• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är vitsen med en Plåtis??

Status
Stängd för vidare inlägg.

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Vi hade ju en plåtis byggd av SMC i Göteborg. Den var vinterisolerad!
Alla tankar inne i bilen, visserligen på bekostnad av utrymme.
ALDE vattenburen värme.
Skjutdörren, både plus och minus. Minus vintertid - det hinner komma in en del kyla när man öppnar.
Sommartid underbart.
Det var en underbar bil. Mötte vi en budbil i en spansk gränd visste vi att vi också kunde köra där:D
Parkera lätt, övernatta lite lättare i städer.
Sedan vi har bytt till inte så stor men ändå konventionell delintegrerad hälsar plötsligt alla husbilar på oss, förut trodde dom väl vi var just en budbil.

Än så länge är vi jättenöjda med lite mer utrymmen, men kärleken till plåtisar består!

Brogu
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Trånga, inte särskilt bra isolerade, sällan riktigt vinterdugliga, p.g.a. oisolerade tankar? :wideeyed:
Vet inte om man skall ta det du skriver på alvar. Har du läst det vi har skrivit? Det är olika typer plåtisar, och vi valde La Strada just pga vinterduglighet och isolering. Det fins billigare bilar utan vinterisolering. Trång? Ja, om du är bred!
:wub:
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Väntar på ny Plåtis och har bestämt oss för denna efter långt övervägande. Alla de överväganden som nämns i tråden har gjorts. Tank/tankar kan isoleras och kan utrustas med värmare. AC kräver extern strömförsörjning men det har vi valt till. Var i Calabrien i höstas och gjorde reflektionen att det var nästan enbart plåtisar som levererade varor till butiker mm. "Vanliga" lastbilar kommer inte fram, för smalt, krokigt mm.

Vi känner oss mer och mer övertygade om att vårt val var det bästa, för oss. Var och en har väl sina bevekelsegrunder vid val av hb.

Att den, många gånger, kan ersätta "vanlig" personbil är inte fel, kanske ersätta helt och hållet.

Ur enbart bokomfortsynpunkt ser vi fördelar med stor hb, givetvis!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Som sagt tidigare, jag gillar verkligen konceptet, men kolla gärna inuti dörrarna t.ex.? En av de brister i isolering det klagas över, inte på något sätt omöjligt att fixa. Ordentligt uppvärmda tankar under bilen (tar för mycket plats inne) saknas också. Sedan att det naturligtvis går att hålla värmen i ett så litet utrymme med en 4-6 Kw panna är för mej inte bra nog. Allt skall fungera ned till ca -25 plus kanske 10 M/sek i vindhastighet utan nämnvärt kallras, eller att vatten eller avlopp fryser ihop. :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

För att återkoppla till trådstartaren så.

Svårare att bygga, därmed dyrare per/m2
Självklart trängre, men det vet man ju innan köp så........inget att gnälla över.

Ja, detta vad ungefär vad jag kan inbilla mig att skillnaderna är i en helt ovetenskaplig fundering utan faktakoll:p:

Anders

men å andrasidan har väl karosserifabrikerna större serier (=billigare) än resp husbilsfabrikant som bygger egna väggar? Sen är nog båda varianterna duktiga på att bygga moduler på golvet innan de stoppar in dem i resp skal.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

När vi letade efter vår första husbil avrådde flera säljare när vi tittade på plåtisar. Vi hade även som husvagnsägare rest mycket med vår vagn och sökte därför en "resebil". Säljarna menade att de flesta som köpte plåtis kom snart tillbaka och ville byta till "riktig" husbil. Så vi köpte givetvis en fullbred halvintegrerad husbil :twitcy:

Efter drygt två år och nästan 5000 mil började vi leta efter en mera "resvänlig" bil och givetvis blev det en plåtis! Speciellt hustrun uppskattar den minimala bredden vilket ger maximal manövervänlighet i trånga tyska/italienska/franska byar och städer. Under helgen som gick "campade"/nattparkerade vi både på Norrmalm i Stockholm och Sickla Allé i Nacka.

Att sedan vår bil är utrustad med dieselvärme, solcell, 12V kompressorkyl och uppvärmd avloppstank gör att den ger lösningar för optimal mobilitet. Trång? Ja, men även logistiken i en husbil kan faktiskt förfinas!

Jag har på annan plats på forumet skrutit med att förutom möbler och annan "nödvändig" utrustning så ryms minst 150 flaskor gott italienskt/franskt/tyskt vin! Så platsbrist har vi inte.:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Vet inte om man skall ta det du skriver på alvar. Har du läst det vi har skrivit? Det är olika typer plåtisar, och vi valde La Strada just pga vinterduglighet och isolering. Det fins billigare bilar utan vinterisolering. Trång? Ja, om du är bred!
:wub:

Om du hade läst hela tråden så hade du kanske sett att jag är mycket positiv till konceptet plåtis, men sedan är jag inte blind för nackdelarna i jämförelse med en "vanlig" husbil. Och det frågades ju faktiskt om omdömen. Jag är ledsen om mina synpunkter trampade på en öm tå, men det är faktiskt ungefär så jag uppfattar det! :wub::wideeyed:
 
F

F.d. 55414

Guest
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

I en tidigare tråd PLÅTISARNAS FÖR OCH NACKDELAR skrev jag ungefär detta i juni 2011 och det gäller fortfarande

Vi köpte en Adria Twin Sp, 2,3. Hämtade ut den den 8 mars 2011 på Caravanhallen i Södertälje. Följande erfarenheter har vi hitintills:

1. Sålde lilla bilen och äger bara en bil.
2. Kan parkera på boendeparkeringen strax utanför porten
3. Hittar lätt parkeringsplatser på utflykterna.
4. 190cm-svåger sov bra i bilen när vi lånade ut den till honom.
5. Compact-living utvecklar ytterligare samarbete, dock med humor!
6. Vit Adria Twin associeras till vanlig skåpbil och tom färdtjänstbil för icke initierade.
7. Öppnar båda bakdörrarna och har skjutdörren öppen då blir det god luftgenomströmning (istf. AC i bodelen)
8. Man kan se ut genom bakrutorna vid körning
9. Motivation att inte blir överviktig
10. Öppna skjutdörrar upplevs som utomhuskänsla, men lä-känsla.
 
F

F.d. 29811

Guest
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Har just köpt en plåtis i stället för den större bilen (på bilden) och tycker det är den perfekta bilen när man vill ut och åka ensam i Europa med barn. Här kommer fördelen med att man inte syns/ drar till sig så mycket uppmärksamhet in, hoppas jag i alla fall för jag har inte provat ännu. :)
Lätt att parkera och ta sig fram på smala vägar ser jag också som en fördel.
När jag berättade för barnen om den nya bilen och att den var mycket mindre än den förra sa min yngsta dotter "vad spelar det för roll, det är sommar och när vi inte åker ska vi vara ute". Helt rätt!
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Har alla plåtisar skjutdörr på sidan? Eller är de lättare att stänga nuförtiden. Jag körde en del taxibuss för 10 år sedan och upplevde de tunga skjutdörrarna som jobbiga.

/Håkan
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Plåtis är helt enkelt säkrare:

Aquaplaning: PKW kollidiert mit Wohnmobil - YouTube

Vi har redan annan ny Plåtis.

Varför hela tiden detta med två läger för och emot Plåtis den tillfredställer givetvis paret som vill ha en smidig transport. Kan mycket väl tänka mig en själv när jag har bara hustrun och en hund med mig. Eller gör jag som jag gjort med dubbdäck och friktionsdäck har givetvis en omgång av varje sort beroende på vinter. Husbil blir blir givetvis lite större investering i men drömma kan man ju.
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Precis det verkar vara känsligt att fråga om plåtis.

Min tanke var att det finns andra små husbilar då med påbyggd kaross.
Dessa verkar inte vara lika populära, men även de kan vara smidiga.

Jag har själv funderat på att ngn gång så kanske man byter till en smidigare husbil men varför är just plåtis så populär???

Ville ha lite olika synpunkter då bägge verkar smidiga.

;);):rolleyes:
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Hej,
Det kanske beror på hur frågan ställs. Du antog redan i frågeställningen att plåtisar är trånga, sämre isolerade och ostabila (?) samt att skjutdörren skulle vara något negativt.

Efter att ha läst svaren så vet vi nu att plåtisägare uppfattar de positiva egenskaper med sin plåtis vara:

- att plåtisar är smidiga att manövrera vilket underlättar parkering, fricamping o manövrering i städer
- att det finns välisolerade plåtisar
- att plåtisen pga sin konstruktion är mindre fuktkänslig
- att det finns välgjorda plåtisar
- att det upplevs som positivt att plåtis inte har husbilsutseende
- att plåtisar upplevs som stadiga o trygga
- att skjutdörren av olika anledningar upplevs som positivt
- att de öppningsbara dörrarna bak upplevs som positivt
- att det finns tillräckligt med utrymme
- att plåtis är förenat med lägre avgifter (bro, färja, skatt, försäkring)
- lägre bränsleförbrukning
- lägre inköpspris
- bra andrahandsvärde
- att plåtisen även kan utnyttjas som vanlig bil

Det gäller ju alltid att väga för och emot, men bla ovanstående tycks ha vägt över för flera då plåtis valts.
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Har aldrig påstått att de skulle vara ostabila!

Skrev att skjutdörren slipper man samt att de är sämre isolerade är väl inte hemligt ? Skjutdörren tycker jag verkar vara en nackdel!

Kommenterar man en insändare så ska man inte hitta på egna saker?


Det verkar vara en öm punkt för vissa tydligen??
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Nja... som sagt, det beror lite på hur frågan formuleras.

"skjutdörren slipper man" ....... ordet "slipper" indikerar ngt negativt och nu vet vi att plåtisägare istället upplever det som positivt med en skjutdörr. Det var väl ett av svaren du efterlyste?

"samt att de är sämre isolerade..."...... indikerar väl att du anser plåtis vara sämre isolerade, men sanningen är att det finns plåtisar som är mkt bra vinterbilar.

Avseende "ostabila" så var jag inte säker på vad du menade med liknelsen till snöraset kontra plåtis. Det var därför jag satte ett frågetecken efter ordet ostabila

Jag tyckte jag gjorde dig en tjänst att summera de svar som alla plåtisägare bjudit på och trodde att du efterfrågade varför de valt plåtis. Här finns inga som helst ömma punkter utan min plåtis är kanonfin och jag är övertygad om att icke plåtisägare tycker likadant om sina husbilar.

Mina synpunkter därmed avslutade.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Jag håller med om det mesta, men att det finns plåtisar som mycket bra vinterbilar det har jag inte funnit ännu, men kanske jag får veta nu? :D
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Vinterbilar? På tyska pratar man om Wintertauglich eller Winterfest. Winterfest tåler 20 minus eller kaldare. Den enda plåtis jag vet om som skall klara av det är HTC sin på MB chassis. Rätt dyra. Knobloch gör bilar efter kundens önskemål, också isoleringen. Men om det är "fest" tror jag knappast. Finns också en Scandimobil i Falkøping (om jag kommer ihåg rätt) som är otrolig duktig på isolering. Men annars tror jag vi pratar om "dugliga" bilar som klarar av ner till minus 15 eller liknande. För mig åtminstone, räcker det!
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen