• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är detta?

F

F.d. 54164

Guest
Har inte så mkt info på min nyinköpta husbuss så jag hoppas det finns kloka huvuden här..

Är detta styrning till golvvärme motsv?

Det klickar i den när jag ställer om vredet på olika temperaturer men har inte märkt någon temp förförändring.

Bock och bug...
 

Bilagor

  • IMG_20181103_134601.jpg
    IMG_20181103_134601.jpg
    2,8 MB · Visningar: 149

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Ser ud som en termostatstyring til varme, men det ser ikke ud som om det er der du tænder og slukker.

Har du set om der er en tænd/sluk funktion andet sted i camperen.

Hvis du skriver hvilket fabrikat din camper er og model og årgang, så er der nok nogen som har den samme husbil, og som kan svare mere præcist. ;)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det är en rumstermostat som har använts till en mängd olika funktioner i husvagnar, husbilar och bostäder.

Användes ibland till Alde värmepannor av typen "Långe Jan", ITV använde den till sina el-tillsatser till Truma-pannan och i vår dotters villa styr en likadan termostat den vattenburna golvvärmen.

Pålle
 
F

F.d. 54164

Guest
Ok. Tack för din input. Måste forska mer. Ska dra upp den på max och se om ngt händer värmemässigt.
Den är strömsatt då det klickar i den.
Husbilen är ett proffsbygge på en ajokii från 1980.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag satte in en liknade termostat i vår första husbil. Termostaten styrde ett 230 volt uttag som jag använde för en värmefläkt. Jag tipsade om det på HBK så kanske någon annan haft samma idén.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Ok. Tack för din input. Måste forska mer. Ska dra upp den på max och se om ngt händer värmemässigt.
Den är strömsatt då det klickar i den.
Husbilen är ett proffsbygge på en ajokii från 1980.

Om det är en bimetalltermostat så klickar den även om den inte är spänningssatt
EssoJ
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Dra vredet rakt ut så det lossnar. Under sitter en skruv som du kan lossa kåpan med. Nu kan du se om det är en elektronisk termostat eller bimetall. Är det bimetall så finns det antagligen bara två trådar, en spänning in och en spänning ut. Är det elektroniskt så finns förutom spänningsmatning till själva termostaten även trådarna till det som skall styras.

Mät spänningen på anslutningarna.
 
Toppen