs utrustning kan man installera dörrstängare med fjärrkontroll (som taxibussar har) hörs bar en svag klick o kan lämnas i vilket läge man vill.
Har nog titta på dem men tycker att jag inte har haft större behov tillsvidare.

/Leif
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Hur fungerar moderna skjutsidodörrar, de jag sett , och hört, dånar rätt bra när de stängs?

Plåtisar baserade på MB Sprinter kan utrustas med elektrisk dörrstängningshjälp. Då stänger man dörren lugnt och fint och en elektrisk motor stänger det sista! Verkar fungera bra, tillvalskod T50, viktökning 5 kilo och koster 321 Euro hos CS reisemobil. :)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Undrar om det gäller fjällvandrarna också? Fast dom har säkert större men lättare grejor idag.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Man ska inte haka upp sig på att plåt rostar. Glasfiber tål inte sol och vatten, det vet båtägare. Är det inte så det krakelerar efter ett antal år, så blir det böldpest. Allt behöver underhållas, plåt eller plast. Själv är jag mest skeptisk till trä som inte tål fukt.

Kryp under era bilar och kolla underredet. Det ser kanske inte lika vacker ut. Lägg några tusen på behandling, så blir det inte rost lika fort (gäller alla bilar)

Ha en trevlig helg!!!
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Kan det bli så mycket värre än så här? Vi kom igenom utan större bekymmer. Men trafiken i södra Europa kräver en tuffare körstil, man måste visa lite att "jag vill fram" står man och väntar på att det ska bli en lucka får man stå där. Har kört och parkerat i stora delar av Europa utan större problem.Bilen en fullbred Rapido 6 m lång. Smidigheten i en Plåtis tycker jag inte väger upp utrymmena för dusch, toa, kylskåp, sittgrupp.
Ove G
 

Bilagor

  • IMG_0869.JPG
    IMG_0869.JPG
    2,5 MB · Visningar: 34

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Vilken rostskyddsbehandling är lämplig för plåtis. Har hört att traditionell är dyr och att behandla med vax är lika bra och mycket billigare?
Är det så? Något erfarenhet att dela med sig, kanske rent av ett råd?

Hämtade f.ö. ny plåtis i dag, Pössl Roadcamp R.
L-Å
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Välkommen till Plåtisgänget.
Många tror att en plåtis är mindre. Visst, men det som skiljer vanliga husbilar mot en plåtis är ca 2dm smalare i "gången". Allt annat är lika, dusch, toa, vatten osv. Vi bytte till en plåtis och allt som vi fick plats med tidigare var bara att flytta över - större utrymmen än man tror.
Sen ska man inte tro att Plåtis är bäst för alla. Vi är olika och har olika krav på användning.

Gör en ordentlig översyn (!) av underredet. Du har inte så långt till Dinitrolcenter i Markaryd (ligger i Åryd). Där får du bra jobb till bra pris. Boka tid
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

En plátis behöver inte vara mindre, men kanske mer än 3500kg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen