• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är "geocaching"

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Ett nytt ord i min värld. Jag har förstått att det har med GPS att göra på något sätt.
Nu måste jag avslöja mina bristande kunskaper:eek: . Trots att vi haft GPS i husbilen i rätt många år har jag inte kommit längre än till att lägga in den plats vi ska till. Vi skulle gärna vilja lära oss mera om detta för att kunna utnyttja systemet fullt ut. Samt lära mer om detta geocaching. Det kanske kan få ett barnbarn på 15 år att vilja hänga med?:D

Det finns kanske fler som vill lära sig mer om detta för oss "nya". Vi kan ordna en träff framöver i vår på lämplig plats, Krokis möjligen. Då kanske ni som kan skulle vilja ställa upp och lära ut till oss som inte riktigt har hängt med i utvecklingen?

Finns det något intresse för detta?:)
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "geocaching"

Hej

Vi finns några st i klubben som håller på med Geochaching, som jag vet i allafall.
Det kanske finns någon mer, vi får väl se om det kommer något mer inlägg.
Annars är det som du skriver, det är något man använder GPS-en till.
Tyvärr inte vilken GPS som vanligt, den ska vara av typ handhållen och ska kunna navigera sk luftlinje (naturen).
Det är svårt att förklara i text, det bör upplevas.
Som du skriver så kan man fixa en träff som har caching som tema.
Träffen kan sen vara i ett cachingtätt område och då passar "Krokis" så där.
Ser fram emot våren och jag ställer gärna upp och förklara vad jag vet om caching.

MVH Peder #2
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Vad är "geocaching"

Har en fundering som inte direkt rör ämnet, men är på gränsen. Finns det nån europakarta där man kan klicka in en punkt och få koordinaterna för platsen för att i efterhand kunna lägga in punkterna i en reseberättelse?
Ove.G :confused: :confused:
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Vad är "geocaching"

Tack så mycket . Har testat lite det ska nog gå att hitta en del ställen.
Ove.G :) :) :) :)
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Vad är "geocaching"

Har som åskådare beskådat denna företeelse, kan säga att jag drogs med i spänningen. Är lite imponerad att det är så stort och världsomfattande och det ger massor med motion samtidigt få se sevärdheter som man inte visste fanns. Tydligen ligger de ibland i närheten av någon lokal sevärdhet på de mest kluriga ställen, efter att löst vissa gåtor eller sifferkombinationer.
Har här förevigat en "skatt" och dess finnare vid ett fornminne ("Gånggrift") någonstans i Bohuslän.

geocatching.jpg
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Vad är "geocaching"

Vi började med det för att få våra tonårsgrabbar att släppa tangentbordet för en stund. Tar en helgtur med några cachar inplanerade och sen får grabbarna skriva in det vi hittat när vi kommit hem. Intressant skattjakt som vi även använt oss av i Tyskland.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Vad är "geocaching"

Funkade inte
OveG
 
Senast redigerad av en moderator:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "geocaching"

Vi har en länk till geocahing under länkar. Den har jag besökt nu och sökt mer information. Det verkar att vara kul, men vägledning i naturen med någon erfaren cachare skulle vara kul och mer lättförståeligt tror jag.
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "geocaching"

Hej Eva o Hasse och även ni andra

Vi får väl ta och cacha lite på Nyår.
Jag kan börja med att lägga ut en burk med "dricka" som någon letar upp.
Sen kan nästa lägga ut något och forsätta så tills de som är intresserade har fått sök/gömt en cach.
Geocaching = En liten skattsökarlek för alla åldrar

Ha de
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Vad är "geocaching"

När jag sitter här och jobbar läser jag då och då under "markisen" jag kom på en ide' Under em. i dag skall jag lägga ut en "skatt" i någon av sveriges 290 kommuner med en gåta som ledtråd först, hittas inte objektet så lägger jag ny ledtråd och den som hittar den skriver in i tråden vilken kommun den ligger i, 1:a pris meddelas när skatten eller något är utlagt. Vad skall vi kalla denna nya lek "HBK-Webb Geocaching" eller något annat. Det är ju bara medlemmar som kan leta, men det kanske lockar till medlemskap. Naturligtvis så kan ju de som ser vad jag gjort på webben under dagen inte vara med. Jag lägger gåtan i en ny tråd under markisen, förslag på rubrik?
 

Jimmy & Milla

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Skövde
HBK-Nr
46
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "geocaching"

Hejsan
Mjölner vill tacka Kingen för ett jätte trevlig cach-helg (det blev 17 st cacher hittade).
Vi kan också visa hur det går till men som sagts förrut det måste upplevas innan man fattar tjusningen med det.
Ett bra sätt att få alla "datanördar" och "soffliggare" ut i naturen.;)
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "geocaching"

Hej Jimmy & Milla
Jaså ni är också cachare (heter det så?) Gillar grabbarna det? Tänker på dom ibland när Hasse sitter och skrattar och tittar på AHV. Hoppas vi ses ute i naturen, med vad jag hoppas, ska bli för mig en ny hobby.
 

Jimmy & Milla

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Skövde
HBK-Nr
46
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "geocaching"

Hejsan Eva o Hasse
Javisst är vi cachare, det var vi som invigde Kingen i detta. Killarna gillar detta skarpt särskilt Kevin, ett utmärkt sätt att få honom från datorn och Robin är så nyfiken på om man kan byta till sig något. För min del tycker jag om naturen och när hela familjen kan göra något tillsammans.
Hoppas vi ses ute i naturen snart så tar vi en lektion.
Mvh Milla
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "geocaching"

Hej! Det här va nytt för mig också. Någon skrev att man ska ha en handburen GPS. Kan jag då använda min Nuvi 360? Frågas? Låter ju kul, för vi gillar att röra på oss.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Vad är "geocaching"

Jag provade min 360 på Öland i somras och känner man igen stuket på var cacharna brukar ligga kanske det går annars är den lite för otydlig tycker iaf jag. Jag använder min gamla garmin etrex vista när det ska promeneras i terrängen
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "geocaching"

Hej Delfin

Som janase skriver så kanske inte det är den rätta GPS-en för geocaching.
Jag använder oxå en Garmin Etrex när vi är ute och "cachar".
Kan du skriva in koordinaterna och använda GPS-en med en kompassros kallas luftlinje på vissa.
Då skall du kunna leta cacher med GPS-en.
Du har en hel del cacher runt i Trollhättetrakten.
"Det är en kul hobby/sport"

Ha De
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "geocaching"

Men vad är detta?
Låter ju skitkul, som Eva o Hasse skriver, detta vill jag lära mig.
Låter jättespännande, finns det utlagda "skatter" överallt?
Hur skall jag göra för att hjälpa till att lägga ut en?
Vad skall man gömma?
Detta måste vi utveckla i klubben kära vänner.
MVH KEJO 20
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Vad är "geocaching"

Ja Kejo du kan börja att leta upp din "skatt" bland länen, jag har nämligen "gömt" din husbil där. Bilarna kommer att bytas ut då och då när jag hinner.
 
Toppen